500 euro challenge 2015: GS550 "Honda maakt geen kans meer!"

Empyrium

MF veteraan
29 mei 2010
1.714
1
Jawel, mijn brik voor de 500 euro challenge 2015 is de eerste non-Honda in het deelnemersveld, en ondanks de behoorlijke puntenachterstand op voorhand heb ik er alle vertrouwen in dat hij de vloer aanveegt met de concurrentie }) .

Genoeg van de toren geblazen, want hoogmoed komt natuurlijk altijd voor de val, en aangezien dat in de alpen vrij diep kan zijn, zit ik daar niet echt op te wachten.

Het lijdend voorwerp van mijn vrije tijd komende winter: de Suzuki GS550 uit 1980.
P1020563.JPG


Iemand heeft hier een poging gedaan een "ghetto-caferacer" van te maken, en op het gebied van rijcomfort (geen) is dat aardig gelukt.

Pimp my caferacer :') :
P1020569.JPG


Ondanks dat hij over het algemeen (tank en spatborden) erg netjes in de lak zit, ga ik er toch wat anders mee doen. Nog geen idee wat, maar dit is wel erg fout. Vanavond bij thuiskomst gelijk maar begonnen met het reviseren van de voorrem. Deze deed zo goed als niets meer.

P1020578.JPG


P1020586.JPG


Ik heb ergens nog een stalen leiding liggen, afkomstig van m'n Tiger, als ik die heb gevonden gaat die de originele (en dus 34 jaar oude) rubberen slang vervangen.

Verder de voorvork wat gepolijst, ondanks de staat van de binnenpoot lijken de keerringen nog steeds dicht te zijn!

Voor:
P1020575.JPG


Na:
P1020584.JPG


Is verre van perfect maar veel beter gaat het met deze poten zonder professionele behandeling niet worden vrees ik.

M'n eerste mod uitgevoerd, deze gaat eraf!
P1020591.JPG


En deze erop:
P1020577.JPG


Morgen verder aan t blok en de achterkant. Achterrem reviseren, kleppen stellen, roest weghalen en zien wat er verder nog aan moet gebeuren.

To-do lijst:
- Balhoofd lager vervangen
- Achterrem revisie
- Voorvork schoonmaak/revisie
- Ontroesten
- Gat in collector (uitlaat) dichtlassen
- Knipperlichten monteren
- Kleppen stellen
- Olie + filter

Als ik geld/budget over heb:
- Compleet demonteren, alles overspuiten
- Ketting + tandwielen

Als ik dan nog geld over heb:
- R6 kontje
- RSV1000 voorvork
- Full Akrapovic systeem
- Brembo's
:z

Done:
- Voorrem revisie
- Knipperlicht aansluiting voorkant gevonden
- Ander stuur gemonteerd
 
Laatst bewerkt:
hahaha, leuk. We gaan nog een hoop lol beleven, zowel aan de challenge als aan dit topic!! Wel moedig van je om de strijd aan te gaan met de Honda's!!!!
 
Vanuit het zwaar vertegenwoordigde Honda kamp zal ik je met argusogen volgen ;) Tijdens de challenge zal ik je niet in de steek laten hoor, mijn speciale gereedschap past ook op een soes })
Goed advies: begin met de akropovic uitlaten! O-)
Enne... heeft de hond van de buren nu een Mart-Smeets trui aan?

Succes (dit is wel gemeend)!
 
Als eerste welkom en succes met het reanimeren van je GS550.

En dat het bij mij een Honda is geworden komt omdat het aanbod van oude Yamaha brikken in de gewenste prijsklasse ontbrak _O- _O- Want ik blijk een forse afwijking te hebben voor oude 3 pitters uit de XS-serie.

Ik heb nog wel een gratis stuur voor je liggen, maar of dat echt wat is }) Zal woensdag wel een fotootje plaatsen, kan je zelf oordelen :+

En dat schaap op je buddy, bedenk dat je daar bij regen heel lang plezier van kan houden _O-


Ook weer een topic om in de gaten te houden.
 
En dat schaap op je buddy, bedenk dat je daar bij regen heel lang plezier van kan houden _O-

Het schijnt dat een echt schapevacht juist geen water vasthoudt. Een nepper daarintegen gaat als een spons werken.
Misschien dat ik ook maar eens op zoek ga naar zo'n velletje!
 
Laatst bewerkt:
Voor een schaap geldt dat hij ongewassen rondloopt ;)

Als je een schapenvacht koopt is deze schoongemaakt (lees gewassen/gereinigd). Wat zou er met het vet uit de wol gebeurd zijn waar hij zijn waterafstotende functie aan ontleent .... })
En om nu de vacht weer van een zooi vet te voorzien om deze waterafstotend te krijgen lijkt mij niet logisch :P

En zelfs een klein beetje vocht is niet lekker. Mijn leren broek is wel eens nat geweest (lek regenpak) en daar heb ik geen goede herinneringen aan '(

Voor mijn brik blijf ik bij skai (en dat heeft als voordeel dat ik met een leren motorbroek niet schuif op de buddy en dat geeft een goed motorcontact ;) en dat rijdt wel zo lekker).
 
Bedankt voor 't welkom allemaal! :)

@ Jottum; ik hoop dat de buren niets doorhebben :X .
chinesenaakthond.jpg


Dat wordt wel hele foute zadelbekleding.
Yep, geheel in stijl met de rest van de motor :P .



@ Wimvlis; bedankt voor 't aanbod van het stuur, maar heb er zelf ook een aantal in de schuur liggen ;) .

Wat de water-afstotendheid van de schapenvacht betreft, nog niet kunnen testen. Heb dit vachtje al jaren geleden gekocht (ongewassen :/ , maar zelf toch maar gewassen vanwege de stank!) om ooit op de Tiger te gebruiken. Dat is er nooit van gekomen omdat ik dat zadel opnieuw heb laten vullen, maarja daar is hier natuurlijk geen budget voor dus komt hij mooi van pas. En gelukkig weet ik zeker dat mijn motorbroek wel 100% waterdicht is, dus van een natte kont ga ik geen last hebben :] .
 
'Honda maakt geen kans meer!' ?

om met Freek de Jonge te spreken:

'Dat zullen we nog wel eens zien!'

})

:]
 
Progress van vanavond:
- Voorrem klauw weer in elkaar, piston gepolijst en gelukkig was alles verder nog in goede staat.

- Ander stuur gemonteerd.

- Voetsteunen geprobeerd te vervangen (zitten nu belachelijke custom steuntjes op die voor geen meter zitten), maar vooralsnog zonder succes. De vervangende die ik had meegekregen blijken niet te passen. -O- Misschien toch maar een LSL remschakelsetje aan de wishlist toevoegen, en gelijk maar een quickshifter erbij doen...

- Aansluitingen voor knipperlichten voorkant gevonden in de kabelboom. Waren simpelweg afgeknipt. Effe snel getest met een lampje ertussen, en alles werkt nog naar behoren :) .

- Ben er tijdens het monteren van het nieuwe stuur achter gekomen dat het balhoofdlager (flink) kapot is. Stom genoeg is dat me niet opgevallen bij de eerste inspectie, en zelfs tijdens de proefrit niet, maar toen ik er gisteren mee naar huis reed vond ik hem al wat vreemd sturen. Voor mezelf bedacht dat dat de banden wel zouden zijn maar dat blijkt dus niet zo. Jammer dat dat wel een deuk(je) in m'n sleutelbudget slaat, maar aan de andere kant heb ik dat nog nooit moeten vervangen dus is ook weer een leuke leerervaring straks. Iemand een goed(koop) adresje voor nieuwe lagers?
 
Roukama! Ik heb voor mijn andere brik conische lagers gehaald. Kosten dacht ik iets van €20,-

Blijken er 2 types te zijn. Kosten €36

Kijk maar eens hier
 
Laatst bewerkt:
Moet nog testen of het balhoofdlager nog in goede staat is.

Dank voor het herinneren hieraan ;)

En mijn onderdelenleverancier voor de Honda wordt ook Roukema. Moet nog even verder sleutelen/onderzoeken of ik nog meer onderdelen nodig heb dan tot nog toe heb kunnen inventariseren. Lijst valt tot op heden mee en hoop dat dit zo blijft :Y
 
Ik vraag me af of die remleiding van je tiger gaat passen. De bouten uit de jaren '70 kunnen een maatje groter zijn dan die eind jaren '90

Verder ga ik er vanuit dat je het hele Honda veld gaat oprollen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat het niet om de bouten, doch om de doorlaat van het oog van de slang (dus het oog waar de banjobout heen gaat). Deze zijn zover ik weet gewoon gestandaardiseerd. Weet wel dat er verschil is in draad/spoed van de banjobouten.
 
Volgens mij gaat het niet om de bouten, doch om de doorlaat van het oog van de slang (dus het oog waar de banjobout heen gaat). Deze zijn zover ik weet gewoon gestandaardiseerd. Weet wel dat er verschil is in draad/spoed van de banjobouten.
De aansluitingen van de slangen lijken op het eerste gezicht exact hetzelfde, maar dat moet ik nog effe nameten. Ik denk dat het wel gaat lukken, en kan gewoon de originele banjobouten hergebruiken als dat zo is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan