Pro oiler vs Osco

zois

MF'er
20 jan 2012
154
2
Heeft er iemand ervaringen met de twee bovenstaande kettingssmeerders...?!

Doen ze wat ze beloven? Vooral pro oiler dan?
 
Ach ja, turbulentie.
Het kan zomaar zijn dat de olie naar je voorwiel wordt gezogen, of naar de achterkant van je helm. Dat een nozzle bij een ketting of kettingwiel is geplaatst wil nog niet zeggen dat de olie ook werkelijk die kant uit gaat.
 
Ik heb me eens ingelezen in de Osco, m.i. het meest simpele en betaalbare systeem tov Pro Oiler en Scottoiler. Toch nog altijd ruim boven de €100,-. Wat ik me afvraag:

Stel dat je het geen enkele moeite vindt, na de rit even de ketting droog en schoon te vegen met bijv een oud T-shirt en daarna te smeren met drupjes motorolie, is dan de meerwaarde van zo'n Osco puur het gebruiksgemak? Of zijn er ook technische voordelen? Ik zie ze vooralsnog niet. Dat spuitje wat ik nu gebruik is wat mij betreft gewoon een Osco, maar dan handmatig (ipv een uittrekplunjer) en je moet er even voor door de knieën en je fiets op de middenbok zetten. Zo'n Osco gebruik je toch ook maar soms, 1x per rit of zo?

Of is het dat ik nu pas mijn eerste motor heb en nog enthousiast ben? OT: Wat is het trouwens heerlijk om aan de motor te sleutelen tov aan de auto. Ik kan overal zo lekker bij!

full
full

P.s. Spuitje heb ik gevuld met motorolie
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me eens ingelezen in de Osco, m.i. het meest simpele en betaalbare systeem tov Pro Oiler en Scottoiler. Toch nog altijd ruim boven de €100,-. Wat ik me afvraag:

Stel dat je het geen enkele moeite vindt, na de rit even de ketting droog en schoon te vegen met bijv een oud T-shirt en daarna te smeren met drupjes motorolie, is dan de meerwaarde van zo'n Osco puur het gebruiksgemak? Of zijn er ook technische voordelen? Ik zie ze vooralsnog niet. Dat spuitje wat ik nu gebruik is wat mij betreft gewoon een Osco, maar dan handmatig (ipv een uittrekplunjer) en je moet er even voor door de knieën en je fiets op de middenbok zetten. Zo'n Osco gebruik je toch ook maar soms, 1x per rit of zo?

Of is het dat ik nu pas mijn eerste motor heb en nog enthousiast ben? OT: Wat is het trouwens heerlijk om aan de motor te sleutelen tov aan de auto. Ik kan overal zo lekker bij!

[afbeelding] [afbeelding]
P.s. Spuitje heb ik gevuld met motorolie


De Osco verdeeld de olie heel gelijkmatig over de ketting, dat lijkt me met het spuitje iets lastiger. Gewoon smeren elke 250 a 300 km is een mogelijkheid. Maar als je al 30 jaar motor rijdt (zoals ik) dan wil je niet om de dag op je knieen om te smeren met een flesje denk ik.

Zo,n Osco is dus voor het gemak. Het zit erop je hebt het bij je en het werkt goed.
 
Een OSCO werkt op een veer. Een Scottoiler op vacuum en ook continue.
Als je de moeite neemt om een Scottoiler éénmaal goed af te stellen heb je er nooit geen omkijken meer naar. Alleen maar bijvullen.

redeemer1972 in "Rebel 450 Bobber winter project"

Die dual injector dingen maak ik gewoon zelf. Die originele zijn echt waardeloos.
Ik ben dus een groot fan van Scottoiler! Super simepl, en werkt altijd. Ik heb mijn oilers trouwens gebruikt gekocht. Scheelt een stuk met nieuw. Ging mij ook alleen maar om de unit zelf. De rand apparatuur heb ik dus zelf gemaakt, ook op m'n CB1300.
 
Een OSCO werkt op een veer. Een Scottoiler op vacuum en ook continue.
Als je de moeite neemt om een Scottoiler éénmaal goed af te stellen heb je er nooit geen omkijken meer naar. Alleen maar bijvullen.
dat bijvullen is zo makkelijk om te vergeten :+
Die dual injector dingen maak ik gewoon zelf. .

Heb je een voorbeeld?
 
Laatst bewerkt:
Ja de originele;

Scottoiler Dual Injector

Maar die zijn dus veel te groot en lomp. En het achtertandwiel is er gek op. Iets verkeerd afgesteld en het is KRAAAK als je achteruit rijd.
Klik ok de eerder gegeven link en lees even verder. Dan zie je mijn eigen ontwerp. Vele malen compacter en degelijker.

Zal wel aan mij liggen maar ik kan dat eigen ontwerp niet vinden als ik op de link klik en naar beneden scrol. :N
 
Andere smeerder op de markt.
Is er iemand die ervaring heeft of iemand kent met het cobrra Nemo 2 ketting smeersysteem.
Ik vind dat systeem er goed uitzien en lijkt gemakkelijk te bedienen.
 
Ik ga voor de Osco. heb deze op mijn Tiger 1050 gemonteerd. Slangetje onder de kettingbeschermer, door een alu buisje. Het alu buisje vastgekit onder de beschermer.
Gebruik is super makkelijk. Stapvoets rijden en de plunjer uittrekken. Of op de middenbok 1e versnelling. En ja, je moet zelf even de regelmaat aanhouden en aanleren om te smeren. Ik doe dit altijd na een rit als ik thuis kom. Of met de motorvakantie om de tankbeurt.
Volgens mij smeert een Scottolier altijd, dus ook als je stil staat. :( (smeerboel)Tevens moet je de buitentemperatuur in de gaten houden. Als het warm is wordt de olie dunner en smeert hij al gauw meer dan gewenst. :r
Dit zal je bij de Osco niet gebeuren
 
Ik ga voor de Osco. heb deze op mijn Tiger 1050 gemonteerd. Slangetje onder de kettingbeschermer, door een alu buisje. Het alu buisje vastgekit onder de beschermer.
Gebruik is super makkelijk. Stapvoets rijden en de plunjer uittrekken. Of op de middenbok 1e versnelling. En ja, je moet zelf even de regelmaat aanhouden en aanleren om te smeren. Ik doe dit altijd na een rit als ik thuis kom. Of met de motorvakantie om de tankbeurt.
Volgens mij smeert een Scottolier altijd, dus ook als je stil staat. :( (smeerboel)Tevens moet je de buitentemperatuur in de gaten houden. Als het warm is wordt de olie dunner en smeert hij al gauw meer dan gewenst. :r
Dit zal je bij de Osco niet gebeuren


Dit is gebaseerd op jouw eigen ervaring neem ik aan?
 
De osco komt toch met regelmaat naar voren en als goede smeerder bestempeld!
De slang in de ketting beschermer zoals Robse beschrijft is ook een hele mooie oplossing!

Als je dus een klein beetje technisch inzicht hebt en een paar rechter handen, dan plaats je de 'nozzle' waar je hem zelf wil hebben. Kijk naar mijn eerder gegeven link naar de Rebel. Ding kun je niet eens vinden als je niet weet dat ie er zou zitten.

Kijk, meneer Scottoilert heeft ooit een ding ontworpen wat op iedere 'standaard' brommert zou moeten passen. En dat lukt ook wel, alleen is het ontwerp van de Dual Injector natuurlijk hopeloos mislukt. Ding is veel te lomp en groot. En zoals ik al zei, als ie net effe verkeed staat, is het krak en weg. Kun je het nog eens proberen. En dat is dus goed voor Mr Scottoilert z'n omzet.

Ik heb dus die dual dingen zelf gemaakt. Stelt geen reet voor, en het gaat nooit meer kapot. Mooi kompact, en mocht er een leidinkje tussen de ketting komen, dan repareer ik alleen het afgerukte leidinkje en niet het hele ding.
Bij de CB1300 moet je trouwens ook op je kop eronder om het ding te vinden. Ik zal binnekort wel even een fototje maken van het ding. Overigens zit er onder het zadel van de CB nog een extra reservoir. Da's zo'n plastieke worst, en die staat weer in verbinding met 'de' Scottoiler die achter de linker zijdeksel zit. Creeërd extra opslag capaciteit, en werkt ook netjes naar behoren.
 
Ik heb een McCoi, deze werkt met afgelegde weg, gevoed met read contact vanaf het achterwiel
Werkt perfect al dik 50 000 km en over gebouwd op 3 motoren.( moet nu naar nr.4 )
Daar had ik ook de dual injector weg gebouwd bij het voortandwiel en niet zichtbaar van buitenaf.
Dus wordt weer even puzzelen hoe dit op een MT 09 Tracer is te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een McCoi, deze werkt met afgelegde weg, gevoed met read contact vanaf het achterwiel
Werkt perfect al dik 50 000 km en over gebouwd op 3 motoren.( moet nu naar nr.4 )
Daar had ik ook de dual injector weg gebouwd bij het voortandwiel en niet zichtbaar van buitenaf.
Dus wordt weer even puzzelen hoe dit op een MT 09 Tracer is te doen.


Ook daar is een oplossing voor.
En juist daarom maak ik ze zelf. Mocht je hulp nodig hebben, PB staan aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan