Falco start niet

BramC

MF veteraan
25 sep 2008
1.933
98
Udenhout
Mede forummers,

Mijn Aprilia Falco start niet meer.... Accu nu bijna leeggestart dus staat aan de lader, maar als ik start tikt er vanalles en schiet de toerentellernaald op en neer....

Waar moet ik aan denken? Startrelais? Of zijn er andere bekende zaken?

Van de week 2 keer gehad dat hij niet echt "door startte"

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Grt,

Bram
 
Laten we ons even beperken tot de bekende oorzaken van een niet startende rotax twin, en bougies en dat soort onzin links laten liggen.

Accu is uiteraard een goeie, opladen en laten testen op startstroom.

Startrelais kunnen we uitsluiten want hij doet wel wat.

Geluid bij het starten is een tik of een hele luide klak? Tikjes zijn niet zo spannend, een luide klak is een gare startkoppeling. Startkoppelingen gaan nog wel eens kapot, is een lager dat een kant op vrijloopt, ligt in het vliegwiel en de starterkrans schuift daar in (voor de kenners; de rotax manier). Als je hem vervangt als je hoort dat ie over begint te slaan beperkt de schade zich tot een lager. Als je wacht met vervangen tot ie er helemaal niet meer mee start is het vliegwiel en de starterkrans ook helemaal weggevreten en kan je 3 delen vervangen. Alleen het lager is iets van €130, als je de lul bent en de andere twee delen zijn ook gaar ga je over de €800 heen.

Geen tik of klak....
 
Laten we ons even beperken tot de bekende oorzaken van een niet startende rotax twin, en bougies en dat soort onzin links laten liggen.

Accu is uiteraard een goeie, opladen en laten testen op startstroom.

Startrelais kunnen we uitsluiten want hij doet wel wat.

Geluid bij het starten is een tik of een hele luide klak? Tikjes zijn niet zo spannend, een luide klak is een gare startkoppeling. Startkoppelingen gaan nog wel eens kapot, is een lager dat een kant op vrijloopt, ligt in het vliegwiel en de starterkrans schuift daar in (voor de kenners; de rotax manier). Als je hem vervangt als je hoort dat ie over begint te slaan beperkt de schade zich tot een lager. Als je wacht met vervangen tot ie er helemaal niet meer mee start is het vliegwiel en de starterkrans ook helemaal weggevreten en kan je 3 delen vervangen. Alleen het lager is iets van €130, als je de lul bent en de andere twee delen zijn ook gaar ga je over de €800 heen.


Oh pardon MASTER Tommy. :}
Bougies zijn onzin. :N


... Als je had gelezen:
Afgelopen dagen wel twee keer gehad dat hij 's ochtends niet wou. Dan met gas volledig open wel.
Ging nu dus ook niet.


..dan wist je dat de startkoppeling geen logische verklaring is, want deze twin gaat keurig rond.

De boel verzuipt. Dat is een zeer veel voorkomend euvel bij deze blokken.
Daarom kan TS de zaak (soms) ook aan de praat krijgen door volgas door te starten.
Nieuwe bougies helpen dan in zo'n geval. Na veelvuldig verzuipen en doorstarten kunnen de bougietjes (hoe nieuw ook) gesneuvelt zijn omdat ze doorslaan.

De oorzaak ligt bij de accu / stroomtoevoer. Ik heb in bijna 6 jaar Falco al heel wat accu's vervangen. En nog veel vaker met een verzopen motor gestaan.
 
..., maar als ik start tikt er vanalles en schiet de toerentellernaald op en neer....

Als de toerenteller omhoog schiet dan werkt die even omgekeerd. Dat duidt op te weinig elektriciteit om te ontsteken. Eén of twee cilinders doen het waarschijnlijk niet goed en dat de motor dan lawaai maakt is best mogelijk.

Een accu kan bij deze dalende temperatuur minder worden en vervangen moeten worden. Maak zeker dat de acculader, waar die aan staat, niet meer dan 1/10 van het Ampèrage levert. De waarden zijn denk ik prima en dat de spanning afneemt met toeren dat is normaal. Zelf heb ik méér spanning wanneer ik het licht aanzet. Veel omgekeerde lading met hogere toeren en buiten de normale waarden kan door een defecte spanningsregelaar komen. Voor een paar Volt achter de komma geeft dat niet.

Onderwerp de accu aan een test waarbij je even wat spanning afneemt met het licht, zo weet je dat er niet alleen oppervlakkige werking is. Dit komt veel voor. Een metertje slaat dan na het laden flink uit maar er zit niets in. Als de accu slecht is dan zal je zeker moeten zijn dat de lader, die nu mogelijk meer moet opladen, wel geschikt is voor motor accu's.

Dan zit er niets anders op dan de weg die de stroom van de ontsteking loopt te controleren en te kuisen. Dit zoals al door anderen geadviseerd. De regulator en dynamo kunnen we even buiten beschouwing laten als je genoeg Volts op de accu meet.

De accupolen moeten goed vast zitten en geen verborgen witte of oranje aanslag hebben. Controleer de paniekschakelaar op het stuur. Daar gaat de stroom van de ontsteking doorheen. Je kan het vaak al controleren door die een keer te bedienen want het gaat meestal niet meteen helemaal stuk. De zekeringsklemmen van Ontsteking. Dan de stekkertjes die in de ontstekingsmodule steken, als je die hebt tenminste, en vergeet niet dat de stroom ook terug komt van de ontstekingsmodule via een aarde verbinding. Is dat onder een bout dan moet je daar onder kijken. Zelfde voor de Min pool van de accu.

Nieuwe bougies kunnen evengoed stuk gaan en de vonk zou dus gecontroleerd moeten worden aan het blok of je vervangt de bougies die nat en zwart zijn geworden gewoon. Bougiekabels en doppen kunnen iets verweerd zijn en dan lekken en vonken. Bekijk dit eens in het donker bij een fijne nevel van water. Als een bougiedop verweerd lijkt, deze even omwikkelen met sterke tape.

Dan moeten de bobines doorgemeten worden op twee manieren voor weerstand van de spoel. De waarden staan in het werkplaatshandboek of kunnen met Google voor een zelfde toegepast onderdeel gevonden worden en anders zullen ze onderling vergeleken moeten worden. Op YouTube kan je wel een instructievideo zien als je zoekt op Ignition Coil Test.
Coils kan je ook aan de buitenkant controleren op sporen van hitte want een kortgesloten spoel doet het vaak nog wel even.

Een startrelais kan eventueel worden doorgemeten. Ook hiervoor is even wat handigheid of het werkplaatshanboek nodig. Er moet voldoende spanning gemeten kunnen worden wanneer die sluit. Volgens mij hoeft die niet op stel en sprong vervangen te worden.
 
Als de toerenteller omhoog schiet dan werkt die even omgekeerd. Dat duidt op te weinig elektriciteit om te ontsteken. Eén of twee cilinders doen het waarschijnlijk niet goed en dat de motor dan lawaai maakt is best mogelijk.


Als de accuspanning teveel dipt bij het starten, gaat het Aprilia dashboard resetten.
Dit gaat gepaard met een hoop klikjes klakjes, en de toerenteller die op en neer vliegt.

Volstrekt normaal (onder deze omstandigheden ;) ).

De oorzaak is gewoon een platte / slechte accu (of een fout in de bekabeling, maar dat is minder waarschijnlijk omdat de accu wel genoeg prik levert bij een eerste pogingen).
Dynamo e.d. zijn bij deze Aprilia geen notoir probleem. Dat is bij de jongere rsv's en tuono's. De bruine stekker is al aangepakt.

Verder:
- Killswitch zet de startmotor buiten spel. Dus is het ook niet.
- Omval schakelaar: niet logisch, omdat de motor wel KAN starten, maar verzuipt (ref: volgasprocedure).
- Jiffy switch: idem en zou in N en/of met koppeling in, nog moeten kunnen starten.



De omschreven accu-tests kun je doen. ik heb zelf zo'n lader die kan de-sulfatiseren. Dat helpt ook nog wel eens.

Het slechte starten kan met nieuwe bougies (alle 4(!)) verholpen worden.

Verder zonder choke en zonder gas starten, en langzaam de choke erop draaien.
Zorgen dat de motor niet verzuipt.
Verzuipt 'ie toch: snel overschakelen op de volgas procedure, zodat er nog genoeg accucapaciteit is om dat af te maken.
 
Laatst bewerkt:
PS: De "choke" op deze motoren, is feitelijk alleen een stationair verhoger. Er wordt niks ge"choked", en er wordt geen speciale cold-start map gebruikt voor de injectie. Het is allemaal nogal onintelligent.

Als TS de gewoonte heeft om die vol open te zetten bij het starten, is het startprobleem "human error". Gewoon goed leren starten. Je Italiaanse schone vraagt een andere aanpak dan een japans melkpak O-)
 
Laatst bewerkt:
wtf :S waar haal je die onzin vandaan?

Snap niet waar jij je druk om maakt kerel, het was een lullige reactie op dit:
Copy
Je Italiaanse schone vraagt een andere aanpak dan een japans melkpak O-)

Ik had net zo goed dit kunnen zeggen:
Comentário moderado em uma moto japonesa, senhor.
Hetgeen weer Portugees is voor , Flauwe opmerking over een Japanse motorfiets meneer.
 
Ok, veel tips, thnx.
Startprocedure doe ik zorgvuldig, choke nooit helemaal open met starten, al is het met deze koude dagen wel iets verder dan normaliter.

Gaat nu al een paar dagen goed, met accu 's nachts aan de acculader en de stekkers doorgesoldeerd. Ik ga dus nog ff niet verder op nieuwe bougies, aangezien het nu op zich prima werkt.

Wel ga ik binnenkort voor een ander startrelais. Mocht ik hem echter binnen afzienbare tijd weer verzuipen pak ik meteen de bougies aan.
 
Al verlang ik zo nu en dan toch wel eens terug naar mijn japans melkpak hoor;) Die VFR heeft me in 100.00+ km's nooit laten staan;)

Maar goed, als deze het dan eenmaal doet...:P
 
Bij de Rotaxjes, iig die in een Futura of Caponord liggen worden de klachten die jij noemt vaak veroorzaakt door de spanningsregelaar.
Naast het doorsolderen van de stekkers, of het vervangen door betere, gaat de originele Shunt spanningsregelaar eraf en gaat er een Mosfet type op. Die worden dan meestal uit latere sloop CBR's gehaald omdat die makkelijker plug and play te maken zijn.

Kijk maar eens op het ARA forum, het amerikaanse AF1 forum of op MF bij het Caponord topic. Daar hangt Kadir rond, Forumnaam Stanleybobbly. Die kan je misschien wel op weg helpen.
 
Snap niet waar jij je druk om maakt kerel, het was een lullige reactie op dit:
Copy
Je Italiaanse schone vraagt een andere aanpak dan een japans melkpak O-)

Ik had net zo goed dit kunnen zeggen:
Comentário moderado em uma moto japonesa, senhor.
Hetgeen weer Portugees is voor , Flauwe opmerking over een Japanse motorfiets meneer.

Ik maak me nergens druk om :) maar het is wel enorme onzin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan