Elektrolyse, gelijkspanningsbron maken?

Xasuntox

Die hard MF'er
24 feb 2014
353
2
Dag allemaal,

Binnen enkele weken wil ik elektrolyse uitvoeren op enkele geroeste onderdelen.
Nu moet ik een gelijkstroombron maken. Iemand een idee met wat?

Liefst iets dat ik kan recycleren uit een ander elektronisch apparaat. Ik zou ook graag een zo hoog mogelijke stroom hebben dat de elektrolyse voldoende snel gaat.

Iemand die tips heeft? :)
 
Ik heb onlangs voor de eerste keer iets met elektrolyse gedaan, niet voor motoronderdelen maar voor een metaaldetector vondst.

De spanning schijnt van ondergeschikt belang te zijn, ik ben begonnen aan de hand van deze site en die adviseren minimaal 12 volt. Stroombegrenzing is niet echt noodzakelijk, als er teveel stroom loopt verdun je de oplossing die je gebruikt door er iets meer water aan toe te voegen. Ik heb standaard soda gebruikt en hiervan ongeveer 100 gram opgelost in 2 liter water, achteraf was dit iets teveel van het goede.

Vervolgens heb ik er een gelijkspanningsvoeding aangehangen met een multimeter ertussen op ampere stand, als de stroom die gaat lopen teveel is voor je voeding moet je de oplossing iets verdunnen, de weerstand neemt dan toe en de stroom zal terug lopen. Let er wel op dat niet alle multimeters constant hoge stromen mogen meten, als de stroom naar wens is haal je hem er dus bij voorkeur tussenuit. Als de oplossing verdampt zal de stroom weer iets toenemen, in dat geval vul je de vloeistof weer aan met wat water.

Wat mij opviel was dat toen ik in de eerste instantie maar aan twee kanten van mijn bak een anode (het stuk ijzer waar de roest zich op gaat afzetten) had zitten het voorwerp dat ontroest moest worden sneller ontroeste op de stukken dicht bij de anode. Ik heb dit opgelost door het te ontroesten voorwerp een kwartslag te draaien.

De volgende keer dat ik weer wat moet ontroesten wil ik een oplossing als deze gebruiken. Hierbij zitten er aan vier zijden anodes en wordt er gelijkmatiger ontroest, bovendien zijn de anodes op deze manier eenvoudig te vervangen.
 
Ja liever geen accu's. Liefst iets dat ik in het stopcontact kan steken :)
Een diodebrug?
diodebrug.jpg

Dit klinkt als een project wat best fout kan gaan...
 
Dag allemaal,

Binnen enkele weken wil ik elektrolyse uitvoeren op enkele geroeste onderdelen.
Nu moet ik een gelijkstroombron maken. Iemand een idee met wat?

Liefst iets dat ik kan recycleren uit een ander elektronisch apparaat. Ik zou ook graag een zo hoog mogelijke stroom hebben dat de elektrolyse voldoende snel gaat.

Iemand die tips heeft? :)

Gewoon netsnoer met een bruggelijkrichter en een dikke elco...
 
Gewoon netsnoer met een bruggelijkrichter en een dikke elco...
Het is nog geen oudjaar :(

Op deze manier creëer je wel vuurwerk. Het bad heeft een ontzettend lage weerstand en het net is voor wat betreft de stroom ontzettend sterk. Dus als je geluk hebt knalt de gelijkrichter er uit. Verder moet je maar eens elco's treffen die de volle netspanning kunnen hebben.
 
Het is nog geen oudjaar :(

Op deze manier creëer je wel vuurwerk. Het bad heeft een ontzettend lage weerstand en het net is voor wat betreft de stroom ontzettend sterk. Dus als je geluk hebt knalt de gelijkrichter er uit. Verder moet je maar eens elco's treffen die de volle netspanning kunnen hebben.
De volle gelijkgerichte netspanning is zo'n 315 volt
Alle apparatuur met een sopsvoeding (zoals tv's. video's dvd's, pc's)zitten elko's in van 450 volt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan