Honda CBR 600F 1992 blokwissel met CBR 1000 RR 2005 blok

Status
Niet open voor verdere reacties.

VerteX

MF veteraan
23 jan 2007
1.433
0
Zuid - Holland
Allen,

Een maat van me heeft een Honda CBR 600F - PC25 uit 1992. Deze motor heeft zoals op de foto's is te zien een schuivertje gemaakt op het circuit. Nu heeft hij ook nog een
CBR 1000 RR - PC57 blok liggen uit 2005.

Wij willen het 1000 blok gaan inbouwen, en de CBR nieuw leven inblazen.
Mijn vraag is of er forummers zijn die zo'n ingreep eerder hebben ondernomen, en mij
misschien op weg kunnen helpen met tips en adviezen. Beide hebben injectie.
Meten is weten, dat is nog niet gebeurd. Maar ik doe liever eerst wat voor-onderzoek.

Wat ik graag zou willen weten;

- De meeste cosmetische verschillen tussen beide blokken, zoals ophangpunten etc.
- Zal het 1000 blok passen in het 600 frame? Of is het frame echt te krap?

Eventuele risico's en problemen;

- 1000 Blok montage in het 600 frame.
- Achterbrug / frame pasmaken aan het blok, achtertandwiel / voortandwiel uitlijnen.
- Verlassen van de uitlaat
- Luchtfilterbox pasmaken, eventueel de tank aanpassen
- Andere radiateur en koelslangen
- Kabelboom 1000 blok gebruiken met 2005 ECU en 2005 tellerdisplay
- Brandstofpomp niet aanwezig

Zie ik nog wat belangrijks over het hoofd? Anders kan de ombouw beginnen 8-)

CBR 600F - PC25 uit 1992

Grotefoto-4KOSGODG.jpg

Grotefoto-33K6CEWG.jpg

Grotefoto-OYYT8UVB.jpg

Grotefoto-RPTEPRQZ.jpg


2005 CBR 1000 RR blok

Grotefoto-PNKIZBZL.jpg

Grotefoto-OXPVNZAE.jpg

Grotefoto-ZZQTLLXP.jpg

Grotefoto-IYN3FQAT.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Phoe dat is een hele uitdaging maar dat maakt het juist ook wel weer erg leuk.
Een van de dingen waar ik als eerste naar zou kijken is de staat van het 1000 cc blok.

Weet je 100% zeker dat dit blok goed loopt en schakelt?

Verder, het blok zal zoals je al zegt niet passen, de makkelijkste manier om daar achter te komen is denk ik dat het 600 cc blok verwijderd wordt en je gaat proberen het 1000 cc blok te monteren.

Groeten en succes ermee.
 
Een PC 25 heeft geen injectie en ook geen brandstofpomp zoals je in je post aangaf.

Als je dat al niet weet zou ik er zeker niet aan beginnen.
Blok van de 2005 verkopen en van dat geld de 600 opknappen.
 
Een PC 25 heeft geen injectie en ook geen brandstofpomp zoals je in je post aangaf.

:^ CBR600F2 heeft geen injectie of brandsofpomp, de CBR600F1 en F3 hebben wel een brandstofpomp trouwens (niet dat je daar veel aan zou hebben voor de injectie...)

Je zal de 1000RR tank over moeten bouwen (of op z'n minst de pomp).

Zie ik nog wat belangrijks over het hoofd? Anders kan de ombouw beginnen 8-)

Ja een hele hoop, en alles wat je wel denkt te hebben gezien lijkt niet te kloppen.


Aan de andere kant... een F2 frame is nog van staal van vroeger dus montagepunten aanlassen en alles is redelijk te doen.

Remmerij is eenvoudig te verbeteren aangezien je bergen voorvorken vrijwel 1:1 over kan zetten, CBR900RR, CBR600F3/F4/F4i, VTR1000 SP-1, CBR954RR enz. enz.


Maargoed het blok is waarschijnlijk té breed.
 
Laatst bewerkt:
Heb net even voor de grap de maten genomen van de beide blokken. Ook vanaf de uitgaande as.
Ben benieuwd hoe jij dit erin gaat hangen..
Ik volg deze met gepaste aandacht.

Op je foto zie je dat het/jouw blok aan de linkerkant iets heeft (koelvloeistof probleem?) net onder de cilinderkop..
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook eens nagedacht over wat een (zowat) verdubbeling van het vermogen betekent voor frame, vering en remmen?

Tijdens de demontage wou ik hiernaar kijken. Wat ik in gedachten had waren de motor assen en de complete achtervork op afschuiving berekenen. Ook zat ik te denken het frame door te trekken onder het blok.

Hee Ruudje01, jij hebt metingen kunnen verrichten. Ik zou het tof vinden als jij deze zou kunnen delen.

:^ CBR600F2 heeft geen injectie of brandsofpomp, de CBR600F1 en F3 hebben wel een brandstofpomp trouwens (niet dat je daar veel aan zou hebben voor de injectie...)

Je zal de 1000RR tank over moeten bouwen (of op z'n minst de pomp).Ja een hele hoop, en alles wat je wel denkt te hebben gezien lijkt niet te kloppen.


Aan de andere kant... een F2 frame is nog van staal van vroeger dus montagepunten aanlassen en alles is redelijk te doen.

Remmerij is eenvoudig te verbeteren aangezien je bergen voorvorken vrijwel 1:1 over kan zetten, CBR900RR, CBR600F3/F4/F4i, VTR1000 SP-1, CBR954RR enz. enz.


Maargoed het blok is waarschijnlijk té breed.

Gelukkig zitten er hier kenners hier die het wél weten.
Ik heb met m'n maat overlegd, de ingreep word te groot wat betreft de ontbrekende 2005 model onderdelen. Pasmaken van het frame aan het blok zie ik wel zitten.
Maar verkopen van alles is de beste optie in dit geval.
 
Laatst bewerkt:
als je nog eens zo'n idee hebt, moet je steeds beginnen met 2 zaken op te meten :
* is het kader breed genoeg ter hoogte van de cylinderkop
* deksel koppeling is bijna altijd groot en steekt onder het frame. dus vandaar kan je enkele simpele metingen doen om bv vast te stellen hoe ver het blok naar voor zou komen (denk aan de veel grotere radiator !), of hoe laag het in dit geval zou hangen door de gestapelde versnellingsbak ipv de horizontale bij de 600.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan