navigator en omvormer van 12 naar 5 volt

26 nov 2014
3
0
Schinveld
Rij normaal op de accu van de navi. Wil nu grotere toeren maken en alles "vast" verbinden.
Is er een "aansteker" voor mijn bmw k1200 gt (can-bus) in de handel die 12 volt omvormt naar 5 volt of een aparte omvormer die ik tussen de motoraccu en de navigator kan plaatsen?
Heeft daar iemand ervaring mee?
 
Ik vind het een lap theorie en weinig duidelijk over hoe het wordt toegepast op motorfietsen en wat de voordelen zijn (en het enkele nadeel). Daarnaast heb je al heel lang geen losse adres en databus meer, bij een bussysteem zoals toegepast op deze (relatief oudere) bmw heb je een can-low en can-high draad die elkaar exact spiegelen ter foutcontrole. En dan heb ik het nog niet nog niet over nieuwere fietsen die met enkele datadraad (LIN-bus) werken...

Het is niet fout maar zo wordt het niet toegepast op motoren...

He, meer informatie over can bus. *D *O*

Ik heb wel eens begrepen dat een modern canbus systeem bestaat uit meerdere computers die met elkaar communiceren via de databus.

Maar dan heb ik de volgende vragen:
Waarom meerdere kleine computertjes terwijl een, iets grotere, computer het werk ook aankan?
Waarom dit complexe systeem van diverse computers ook toepassen voor het simpele schakelen van wat lampjes?
Hoe communiceren die computers met elkaar? Welk protocol, interfacebeschrijving?
Waar kan ik vinden wat de software doet die op die computers draait?

Kortom: waar vind ik nuttige technische documentatie over een can-bus systeem?


Ik heb wel eens in de documentatie van een bekende auto-importeur kunnen zoeken, maar ook die importeur heeft weinig meer dan een tekeningetje waar op de draadjes getekend zijn. Zoals iedere computerboer weet bestaat een computersysteem uit veel meer dan draadjes en een printplaatje in een kastje.

Ik krijg het gevoel dat fabrikanten bewust geen informatie geven over haar producten zoals je in hoge mate afhankelijk wordt van die fabrikant. Een trucje wat in de automobielindustrie inmiddels algemeen toegepast wordt.
 
Maar dan heb ik de volgende vragen:

Waarom dit complexe systeem van diverse computers ook toepassen voor het simpele schakelen van wat lampjes?

Ik krijg het gevoel dat fabrikanten bewust geen informatie geven over haar producten zoals je in hoge mate afhankelijk wordt van die fabrikant. Een trucje wat in de automobielindustrie inmiddels algemeen toegepast wordt.

Je hebt het antwoord zelf al gevonden.

Het is de bedoeling dat de eigenaar of een vrije dealer er niets kan aan doen,zodat je voor alles naar een officiele dealer moet die je dan een flinke poot kan uit draaien. :(

Een klant heeft er volgens mij geen enkel voordeel bij,dat is mijn ervaring toch.

Voor mij alvast reden genoeg om geen BMW te kopen. :W
 
Je kunt natuurlijk ook gewoon bij de BMW dealer de originele accessoire aansluiting kopen. Dat is plug and play. BMW heeft namelijk al een jaar of veertig kant en klare accessoire aansluitingen in het assortiment.
 
En nog eentje dan. Bij de modern BMW's wordt de accesoireaansluiting (gewone Hellas-stekker niets bijzonder BMW's aan trouwens) door de electronica na een paar minuten afgesloten van de boordspanning. Ook al sluit je dus een Garmin oid aan dan gaat hij gewoon uit. Is in te stellen in de electronica van de late generaties.
 
En nog eentje dan. Bij de modern BMW's wordt de accesoireaansluiting (gewone Hellas-stekker niets bijzonder BMW's aan trouwens) door de electronica na een paar minuten afgesloten van de boordspanning. Ook al sluit je dus een Garmin oid aan dan gaat hij gewoon uit.

Is een andere aansluiting dan waar het hier over gaat.

Is in te stellen in de electronica van de late generaties.

Definieer 'latere generaties'? Tot aan 2013 kon het in ieder geval niet.
 
Henk heeft geen sigarettenaansteker plug. Daar zou een stekker trouwens ook heel vaak niet betrouwbaar in vast blijven zitten. Dan is eerst een aansteker plug niet het goede advies. Ik ga er vanuit dat een accessoirestekker geschakeld is op een draad welke alleen op contact spanning voert. Voor een toestel is dat niet altijd slim. Een GPS heeft vaak niet lang autonomie en de batterij kan slecht worden. Daarom zou ik dan een schakelaar of extra stekker toepassen wanneer die stroom verbruikt maar dit is denk ik niet nodig. Maak meteen wel een zekering in de + kabel, voor wanneer de kabel, die op de accu zit, beschadigd zou raken.

Als je zoekt op eBay.nl of eBay.com, naar "Handlebar USB Charger Power Adapter" dan heb je legio opties. Van buiten de EU kan je ongeveer voor Euro 21 per jaar invoerrechten vrij bestellen (inclusief verzending en verpakking). Hier een voorbeeldje. Deze kost Euro 10,41 inclusief verzendkosten.

6tmhb9.jpg


Dan kan je meteen je eigen kabel gebruiken want er zijn verschillende voor bijvoorbeeld bepaalde MP3 spelers. Je kan het dus treffen dat een aan de omvormer vast zittende kabel met een apparaatje niets doet. Of de kabel raakt beschadigd en dan moet je weer knutselen.

Misschien kan je een bracket maken die onder een spiegel vast zit of iets soortgelijks. Na de vakantie kan die dan weer weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan