(lichte) schade aan rectifier / spanningsregelaar

coffeejunk

MF'er
18 apr 2014
155
0
Hoofddorp
Hoi,

Vanmorgen is mijn motor omgekukeld :$
Reed op een hobbelig parkeerplaatsje met grind en stond al nagenoeg stil toen ie opeens omging...


Nu valt de schade nogal mee, wat krasjes hier en daar, maar er zijn ook wat stukjes afgebroken van de "rectifier/regulator" (volgens het werkplaatshandboek). Na even verder zoeken hier ben ik er achter dat dat de spanningsregelaar/gelijkrichter is.

Op dit onderdeel zitten wat metalen plaatjes en daar is nu bij een paar platjes een hoekje vanaf (zie foto).
Kan dit heel veel kwaad, en moet ik dit nu meteen vervangen, of zal het zo'n vaart niet lopen?

Wat is eigenlijk de functie van dat metalen onderdeel? Mijn gok zou zijn koeling, maar heb eigenlijk geen idee.

Dank. Coffee.

full
 
Weet wel dat bij bepaalde motoren dit een zwak punt is ivm slechte koeling. Dan gaan ze kapot door te warm worden.
( op mijn circuit honda heb ik hem dus buiten de kuipen geplaatst zodat er meer wind langs op kan. normaal zat die onder het kontje)
Maar wat ik hier zie kan weinig kwaad om mee door te rijden.
 
Jammer zeg. Wegbeheerder aansprakelijk stellen!

Een stroomverdeler/begrenzer heeft een paar eenvoudige onderdelen zoals gelijkrichters die vaak in een bundel tezamen slordig in een rubberpasta geplakt zitten. Niet alleen kleine koelribbels maar ook de onderkant koelt de inhoud, het kan daarvoor op een vlakke plek van het frame gemonteerd zitten. Ik heb begrepen dat een regulator heel heet kan worden als het evenwicht van spanning afname verstoord wordt. Enerzijds wanneer die veel stroom moet leveren en anderzijds wanneer die ongebruikt vermogen kort moet sluiten. Duurdere MOS-Fet regulatoren doen dat iets anders.

Normaal gesproken zal het dus best mogelijk zijn om de schade aan de koelvinnen bij te slijpen. Ik heb foto's van covers die zowel te koop zijn als zelf gemaakt kunnen worden. Daarmee kan je ze ook afdekken en tegelijk nog iets beschermen. De kant en klare van de afbeelding kostte Euro 33.

256vl2e.jpg

2uj5ri1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan