Kawasaki Z1 / Z900 / Z1000 topic

Gisteren was ik op Zandvoort bij Strandtent Havana (Boulevard Paulus Loots 1c) daar stond op de boulevard een gave Kawa ZRX1100 geparkeerd.

Nais.

Deze??? Not for sale. :N
full
 
Laatst bewerkt:
Nog een keer een herinnering................. :] :] :] :]
35 jaar Nol Bikker Motoren

Op 31 mei dit jaar doen we een recordpoging voor het Guinness Book of World Records. Kawasaki´s ouder dan 35 jaar kunnen meedoen aan een toertocht van 35 kilometer. Alle Kawasaki motorfietsen uit de jaren 60 en 70 kunnen zich nu aanmelden voor deze unieke klassieke toertocht.

Lees verder » Nol Bikker Motoren | Kawasaki dealer te Noordeloos | Motoren - Jet-ski - ATV - Quad - Mule
 
Kogel is door de kerk ( denk ik -O- ).

Voor hij op MP en Speurders gaat eerst hier te koop aanbieden
( met toch wel gemengde gevoelens maar 't wordt tijd dat er weer eens een ander van gaat genieten en er mee gaat rijden ).



Te koop wegens teveel motoren in de schuur en ik wil een andere dagelijkse motor kopen dus er zal iets verkocht moeten worden.

De keuze is gevallen op de Big Zed, de Kawasaki Z 1000/1200 cc dragracer uit 1978, gebouwd door Andy Hall van voorheen Moto-Technique in Almere.

Foto-JKWHLNSA-G.jpg


Geen beginnersfiets maar een zeventiger jaren motor die de meeste moderne motoren ver achter zich laat bij de verkeerslichten met z'n 110 pk en 109 Nm op het achterwiel ( bij 3500 rpm, testbank van dragracer Gert Jan Laseur, Almere ).

Foto-7ZHUFPYE-G.jpg


Foto-PQI8LFNT-G.jpg


Mede door het authentieke uiterlijk vergissen de andere motorrijders zich nog wel eens bij het optrekken.

Foto-8KZQEPRF-G.jpg


Deze motor is gebouwd als visitekaartje voor het toenmalige Moto-Techinque van Andy en kosten nog moeite zijn gespaard.

Foto-SYRBEYU4-G.jpg


Op de dragstrip in Drachten reed hij met gemak de GSX-Rs eruit met 10.914 en 197 km/h op de 400 meter.

Resultaten dragraces:
1999 # 1 Ultimate Streetbike
2000 # 1 Super Streetbike
2001 # 1 Super Streetbike
2002 # 2 Super Streetbike

Daarna heb ik de Big Zed van hem overgenomen en er alleen af en toe nog mee op straat gereden. Na 3 jaar stilstand begin dit seizoen motor volledig nagekeken en waar nodig gereviseerd ( carburateurs en voorremmen bv )

Specs:

ENGINE

1200 WISECO big-bore, 12.5:1 compression pistons, stock Z1 cilinderblock bored oversized and O-ringed. APE heavy duty cilinder studs. Crankshaft lightened, balanced, welded and fitted with matched shotpeened con-rods. Gasflowed cilinderhead with 36mm in- and 31mm exhaust valves. .425" lift WEB cams and APE shim-under-bucket conversion. EARL'S crankcase breather system with home-made oil catch and return tank. APE gorilla clutch conversion. APE camchain adjuster and race-spec camchain. Modified TMR MIKUNI 36 mm flatslides ( revised ) with bellmouths. HARRIS 4-1 race exhaustsystem. Pro-Bolt and Pogipollini fasteners. Finned aluminium aftermarket startermotorcover. Engine hand polished.

Foto-Q6NMED4L-G.jpg


FRONT END:

KAWA Z1000 Mk2 forks with HYPERPRO springs and oil in Z650 triples ( top polished ) . RENNTEC Superbike bars with aluminium ends and supermotard grips. Z1000 wheel hub with 18" BORRIANI aluminium rims and stainless steel spokes.Tire is AVON SUPER VENOM 110/90x18. Drilled Z1R brake discs, twin 4 pistons HARRISON calipers ( revised with new pistons and rings ), AP LOCKHEED race mastercilinder and EARL'S stainless steel brake lines. Chrome clock covers.

Foto-VLG6JWGK-G.jpg


REAR END:

Modified and polished SUZUKI KATANA 1100 swingarm, twin ÖHLINS shock absorbers with HYPERPRO springs. Z1000 wheel hub with 18" AKRONT aluminium rim and stainless steel spokes. Tire is 140/80x18 AVON SUPER VENOM. Z1000 brake disc and caliper, Z1000 mastercilinder and EARL'S stainless steel brake line. DID 630 pitch racespec chain, now with 16 tooth front sprocket ( from GSX 1100 EFE). Raask rearsets.

BODYWORK:

KAWASAKI Z1000 fueltank modified to accept HARRIS locking aircrafttype filler and fitted with independent breather and stainless steel line. Z900 side panels and tailpiece. New Guilliari seat (extra seat, covered with VW seatfabric ) . MotoTechnique front mudguard.

ELECTRICS:

Modified Z1000 wiring by Andy, Z900 switchgear and instruments. Electronic rev counter ( from GPz 900R ) built inside original housing. SUZUKI BANDIT 1200 rearlight. DYNA S ignition, ANDREWS coils and HT leads.

Frame verstevigd voor extra stabiliteit

Foto-KFNATY86-G.jpg


Foto-D63ZFVZX-G.jpg


Nieuwe accu (Varta), extra nieuwe achterband erbij. Koplamphuis en voorvorkpoten nieuw gespoten.
Chroom niet overal meer even mooi.
Beschadiging op onderkant rechter zijkapje en krasjes op kontje:

Foto-UQAQYNDE-G.jpg

Foto-Y63A6D8J-G.jpg


Vraagprijs is € 4750,-

Testrit alleen bij droog weer en na achterlaten van legitimatiebewijs en vraagprijs in cash
( verdere onderhandelingen na de testrit )

Contact via email: max @ nitromax . nl
 
Laatst bewerkt:
Kogel is door de kerk ( denk ik -O- ).

Voor hij op MP en Speurders gaat eerst hier te koop aanbieden
( met toch wel gemengde gevoelens maar 't wordt tijd dat er weer eens een ander van gaat genieten en er mee gaat rijden ).



Te koop wegens teveel motoren in de schuur en ik wil een andere dagelijkse motor kopen dus er zal iets verkocht moeten worden.

De keuze is gevallen op de Big Zed, de Kawasaki Z 1000/1200 cc dragracer uit 1978, gebouwd door Andy Hall van voorheen Moto-Technique in Almere.

[afbeelding]

Geen beginnersfiets maar een zeventiger jaren motor die de meeste moderne motoren ver achter zich laat bij de verkeerslichten met z'n 110 pk en 109 Nm op het achterwiel ( bij 3500 rpm, testbank van dragracer Gert Jan Laseur, Almere ).

[afbeelding]

[afbeelding]

Mede door het authentieke uiterlijk vergissen de andere motorrijders zich nog wel eens bij het optrekken.

[afbeelding]

Deze motor is gebouwd als visitekaartje voor het toenmalige Moto-Techinque van Andy en kosten nog moeite zijn gespaard.

[afbeelding]

Op de dragstrip in Drachten reed hij met gemak de GSX-Rs eruit met 10.914 en 197 km/h op de 400 meter.

Resultaten dragraces:
1999 # 1 Ultimate Streetbike
2000 # 1 Super Streetbike
2001 # 1 Super Streetbike
2002 # 2 Super Streetbike

Daarna heb ik de Big Zed van hem overgenomen en er alleen af en toe nog mee op straat gereden. Na 3 jaar stilstand begin dit seizoen motor volledig nagekeken en waar nodig gereviseerd ( carburateurs en voorremmen bv )

Specs:

ENGINE

1200 WISECO big-bore, 12.5:1 compression pistons, stock Z1 cilinderblock bored oversized and O-ringed. APE heavy duty cilinder studs. Crankshaft lightened, balanced, welded and fitted with matched shotpeened con-rods. Gasflowed cilinderhead with 36mm in- and 31mm exhaust valves. .425" lift WEB cams and APE shim-under-bucket conversion. EARL'S crankcase breather system with home-made oil catch and return tank. APE gorilla clutch conversion. APE camchain adjuster and race-spec camchain. Modified TMR MIKUNI 36 mm flatslides ( revised ) with bellmouths. HARRIS 4-1 race exhaustsystem. Pro-Bolt and Pogipollini fasteners. Finned aluminium aftermarket startermotorcover. Engine hand polished.

[afbeelding]

FRONT END:

KAWA Z1000 Mk2 forks with HYPERPRO springs and oil in Z650 triples ( top polished ) . RENNTEC Superbike bars with aluminium ends and supermotard grips. Z1000 wheel hub with 18" BORRIANI aluminium rims and stainless steel spokes.Tire is AVON SUPER VENOM 110/90x18. Drilled Z1R brake discs, twin 4 pistons HARRISON calipers ( revised with new pistons and rings ), AP LOCKHEED race mastercilinder and EARL'S stainless steel brake lines. Chrome clock covers.

[afbeelding]

REAR END:

Modified and polished SUZUKI KATANA 1100 swingarm, twin ÖHLINS shock absorbers with HYPERPRO springs. Z1000 wheel hub with 18" AKRONT aluminium rim and stainless steel spokes. Tire is 140/80x18 AVON SUPER VENOM. Z1000 brake disc and caliper, Z1000 mastercilinder and EARL'S stainless steel brake line. DID 630 pitch racespec chain, now with 16 tooth front sprocket ( from GSX 1100 EFE). Raask rearsets.

BODYWORK:

KAWASAKI Z1000 fueltank modified to accept HARRIS locking aircrafttype filler and fitted with independent breather and stainless steel line. Z900 side panels and tailpiece. New Guilliari seat (extra seat, covered with VW seatfabric ) . MotoTechnique front mudguard.

ELECTRICS:

Modified Z1000 wiring by Andy, Z900 switchgear and instruments. Electronic rev counter ( from GPz 900R ) built inside original housing. SUZUKI BANDIT 1200 rearlight. DYNA S ignition, ANDREWS coils and HT leads.

Frame verstevigd voor extra stabiliteit

[afbeelding]

[afbeelding]

Nieuwe accu (Varta), extra nieuwe achterband erbij. Koplamphuis en voorvorkpoten nieuw gespoten.
Chroom niet overal meer even mooi.
Beschadiging op onderkant rechter zijkapje en krasjes op kontje:

[afbeelding]
[afbeelding]

Vraagprijs is € 4750,-

Testrit alleen bij droog weer en na achterlaten van legitimatiebewijs en vraagprijs in cash
( verdere onderhandelingen na de testrit )

Contact via email: max @ nitromax . nl
 
Groter :? Nee, ze hebben ze dat jaar alleen in deze maat uit gebracht _O-

Hij staat nog steeds te glimmen, nieuwe ( voor mij dan ) dagelijkse brommert ( R 1100 GS ) is er al dus geen haast meer, markt voor zo'n supersnelle fiets is ook wel erg klein natuurlijk ;)
 
Op de dragstrip in Drachten reed hij met gemak de GSX-Rs eruit met 10.914 en 197 km/h op de 400 meter.

Resultaten dragraces:
1999 # 1 Ultimate Streetbike
2000 # 1 Super Streetbike
2001 # 1 Super Streetbike
2002 # 2 Super Streetbike

Correctie op de resultaten: vanaf 2000 reed Andy met een andere motor in de klasse SSB. De eindstand in het jaar 2001 was trouwens nr. 6. Voor de rest klopt het.
 
Big Zed verkocht aan een enthousiaste Belg, die kwam 250 km rijden met z'n busje.

Hij heeft ook een MotoMartin GPZ 1166 enduranceracer en wilde de Big Zed voor erbij.

Veel heen en weer gemaild en gebeld, hij kwam, zag en betaalde zonder moeilijk te doen :}

Net een mailtje van hem:

Net eventjes een heel korte testrit gedaan onder, slechte omstandigheden vanwege het vochtige wegdek, is 1 ding me snel duidelijk geworden : deze Big Zed gaat als een speer... En ik heb dan nog maar heel eventjes het gas opengezet !!
Dat beloofd dus....:-)


Dat zei ik toch ;)

Hoefde nog net geen traantje weg te pinken toen we de Big Zed de bus in duwden, maar gaat naar een goed huis waar er weer mee gereden gaat worden. In de 14,5 jaar dat ik hem gehad heb heb ik er geen 3000 km mee gereden en kon ik wèl eens per seizoen dingen vervangen/reviseren/poetsen die na wéér een jaar stilstand uitgedroogd/vast geraakt/los geraakt waren.

Nu weer beetje meer ruimte in de schuur en veel minder ruimte in m'n portemonnee ;)
 
Echt naar een goed huis gegaan, kreeg net nóg een mailtje:

"Ja ik moet hem nog een beetje gewoon worden :-)

Rijden met een recht stuur is toch net iets anders, qua gewichtsverdeling. Heb gisteren al snel gemerkt dat ie vrij snel omhoog gaat.

Ik zal het idd wat voorzichtig aan doen tot ik hem een beetje gewoon ben. Het is niks overdreven dat dat geen beginnersfiets is :-)

Mijn martin komt eerder tot leven aan 6000 toeren, dan pas gaat ie echt hard, maar deze komt al volledig tot leven tss de 3000 en 4000 toeren, wat een verschil !!

Een motorfiets waar veel rijplezier uit te halen valt, zoveel is nu al duidelijk.

Alvast bedankt om hem aan mij te verkopen. "


*O*
 
Jammer dat hij weg is, maar gelukkig terecht gekomen bij een liefhebber *O*

Ooit nog een toerritje rond het ijselmeer gedaan, samen met de Big Zed, een getunde gsxr1100, een xjr1200...... volgens mij staan de zwarte strepen nog op de afsluitdijk _O-

Oh.... en ik volgde op enige afstand met een gpz750 :Z

Maar ik was niet de laatste .... *O* , er kwam nog een zilveren yamaha radian achteraan.....
:P

Dat ik dat allemaal nog weet.... :? Wat ik gister gegeten heb weet ik niet meer maar een toerritje van 20 jaar geleden..... _O-

Nieuwe eigenaar, veel plezier ermee :W
 
Echt naar een goed huis gegaan, kreeg net nóg een mailtje:

"Ja ik moet hem nog een beetje gewoon worden :-)

Rijden met een recht stuur is toch net iets anders, qua gewichtsverdeling. Heb gisteren al snel gemerkt dat ie vrij snel omhoog gaat.

Ik zal het idd wat voorzichtig aan doen tot ik hem een beetje gewoon ben. Het is niks overdreven dat dat geen beginnersfiets is :-)

Mijn martin komt eerder tot leven aan 6000 toeren, dan pas gaat ie echt hard, maar deze komt al volledig tot leven tss de 3000 en 4000 toeren, wat een verschil !!

Een motorfiets waar veel rijplezier uit te halen valt, zoveel is nu al duidelijk.

Alvast bedankt om hem aan mij te verkopen. "


*O*

De jeugd van tegenwoordig is niets meer gewend ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan