Wat is voordeel van gesinterde remblokken?

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Ik moet binnenkort remschijf en remblokken vervangen op mijn Honda NTV650, en zit te twijfelen tussen gewone en gesinterde.

Wat is nu eigenlijk het voordeel (of nadeel) van gesinterde remblokken?
Ik heb wel begrepen dat de remschijf harder slijt.
Maar remt het ook harder of kost het minder kracht.
Ik gebruik de motor normaal voor woon-werkverkeer en ga er niet mee racen of zo.
 
Laatst bewerkt:
Remt harder dan standaard,idd meer bite en wrijving bij het remmen.

Nadeel,je schijven slijten iets sneller.
 
Laatst bewerkt:
Zoals al aangegeven: de schijf slijt wat harder, hangt ook af van het fabrikaat van de schijf.
Bij sommige remsystemen is het absoluut niet nodig gesinterde blokken te gebruiken, bij andere kan het wel degelijk winst geven.
Maar het is dus niet zo dat het áltijd beter is, zoals hier wordt gesuggereerd.
 
Zoals al aangegeven: de schijf slijt wat harder, hangt ook af van het fabrikaat van de schijf.
Bij sommige remsystemen is het absoluut niet nodig gesinterde blokken te gebruiken, bij andere kan het wel degelijk winst geven.
Maar het is dus niet zo dat het áltijd beter is, zoals hier wordt gesuggereerd.

Wordt niet gesuggereerd dat het altijd beter is meneer Jan... ;)
 
Zoals de naam het al zegt worden gesinterde remblokken gemaakt van gesintered metaal, met weinig bindmiddel. Sinteren beketekend het samenpersen van gemalen, versnipperd of vergruisd metaal onder hoge druk en temperaturen. Dit resulteert in een solide massa. Veel gebruikte metalen zijn koper, brons of een mix. Gemixte metalen worden vaak gebruikt voor straat gebruik terwijl de blokken met ijzer zeer geschikt zijn voor high performance (race) gebruik omdat ze tegen extreme temperaturen kunnen. Voor de hoge temperaturen wordt een keramisch poeder toegevoegd.
Gesinterde remblokken zijn minder zacht dan organische remblokken, dit betekend dat er meer kracht gegeven moet worden bij het aanhalen van de remhendel.
Nadeel is dat er meer zwart stof vrijkomt en het dus sneller vervuilt.
En dus ja, niet gesinterde blokken werken prima voor straatgebruik en remmen doorgaans beter.
Oeps: en nee het is dus niet altijd beter.
 
Laatst bewerkt:
voordeel is ook dat gesinterd harder is en minder snel slijt je hoeft ze dus minder vaak te vervangen.
nadeel is dat door de hardheid het gevoel wat uit de rem kan gaan en dat de schijf sneller slijt.
je hebt dus minder vaak blokken nodig en vaker schijven die duurder zijn.
 
Gesinterde blokjes grijpen doorgaans sneller aan in de regen. Dit voorkomt ook blokkeren, omdat je bij slecht aangrijpen de neiging hebt om harder te knijpen. Wanneer het water dan weggedrukt is blijft er te veel remkracht over en kunnen de wielen blokkeren.

Organische blokjes zijn soms in verschillende compounds te koop waarvan de zachte zeer hard remmen, maar ook snel versleten zijn. Van enig financieel voordeel is dan geen sprake meer.
 
een NTV650 heeft 1 enkele schijf met een 2 zuiger remklauwtje.
zelfde rem zat op mn Hawk, die knapte erg op van gesinterde blokken en een RVS omvlochten remleiding (meer gevoel) die oude rubberen leiding was natuurlijk wel op einde levensduur.

vaak rem je met de NTV toch op de motor (2-pitter), ECHT hard remmen doe je alleen in nood situaties, en dan is het lekker als je net wat meer remmend vermogen hebt.
 
Had zelf eerst organische op mn enkele remschijf en nu gesinteerde.
Wat ik vooral merkte is dat met organische tijdens regen remkracht een stuk minder werd.
Dit is nu met de gesinteerde verdwenen.

Hij remde ook iets harder maar dat ook net zo goed komen door het ontluchten en/of nieuwe blokjes van een ander merk. Of dat aan gesinteerd/organisch ligt durf ik dus niet te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
OK bedankt allemaal.
Ik denk dat ik dan toch maar voor de gesinterde blokken ga.
(Blokken en schijf vanTRW lucas)
verstandig.

Ik monteer geen ongesinterde remblokken voor, tenzij op gietijzeren schijven
Er zullen vast goede ongesinterde blokken zijn, maar ik heb ze nog niet gevonden die aan mijn eisen voldeden.

Standaard zitten in de meeste motorfietsen ook gesinterde remblokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan