cbr 600 f '98 start slecht maar loopt warm goed

rob1987

MF'er
4 jan 2009
120
0
Lage Zwaluwe
Hoi,

Ik heb al zitten zoeken maar weet nou nog niet zeker wat het kan zijn dus hopelijk kan iemand mij helpen.

Mijn Honda cbr 600f is koud steeds slechter gaan starten. Op moment is het zelfs zo erg dat ik hem na een paar keer aanduwen aan krijg. Ik start de accu liever niet leeg dus duw hem maar aan na een paar keer eerst te hebben geprobeerd op de accu.

Als de motor eenmaal start moet ik zelf gas blijven geven want op de choke blijft hij niet draaien.

Als de motor eenmaal warm is loopt hij als een trein en grijpt de choke ook aan.

Ik zat te denken dat het te maken zou kunnen hebben met:

- de bougies
- Accu (3 jaar oud)
- Carbarateurs

Ik heb al in de carbarateurs gekeken maar dit lijkt allemaal soepel te bewegen en ziet er schoon uit. Aangezien de motor warm goed loopt lijkt mij dit misschien niet het problem.

De bougies haal ik er van de week uit. Moet even opzoek naar een bougie sleutel weer.

De motor staat overigens in een parkeergarage dus altijd droog binnen gestaan.

Alvast bedankt voor de hulp.

grt Rob
 
:$ :$ :$ :$ :$

Schijnbaar de vorige keer toch de luchtslangen bij de carbarateur te snel aangesloten en omgedraaid :$ :$ :$

Hij loopt nu warm als een trein en beter dan ooit.

Het starten is echter nog steeds een drama.

Hopelijk van het weekend ff een tank leeg rijden met forte 2 (en ja ook benzine :+ ) hopelijk gaat de vuiligheid dan van de kleppen af en is dat het probleem geweest dan.

Mijn theorie erachter is dat de compressie koud niet goed is omdat die zwarte aanslag hard is. Als de aanslag warm is word het zacht en sluiten de kleppen beter en dus betere compressie.

Ik hoop het ieder geval

als die aanslag tussen klepschotel en zitting zit is het niet best, maar dat lijkt me sterk.
dan zouden je kleppen van zichzelf niet lekker meer op de zittingen liggen.

maar je theorie zou wel kunnen, om het zeker te weten moet je dan toch echt compressie meten.

vroeger een keer een opel gehad[diesel] die nokkenas was versleten dus koud starten was een drama, maar warm startte hij prima.
 
Doe nu maar die compressietest. Je hebt gereden zonder dat schroefje waardoor het mengsel van die cilinder te arm is gewwest. Dat hoef je niet lang te doen om problemen te krijgen.
In het begin merk je het eigenlijk bijna niet totdat het te laat is.
 
zal is gaan zoeken om ergens een compressietest te laten doen binnenkort.

carbarateurs lijkt me sterk hij loopt warm nu als een trein en beter dan ooit.

Maar starten met remmenreiniger heeft ie al moeite mee. Als de motor warm is hoef ik alleen de start knop maar in te drukken en hij is aan. Hoef dan niet eens gas te geven
 
Kan nog steeds aan de carbs liggen hoor.
Hij start eenmaal als hij warm is prima, en loopt nu ook goed zeg je zelf.
Stel, en ik zeg stel: dat hij gewoon verzuipt als hij n poosje stil staat en dus koud is?
Natuurlijk kun je ook een compressie test doen, maar dat je verbrande of niet sluitende kleppen hebt geloof ik niet zo in gezien je bougie's op de foto.
Je kunt ook ergens spanning verliezen, dan wil hij koud ook niet aanslaan door gebrek aan vonk.
Een warme motor slaat zeker makkelijker aan, de benzine verdampt makkelijker als er evt iets te veel in komt.

Het is zwaar knudde als je steeds voor een raadsel staat en voor joker op het startknopje staat te drukken, dat begrijp ik maar al te goed.
 
het choke hendeltje werkt nog goed. als de motor warm is en bedien ik deze loopt deze netjes in hogere toeren als hij vol open staat. En in lager toeren zonder choke.

Is dit nogsteeds zo? Dat hoort niet namelijk. Met choke loopt de motor vaak te rijk om nog normaal te draaien. Controleer het choke circuit! Is de kabel nog gangbaar? Bewegen de choke plunjers goed? etc etc. Ik weet dat als je bij de CBR het beugeltje, dat de plunjers open moet trekken, niet goed monteert dat het stroef loopt. Het gevolg is dat de choke niet goed openen getrokken wordt.

Verder, controleer of de stekker van de gasklep positie sensor goed zit, bij deze honda is het mogelijk om die er verkeerd om in te doen. Slecht starten is dan wel een gevolg.

Heb je al eens gekeken naar de temperatuur sensor? Koude motor, veel ontsteekvertraging, ontsteekvervroeging nodig.....zomaar een idee.
 
dat is waar. Hij kan ook verzopen staan.

Maar ik zal toch problemen moeten gaan uitsluiten.

1. Eerst rijden van het weekend met forte 2 en verschillen checken

2. compressie test

3. als de compressie test goed is wordt het toch kijken naar de ontsteking (bobines + bougiekabels) en de carbarateur. Misschien dat hij inderdaad verzopen staat dan ofzo.

Ik zal na het stuk rijden de benzinekraan is op tijd dicht zetten dan kan er geen benzine meer in de carbarateur zitten als ik hem weg zet.
 
Heb je nu onderhand al eens een keer de klepspeling gecontroleerd.en dan bedoel ik of er uberhaupt speling is??
je kunt er wel 10 flessen forte in donderen maar geen speling blijft geen speling!!
 
nee krijg de speling niet gemeten zelf. Heb er zelf op moment ook geen tijd en zin meer voor. Dus ik heb besloten de motor weg te gaan doen. Ik heb een bod van 800 euro gehad bij een handelaar. Dus als iemand nog meer bied deze week mag hij hem komen halen.
 
nee krijg de speling niet gemeten zelf. Heb er zelf op moment ook geen tijd en zin meer voor. Dus ik heb besloten de motor weg te gaan doen. Ik heb een bod van 800 euro gehad bij een handelaar. Dus als iemand nog meer bied deze week mag hij hem komen halen.
Voor een handelaar een best bod!
 
Het was natuurlijk ook te mooi om waar te wezen. Vandaag 200km voor niks gereden. Je ziet mij ieder geval nooit meer bij hp motoren of terwijl motorinkopen.nl.

Motor gaat weg voor onderdelen of een gowd bod is nu het plan
 
Het was natuurlijk ook te mooi om waar te wezen. Vandaag 200km voor niks gereden. Je ziet mij ieder geval nooit meer bij hp motoren of terwijl motorinkopen.nl.

Motor gaat weg voor onderdelen of een gowd bod is nu het plan
Ha ha

Excuus voor mijn leedvermaak, voor jou klote :Y :/

LET OP!!!!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het was natuurlijk ook te mooi om waar te wezen. Vandaag 200km voor niks gereden. Je ziet mij ieder geval nooit meer bij hp motoren of terwijl motorinkopen.nl.

Motor gaat weg voor onderdelen of een gowd bod is nu het plan


lullig voor je, maar als je even de zoekfunktie had gebruikt had je het kunnen weten.
maar goed, al doende leert men en weer een ervaring rijker.
succes met de verkoop.
 
Goed om er toch nog op terug te komen en mijn eigenwijsheid en onwetenheid ook toe te geven...

ik moest gewoon weten wat het is en heb toch geen poen voor een andere motor

Ik heb een compressietest laten uitvoeren.

Hieruit bleek dat er totaal geen compressie was op alle 4 de cilinder koud niet.

Ipv 10 bar waren schijnbaar alle cilinders rond de 2 bar.

Blijkbaar staan alle kleppen verkeerd afgesteld. Ze staan zo strak dat er nog geen voelermaat tussen past.
 
Goed om er toch nog op terug te komen en mijn eigenwijsheid en onwetenheid ook toe te geven...

ik moest gewoon weten wat het is en heb toch geen poen voor een andere motor

Ik heb een compressietest laten uitvoeren.

Hieruit bleek dat er totaal geen compressie was op alle 4 de cilinder koud niet.

Ipv 10 bar waren schijnbaar alle cilinders rond de 2 bar.

Blijkbaar staan alle kleppen verkeerd afgesteld. Ze staan zo strak dat er nog geen voelermaat tussen past.
Nette terugkoppeling.
Knap werk van de vorige 'monteur'. :X
Kan me bijna niet voorstellen dat het achterstallig onderhoud was.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je nu onderhand al eens een keer de klepspeling gecontroleerd.en dan bedoel ik of er uberhaupt speling is??
je kunt er wel 10 flessen forte in donderen maar geen speling blijft geen speling!!

Goed advies geweest, nu maar hopen dat TS een volgende keer beter luistert ipv nutteloze acties ondernemen zoals 200 km voor niks op en neer rijden.
 
heb nog het een en ander nagezocht.

6 jaar geleden heb ik deze motor bij een dealer gekocht. Na 3 jaar en 11.000 kom deze een grote beurt laten geven. Uiteraard wel jaarlijks altijd klein onderhoud er ook laten doen.

Dus 3 jaar en 9000 km geleden zijn de kleppen gesteld (bij een dealer laat de naam nog even achterwege).

Motor liep daarvoor altijd perfect. Ik heb toen altijd het gevoel gehad dat de motor slechter is gaan lopen. Maja druk geen tijd en altijd weg van huis geweest dus altijd zo maar gelaten.

Zo zie je maar weer. Hopelijk na het afstellen start ie weer goed..

Laat het iedergeval nog weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan