electravraagje: penbobines op ouwe zxr

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag, heb een vraagje over mijn oude zxr.
Ik heb op mijn zxr 2 bobines zitten die elk 2 cilinders aansturen.
Nu zijn daarvan de kabels helemaal verhard en de doppen ook broos maar die kun je niet meer los vervangen.
Nu schijnt het dat je de bobines van een kawa zx6 kunt gebruiken en dat zijn penbobines dus voor elke cilinder 1 bobines wat dus 4 bobines maakt.
Heb dat uitgezocht en moet wel gaan passen qua maat.
Waar ik wel mee zit is dat de originele bobines een primaire weerstand hebben van 2.6 ohm en de nieuwe bobines 1.2ohm.
Daarbij split ik de bedrading ook nog eens omdat ik naar 4 bobines ga dus dan zou ik nog maar 0.6ohm over houden.
Ik vraag mij af wat de cdi unit hiervan zal vinden en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen.

Ik ben duidelijk geen electra expert dus geen heel moeilijke formules svp!.

Alvast bedankt!.

Gr Jelle
 
Bobinemetdop_zpsa9b3b199.jpg
 
Krimpkous? Heb je het laatste deel van mijn post niet gelezen?

Ik denk dat hij de kant van de bougie dop bedoeld kerel.
Die met wartels is idd een goede verbinding en stevig zat.

Maar uit zijn post begrijp ik nu dat hij n beetje geilt op penbobines.
Lekker belangrijk, niemand zal er naar kijken.
En knap vervelend in kosten maken voor niets, en is werk zoeken imo.
 
@ ruudje01: geiten op bougiekabel doe ik niet aan maar het lijkt mij een mooier systeem dan die losse kabels nu.
Daarnaast is mijn motor mijn hobby dus dat mag wat kosten als het mogelijk is.
En ik ga ze idd maar met krimpkous borgen want die busjes krijg ik er niet van de originele kabels af. Maar dat gaat wel goedkomen.
Nu eens even zoeken naar knappe kabels!
 
@ ruudje01: geilen op bougiekabel doe ik niet aan maar het lijkt mij een mooier systeem dan die losse kabels nu.
Daarnaast is mijn motor mijn hobby dus dat mag wat kosten als het mogelijk is.
En ik ga ze idd maar met krimpkous borgen want die busjes krijg ik er niet van de originele kabels af. Maar dat gaat wel goedkomen.
Nu eens even zoeken naar knappe kabels!
 
Ik denk dat hij de kant van de bougie dop bedoeld kerel.
Die met wartels is idd een goede verbinding en stevig zat.

Maar uit zijn post begrijp ik nu dat hij n beetje geilt op penbobines.
Lekker belangrijk, niemand zal er naar kijken.
En knap vervelend in kosten maken voor niets, en is werk zoeken imo.

sterker nog, je ziet ze niet eens zitten.
ik zou er diesel ingooien en de bobines achterwege laten. ;)
 
Met diesel moet de compressie nog een endje omhoog ;) .

Maar heb vandaag bij een bedrijf wat klassieke Porsche restaureerd kwaliteits bougiekabel gekocht en ben aan de slag gegaan.
Die wartels die over de bougiekabel gaan en die je op de bobine schroeft hebben alleen zin als dat rubber busje op de kabel zit. Dan houdt die wartel idd de kabel tegen.
Die had ik dus niet meer.
Heb nu op de plek waar die busjes hoorden te zitten een rubber o ring die strak om de kabel zit. Daaroverheen heb ik een stukje verlijmende krimpkous gedaan zodat die o ring op zijn plek blijft zitten als ik die wartel aandraai.
Maar heren, bedankt!. Het werkt weer allemaal.......alhoewel ik die penbobines nog steeds mooier vind ;) .

dit is de oude kabel waar ik net een knik in heb gemaakt, is zo hard geworden dat ie er gewoon in blijft zitten!.



de bobines met nieuwe kabels

 
Had ze ook al tig keer ingekort omdat de kern groen was uitgeslagen en daardoor had ik die busjes dus niet meer die normaal gesproken tegen die wartel van de bobine komen.
Ook al een keer een andere 2de hands set gescoord en die was net zo slecht.....allemaal even ouwe zooi.
Maar het werkt weer iig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan