Moto Guzzi v50 Nato op stal

Raytheman

Rookie
19 aug 2014
27
3
Gentlemen,
Mijn MotoGuzzi v50 Nato gaat voor drie maandjes op stal.
Ik heb de banden van de vloer en de tank tot de nok toe gevuld. Accu eruit gehaald en aan de druppellader.
Zit te twijfelen of ik de carburateurs leeg moet maken of dat het voor 3 maanden niet nodig is of zelfs slecht in verband met uitdrogen of iets dergelijks..
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
 
Tegengaan van kruipstromen.

Voorbeeld daarvan is het contactslot. Daar staat op het hoofdcontact de 12 V accuspanning. Op het naastliggende contact staat geen spanning maar wel een verbruiker die verbonden is met de massa. Via het isolatiemateriaal tussen deze twee contacten zal via neerslag, vuiligheid en vocht een kleine kruipstroom gaan lopen, misschien maar een paar micro-ampere, maar genoeg om oxidatie van de contacten te veroorzaken. Bij normaal gebruik zal door gebruik deze laag telkens doorbroken worden en blijft het contact (probleemloos) werken. Bij 3 maanden stilstand kan de laag zo dik geworden zijn dat dat die oxidelaag niet meer te doorbreken valt. Contacten kunnen zelfs aangevreten worden door die kruipstroom, vergelijk het maar met een galvanisch proces als verkoperen. Hierbij wordt ook materiaal verplaatst van de + pool naar de - pool.

Andere plekken waar dat voor kan komen, ook bij normaal gebruik, zijn weinig gebruikte schakelaars, bijvoorbeeld de achterremschakelaar. Vaak is deze weer bruikbaar te maken door de schakelaar tig keer te bedienen waardoor die oxidelaag weggesleten wordt.

Je kunt mij een hoop wijsmaken, maar dit is klinkklare onzin...
Misschien in 3 jaar stilstand of 30 jaar, maar in 3 maanden ...... :N :N :N :N

Dan zou ik elk jaar wel geoxideerde contacten moeten hebben in de camper, old timers, en andere situatie's waar er spanning op het geheel blijft staan zonder ze te gebruiken
 
ik ben toch wel een beetje een onderhoudsmannetje. Slaat misschien nergens op want ik ben inmiddels de 6e eigenaar..maar ik heb ook niet heel veel geld dus liever een beetje onderhoud dan bv extra kosten voor een nieuwe accu ofzo..
Nogmaals dank voor alle verschillende inzichten en tips!
 
Ben het wel eens met kaptijn koek.
Leuk begin van de Topicstarter, je nato in het nieuws brengen. ja anders is er ook niet veel over te zeggen. ze werden niet voor niets tot dienstfiets gekozen!
Een guzzi is over het algemeen niet erg gevoelig voor een slechte behandeling.
TS maakt zich onnodig zorgen.
Zelf heb ik vanaf 2000 tot 2012 een rijdende nato gehad. onderhoud? ff optijd benzine er in, anders rijd ti echt niet. olie ververst? he waarom? o ja onderhoud, of eigelnijk het geen krijgen van onderhoud heeft dan uiteindelijk de kruiskoppeling gekost in 2012. geen slechte score.groetjes en weer een goede reis volgent jaar maart! ;)

Een motor kan gemakkelijk 2 jaar onderhoud missen als je hem in goede orde hebt gekocht.
Alleen die gene die de motor van jou heeft gekocht komt dan misschien wel voor verassingen te staan.
 
Als jij je camper en oldtimers verwarmd op kan slaan klopt dat. Ik heb een motor buiten onder een hoes opgeslagen gehad en daar waren toch een paar verbindingen en contacten behoorlijk groen uitgeslagen.


heeft niets met spanning/stroom te maken, die er niet is maar is "gewone"oxidatie door de zuurstof en andere verontreinigingen in de lucht

koper, messing enz zijn geen edele metalen, dus reageren met zuurstof, dat heet roesten of oxideren, of er spanning op staat of niet voegt daar niets aan toe
 
Als jij je camper en oldtimers verwarmd op kan slaan klopt dat. Ik heb een motor buiten onder een hoes opgeslagen gehad en daar waren toch een paar verbindingen en contacten behoorlijk groen uitgeslagen.

Onder een hoes gaat het nog sneller Jaap.. Meer vocht en gelijke hoeveelheid zuurstof= meer oxidatie. Al helemaal met koper en aluminium.
Niet de regen, maar het neerslaan van vocht. Het verdampt gewoon minder snel onder een hoes. Open in de wind gaat verdamping sneller en zullen je contacten minder snel oxideren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan