Hoe warm moet het kvs zijn met dit weer

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hey,

Ook deze winter rij ik ook maar ik maak me een beetje zorgen over het temperatuur van mijn koelvloeistof. Het gaat om een R6 uit 2004.
Bij auto's wordt een bedrijfstemperatuur aangehouden van 90 graden. Bij motoren weet ik niet of dit hetzelfde is. Ik zou er bijna wel van uitgaan.
Ik woon om de hoek van de snelweg dus voordat alles even op temperatuur kan komen moet ik alweer 100 rijden. Als ik bij mn werk aan kom moet ik een stuk door de stad rijden. Dan wordt hij wel 100 graden waardoor de fan aan gaat.

Op de snelweg na zo n 15 km kwam de kvs temperatuur niet hoger dan 73 graden. Dit was zelfs tijdens spitsuur waar ik grotendeeld tussen 30 en 90 km/h reed. Ik zag zelfs de temps soms zakken naar 70 graden als ik even kon gasgeven. Van de koekblik weet ik dat dit een te laag temperatuur is en dat dit komt door een kapotte thermostaat die open blijft.

Graag zou ik van jullie willen weten of de temperatuur op de snelweg van 73 graden niet te laag is.
 
Bij uw BMW auto, zit de koelvloeistof temperatuur zender op de cilinderkop vlakbij het inlaat spruitstuk, dit is een zwarte stekker naast de blauwe van het motormanagement..
Dit is natuurlijk wel iets nauwkeuriger meten dan wanneer deze op de radiateur zit.

Dit is bij een auto zo gedaan omdat anders de temperatuur meter ook/ nog meer schommelt, door gebruik van nog een radiateur, en wel de kachel.

De bedrijfstemperatuur van uw motor, zal ook tussen de 85 en 90 graden zijn, en daar blijven.
Ongeacht wat de radiateur sensor zegt, over de koelvloeistof temperatuur in de radiateur....

Loopt deze echt hoog op, dan is het zaak actie te ondernemen.
 
Het komt er dus op neer dat er niets aan de hand is en dat dit normaal is.

Bedankt voor de reacties.
Wat je ook kunt doen, is de kvs voorverwarmen. Voordat je gaat rijden.

Warme kvs terug de radiateur in, en dan lekker rijden :Y

Let wel op, want warme/hete kvs moet je niet knoeien op huid. Dat doet pijn.
 
Wat je ook kunt doen, is de kvs voorverwarmen. Voordat je gaat rijden.

Warme kvs terug de radiateur in, en dan lekker rijden :Y

Let wel op, want warme/hete kvs moet je niet knoeien op huid. Dat doet pijn.

full
 
Dus jij geeft serieus de tip aan TS om zijn kvs af te tappen dit op te warmen in een pan,
en dit weer terug te gieten :?

En dit iedere keer dat ie gaat rijden?

En dat met een motor waar niks mee aan de hand is?

Zal wel aan mij liggen :')

:+
 
Laatst bewerkt:
Dus jij geeft serieus de tip aan TS om zijn kvs af te tappen dit op te warmen in een pan,
en dit weer terug te gieten :?

En dit iedere keer dat ie gaat rijden?
Alleen als hij zich zorgen maakt over de kvs temperatuur bij koud weer.
En dat met een motor waar niks mee aan de hand is?

Zal wel aan mij liggen :')

:+

En hij maakt zich inmiddels geen zorgen meer, dus zie het maar als een gebbetje ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan n bestseller worden tot 2016, dan heeft iedereen de energie verrekening binnen en blijkt dat het 600pj kost om je blok voor te verwarmen.. Maar met 31december heeft het weer het voordeel van oliebollen bakken in je motorolie, is toch al warm. Zeven en terug, dan is action olie ook gelijk actie olie. Oeps.. Nog minder olie in de vakken.
 
Waar leidt je dat uit af? Vanwege het feit dat je VAG autotje nooit van de 90 graden afwijkt onder het rijden? Want dat doet ie wel, alleen niet op de meter.

Het toeval wil dat ik wel zo'n VAG autotje heb, en deze wijkt eenmaal warm inderdaad niet snel van de 90 graden af.
Wel duurt het met koud weer langer voordat hij deze temperatuur bereikt.

Hoeveel wijkt deze dan af? Mijn vorige VAG autotje heeft een kapotte thermostaat gehad en deze week wel degelijk af van de 90 graden. (kwam niet verder dan 65 a 70).

En waarom geeft de meter eventuele temp verschillen niet aan dan?
 
De meter zal niet veel afwijken.
Waar zit de temp sensor?
Dat hij niet warm word als de thermostaat open blijft vind ik niet zo vreemd.
Een kapotte thermostaat wil ook niet zeggen dat hij open blijft staan. Blijft hij dicht is hij ook stuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan