Zelf banden leggen

Xasuntox

Die hard MF'er
24 feb 2014
353
2
Dag allemaal,

Kan je eigenlijk makkelijk zelf motorbanden leggen? Bij de banden boer kost een setje laten leggen al rap 50 euro.

Ik dacht, kan ik dan al beter niet zelf een banden machine kopen? Dan kan ik er eventueel nog iets aan verdienen in mijn vrije tijd door banden te leggen :+
 
Ga dan ook eens naar een fatsoenlijke zaak tim ;)

Zijn die er nog dan? :P

Ik breng nu mijn banden naar iemand die thuis bandjes om legt, en doet ook niet meer dan dat. Kreeg het als tip van een aantal mensen waaronder een paar circuitrijders, en moet zeggen dat me dit veel beter bevalt. Even een berichtje, maximaal paar dagen later de bandjes binnen en de zelfde dag nog gemonteerd (ook in de avond). En gaat allemaal wat rustiger en minder lomp. En dat op 5 minuten rijden *D
 
Dag allemaal,

Kan je eigenlijk makkelijk zelf motorbanden leggen? Bij de banden boer kost een setje laten leggen al rap 50 euro.

Ik dacht, kan ik dan al beter niet zelf een banden machine kopen? Dan kan ik er eventueel nog iets aan verdienen in mijn vrije tijd door banden te leggen :+

Daar heb je die dure apparaten toch niet voor nodig .
Als ik een fietsband moest vervangen vroeger, leende ik gewoon moeders bestek (zonder dat ze het wist).
Wel een beetje terug recht plooien eer je ze terug legt _O- .

full
 
Banden wisselen duur bij de motorzaak?
Wat betaal je ervoor?
Stel de man vraagt daar 17.50 voor, veel goedkoper zal je het niet vinden!
Dit bedrag is incl btw.
Neem je de oude band weer mee naar huis?
Na n beetje rekenen blijft er 10 euro over.
Waarvoor er een bon moet worden gemaakt en als de man het netjes en snel doet het totaal een kwartiertje zal duren voor deze weer zijn andere werk kan hervatten.
Dus reken +- n kwartiertje om ook zuinig met de velg/wiel te zijn + afrekenen, hetgeen 40 euro per uur word.
Daarvoor moet ook het licht in het pand branden, en de monteur worden betaald..

Zou er iets mis gaan met het omleggen of iets met de band zijn, kan de beste man weer opnieuw beginnen. Zeg niet dat het niet voorkomt, het klooien met een band voor deze goed zit.

Ja echt een gouden inbreng die banden omleggen. Verdienen ze kapitalen mee..
Mits je weer iemand tegenkomt die een kutvelg brengt en deze in jouw reet probeert te schuiven door te zeggen dat deze goed was, of je krijgt een carbon velgje/wiel voor je koker waar je amper naar durft te kijken laat staande inspannen...

Het is meer service dan werkelijke winst zeker?
Werkt de monteur ook aan die band dan? Anders is het een kromme vergelijking en doet het er niet toe.
 
Iemand een adresje voor die Montage-boy apparaatjes? Kan ik niet meteen terugvinden blijkbaar. Ö
Wat bedoel je precies?
Er zijn een hoop verschillende.

Hier staan goede en prijzige apparaten: equipmentservice.nl - de beste bron van informatie over equipmentservice.
Hier staan voorbeelden van handmatige: Werkplaatsinrichting & Gereedschap voor Auto en Motor
Hier nog één: Montiergerät Edelstahl Model GP503 - GP503 Reifenmontiergerät - GP503-Rennreifenshop

En zijn er nog legio.
 
He Martell,

Dank je wel voor de linkjes. Heb weer met me ogen toegekeken blijkbaar 😋

Datona had ik nochtans ook helemaal doorgenomen .

Nu alleen nog zo'n lange bandenlichter die al in de filmpjes is gepasseerd en waarmee je je velg een beetje in ere houd.
 
Zijn die er nog dan? :P

Ik breng nu mijn banden naar iemand die thuis bandjes om legt, en doet ook niet meer dan dat. Kreeg het als tip van een aantal mensen waaronder een paar circuitrijders, en moet zeggen dat me dit veel beter bevalt. Even een berichtje, maximaal paar dagen later de bandjes binnen en de zelfde dag nog gemonteerd (ook in de avond). En gaat allemaal wat rustiger en minder lomp. En dat op 5 minuten rijden *D

Ja, zat :Y
 
Als je eens in de 2 of 3 jaar je eigen banden wisselt lukt het ook wel met 3 bandenlepels en wat gezond verstand. Ik zie mijzelf als een professionele prutser en wat ik het lastigst vind is om de 'bead' te breken met prutsgereedschap. Nieuwe band er op duwen is een peulenschil vergeleken met een oude verrotte band er af halen.

Oh nog wat; binnenbanden zijn ook verschrikkelijk. B| Dan heb je de buitenband er bijna op maar voor dat laatste stukje zet je nog even de bandenlepel er tussen en pffffffffffffft, lek. _O- :') :')
 
Laatst bewerkt:
Als je eens in de 2 of 3 jaar je eigen banden wisselt lukt het ook wel met 3 bandenlepels en wat gezond verstand. Ik zie mijzelf als een professionele prutser en wat ik het lastigst vind is om de 'bead' te breken met prutsgereedschap. Nieuwe band er op duwen is een peulenschil vergeleken met een oude verrotte band er af halen.

Oh nog wat; binnenbanden zijn ook verschrikkelijk. B| Dan heb je de buitenband er bijna op maar voor dat laatste stukje zet je nog even de bandenlepel er tussen en pffffffffffffft, lek. _O- :') :')

Allemaal leuk als je het over een bt45 of lasertec hebt in 110/80 oid. Monteer ook eens een T30gt in 190 op een gelakte velg met je 3 lepels :Y
 
Persoonlijk zou ik gaan kijken voor een goedkoper adres. ik betaal 12,50 per band en die man doet het al 7 jaar (zuid Limburg). Alhoewel je met zo een machine wel nog geld erbij kunt verdienen, zorg dat wel eerst dat je op een set oude banden oefent
 
Terug
Bovenaan Onderaan