LED knipperlichten/gesmolten kabelisolatie

Mark2302

MF'er
12 dec 2013
91
9
Appingedam
Hallo,

Sinds kort rij ik op een R6 uit 2002 waar de vorige eigenaar het één en ander aan veranderd heeft.
Zo heeft hij er xenon dimlicht en LED knipperlichten opgezet, maar ik heb het idee dat dit er met gepruts is opgezet.

De knipperlichten knipperden eerst sneller dan normaal, vervolgens gaf m'n indicator op het dashboard niks meer aan op het moment dat ik de koppelingshendel inkneep en aan het einde bleven de lichten constant branden, maar nu een stuk flauwer dan normaal.

Ik heb elders op dit forum gelezen dat het snelle geknipper kan worden opgelost door een z.g.n. vermogens-onafhankelijk relais te monteren, maar wat me eigenlijk meer zorgen baart is dat isolatie van de 3 gele draden die naar de spanningsregelaar gaan begon te smelten.
(zie foto)

Kan iemand mij misschien vertellen of de knipperlichten en de smeltende isolatie misschien gerelateerd zijn, of kan er meer aan de hand zijn?
Want nadat ik de motor en tijdje uit heb gezet en vervolgens weer gestart, werkte de knipperlichten weer.

Mijn kennis van electronica is vrij basis en bescheiden, dus zou iemand mij a.u.b. uit willen/kunnen leggen wat een oplossing kan zijn voor dit probleem want op deze manier is het wachten tot de boel kortsluit.

Bvd

Mark
full
 
Als ik zo naar die gesmolten gele draden kijk is dat niet van vandaag of gisteren, maar waarschijnlijk al bij de vorige eigenaar gebeurd. Ik zie namelijk geen normale steker maar ronde draadverbinders van AMP en dat is geen standaard uitvoering.
 
Goeiedag mensen ik zit met een probleem betreft mijn gsx 1200 inazuma mijn ignition zekering knalt eruit zodra ik me contact aanzet. Dit gebeurd echter alleen met de kou buiten als die binnen staat en op kamer temperatuur is is het weg. Ben er ondertussen achter dat het de zwarte massa draad is die vanaf de accu loopt naar de koplamp en knipperlichten. Hij geeft ook 12v aan en dat is zoiezo niet goed. Zit echt met mijn handen in het haar en hoop dat iemand mij Wilt en kan helpen. Groetjes en alvast bedankt bbarbier. 0622054884 ik kom er niet meer uit. 😒
 
Goeiedag mensen ik zit met een probleem betreft mijn gsx 1200 inazuma mijn ignition zekering knalt eruit zodra ik me contact aanzet. Dit gebeurd echter alleen met de kou buiten als die binnen staat en op kamer temperatuur is is het weg. Ben er ondertussen achter dat het de zwarte massa draad is die vanaf de accu loopt naar de koplamp en knipperlichten. Hij geeft ook 12v aan en dat is zoiezo niet goed. Zit echt met mijn handen in het haar en hoop dat iemand mij Wilt en kan helpen. Groetjes en alvast bedankt bbarbier. 0622054884 ik kom er niet meer uit. 😒
En hiervoor kaap je iemands topic :?
 
Ik ben Ben vht al in minimaal 3 topics tegengekomen, volgens mij is het minder werk om gewoon zelf een topic te starten?
@Ts, doe aub gewoon wat Rambabbel zegt, zo doorgaan is echt duurder uiteindelijk.
 
Netjes maken is niet zo moeilijk

• verwijder al het isolatie tape
•knip de slechte stukken eruit
• strip de draden
• Soldeer de kabels weer aan elkaar
• Werk het af met krimpkous om het netjes en waterdicht te maken
• Done :)
 
Iedereen bedankt voor de input en de reacties...

Ik had het idee dat de problemen met het knipperlicht en deze bedrading gerelateerd waren, maar het zijn dus 2 aparte problemen.
Ik heb dit even laten zien aan iemand met wat meer verstand van zaken dan ik en ook bij hem sprongen de tranen hem bijna in de ogen..
Gelukkig krijg ik straks wat hulp bij het in orde maken van de bedrading en willen we meteen een goed relais monteren zodat de pinkers straks ook weer naar behoren werken. *D

Nog één laatste vraagje O-) :

Kan iemand mij vertellen waar dit relais zit op een R6 uit 2002?
Ik heb gezocht in de service manual, maar ik kan dit nergens vinden '(
 
Iedereen bedankt voor de input en de reacties...

Ik had het idee dat de problemen met het knipperlicht en deze bedrading gerelateerd waren, maar het zijn dus 2 aparte problemen.
Ik heb dit even laten zien aan iemand met wat meer verstand van zaken dan ik en ook bij hem sprongen de tranen hem bijna in de ogen..
Gelukkig krijg ik straks wat hulp bij het in orde maken van de bedrading en willen we meteen een goed relais monteren zodat de pinkers straks ook weer naar behoren werken. *D

Nog één laatste vraagje O-) :

Kan iemand mij vertellen waar dit relais zit op een R6 uit 2002?
Ik heb gezocht in de service manual, maar ik kan dit nergens vinden '(


als je de knippers aanzet hoor je meestal wel waar ie zit.

over de 3 gele draden van de dynamo/regelaar,
je krijg hulp van iemand met meer ervaring, maar laat hem dan controleren of de verbindingen op de regelaar goed strak zitten.

ik had in de eiffel laadproblemen gekregen, de boel is gerepareerd door een motorzaak,
maar 2 dagen later begon de ellende weer, toen bleek er toch wat verbindingen niet strak genoeg te zitten.
ondanks het gebruik van "professionele" stekkertjes.

gelukkig was ik er op tijd bij, de eerste reparatie was al een rib uit mijn lijf.
dynamo, regelaar en accu alledrie dood.
 
Dan gebruik je het verkeerde gereedschap of niet de stekker die past bij de draad.

Ik heb op mijn werk een speciale tang voor dit soort stekkers (kliksysteem) maar ik heb er te veel storingen mee gezien (ik weet natuurlijk niet welke tangen er zijn gebruikt bij de storinggevallen die ik heb gezien).
Mijn voorkeur is solderen en krimpkous gebruiken.
Of dit soort connectoren (voorbeeld) zit ook kwaliteit verschil in.

Fashion car Seat Covers - Shop Cheap Fashion car Seat Covers from China Fashion car Seat Covers Suppliers at LDDCZENGHUITEC Official Store on Aliexpress.com
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn werk een speciale tang voor dit soort stekkers (kliksysteem) maar ik heb er te veel storingen mee gezien (ik weet natuurlijk niet welke tangen er zijn gebruikt bij de storinggevallen die ik heb gezien).
Mijn voorkeur is solderen en krimpkous gebruiken.
Of dit soort connectoren (voorbeeld) zit ook kwaliteit verschil in.

Fashion car Seat Covers - Shop Cheap Fashion car Seat Covers from China Fashion car Seat Covers Suppliers at LDDCZENGHUITEC Official Store on Aliexpress.com

Een soldeerverbinding is veel onbetrouwbaar en storingsgevoeliger dan een goede knelverbinding.
Het trillen en bewegen van de bedrading op een motor versterkt dit effect ook nog eens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan