Gecombineerde remleiding (vast en staalflex)

leeuwis88

MF veteraan
14 mei 2013
2.124
1
Den Haag / Amersfoort
ik wil mijn remleiding door mijn achterbrug laten lopen.
Daarom wil ik vanaf mijn rempomp een harde leiding laten lopen tot vlak onder het scharnierpunt van mijn achterbrug. Vanaf daar wil ik een flexibele RVS omvlochten leiding gebruiken.

In auto's werden vaak koperen leidingen gebruikt voor de vaste leidingen, waar dan een rand op gevelst wordt. Zou dit ook op rvs pijp kunnen?

Zijn er hier mensen die al eens zoiets hebben geprobeerd hier?

Even een plaatje hoe de leiding ongeveer moet lopen.
(Snel een alu buisje gebogen)
image.jpg
 
Ik heb nog een korte remleiding voor je evt,iets van 25cm lang.Zitten wartelmoeren aan,ik haal die dingen altijd bij de plaatselijke scooterboer.
Hoef er niets voor te hebben,als jij ermee geholpen bent.

Vwb de vaste leiding,je moet er een draad op krijgen,lijkt me niet te moeilijk.Solderen of knelkoppeling oid?
 
Ik heb nog een korte remleiding voor je evt,iets van 25cm lang.Zitten wartelmoeren aan,ik haal die dingen altijd bij de plaatselijke scooterboer.
Hoef er niets voor te hebben,als jij ermee geholpen bent.

Vwb de vaste leiding,je moet er een draad op krijgen,lijkt me niet te moeilijk.Solderen of knelkoppeling oid?

Texoot,
Aardig aanbod!
Die korte remleiding, zitten die wartels dr echt aan vast of is t een zelf op maat gemaakte leiding? Als dat laatste het geval is is het voor mij wel een handig iets om even mee te klooien!
T.b.v. verbindingen met de vaste leiding ook bijvoorbeeld.
 
full

Hier kun je de korte remleiding zien,is precies 25cm lang,de koppelingen heb ik opnieuw gebruikt,die zitten er niet bij.Als je wilt kan ik ze hier halen en in een envelop doen,je kunt ze ook zelf halen/bestellen bij een scooterzaak,je hebt toch bij de remklauw ook nog een stukje flexibele leiding nodig?
full

Ik had er rechte koppelingen op aan de klauwen,zoiets zou je dan ook op jouw vaste leiding moeten maken.
Waarom wil je een vaste leiding door je brug?Als je het gaatje iets groter maakt frot je de wartel erdoor en kun je een leiding uit één stuk maken.
 
ik wil mijn remleiding door mijn achterbrug laten lopen.
Daarom wil ik vanaf mijn rempomp een harde leiding laten lopen tot vlak onder het scharnierpunt van mijn achterbrug. Vanaf daar wil ik een flexibele RVS omvlochten leiding gebruiken.

In auto's werden vaak koperen leidingen gebruikt voor de vaste leidingen, waar dan een rand op gevelst wordt. Zou dit ook op rvs pijp kunnen?

Zijn er hier mensen die al eens zoiets hebben geprobeerd hier?

Even een plaatje hoe de leiding ongeveer moet lopen.
(Snel een alu buisje gebogen)
[afbeelding]



Maar waarom zou je de remleiding door, tot vlak onder het scharnierpunt van, de achterbrug willen laten lopen? Ben je niet bang dat die remleiding net zo hard 'scharniert' als de achterbrug? Het lijkt mij dat, als dat de ideale oplossing zou zijn, de diverse motorfabrikanten dat(idee)al heel lang geleden zelf uitgevoerd zouden hebben.
 
Laatst bewerkt:
ik wil mijn remleiding door mijn achterbrug laten lopen.
Daarom wil ik vanaf mijn rempomp een harde leiding laten lopen tot vlak onder het scharnierpunt van mijn achterbrug. Vanaf daar wil ik een flexibele RVS omvlochten leiding gebruiken.

In auto's werden vaak koperen leidingen gebruikt voor de vaste leidingen, waar dan een rand op gevelst wordt. Zou dit ook op rvs pijp kunnen?

Zijn er hier mensen die al eens zoiets hebben geprobeerd hier?

Even een plaatje hoe de leiding ongeveer moet lopen.
(Snel een alu buisje gebogen)
[afbeelding]

Waarom wil je geen koper gebruiken dan?
Dit is echt verreweg het makkelijkste te bewerken en met eenvoudig gereedschap te doen.

Stalen leidingen zijn al lastig te felsen. Ik begin er al niet eens meer aan uit veiligheids overweging. Ondanks de professionele pers zijn de resultaten niet waar ik met een veilig gevoel de klant mee wegstuur.
RVS is nog een stuk stugger..

Eventuele andere mogelijkheid is het gebruik van knel koppelingen.
Maar dat vind ik net als op een waterleiding,,, geen gezicht.
 
Maar waarom zou je de remleiding door, tot vlak onder het scharnierpunt van, de achterbrug willen laten lopen? Ben je niet bang dat die remleiding net zo hard 'scharniert' als de achterbrug? Het lijkt mij dat, als dat de ideale oplossing zou zijn, de diverse motorfabrikanten dat(idee)al heel lang geleden zelf uitgevoerd zouden hebben.

Die leiding zal je gewoon moeten ondersteunen, net zoals bij auto's gedaan wordt.
 
Die leiding zal je gewoon moeten ondersteunen, net zoals bij auto's gedaan wordt.




Laat ik vooropstellen dat ik niet technisch onderlegd ben, een kettingset vervangen, remmen ontluchten en eventueel inlaatrubbers vervangen gaat nog net. Maar bij auto's is het laatste gedeelte, bij de scharnierpunten, toch ook flexibel? Het lijkt mij meer voor de hand liggend om juist op de scharnierpunten flexibele leidingen te gebruiken. Al was het maar om kreukels in leidingen te voorkomen. Door het buigen ontstaan er al kreukels. En het lijkt mij stug dat je niet vroeg of laat, door het scharnieren van de achterbrug en bij een niet flexibele leiding, op die buigkreukels krachten gaat krijgen waardoor , ook weer vroeg of laat, die kreukels gaan barsten.
 
Laat ik vooropstellen dat ik niet technisch onderlegd ben, een kettingset vervangen, remmen ontluchten en eventueel inlaatrubbers vervangen gaat nog net. Maar bij auto's is het laatste gedeelte, bij de scharnierpunten, toch ook flexibel? Het lijkt mij meer voor de hand liggend om juist op de scharnierpunten flexibele leidingen te gebruiken. Al was het maar om kreukels in leidingen te voorkomen. Door het buigen ontstaan er al kreukels. En het lijkt mij stug dat je niet vroeg of laat, door het scharnieren van de achterbrug en bij een niet flexibele leiding, op die buigkreukels krachten gaat krijgen waardoor , ook weer vroeg of laat, die kreukels gaan barsten.

Ik dacht dat jij bedoelde dat de starre leiding "los" hing waardoor hij gaat meebewegen met het flexibele deel?

Dit bedoel ik bijvoorbeeld:
remleiding_achter_2.jpg


Uiteraard zal de starre remleiding altijd goed ondersteunt en bewegingsvrij bevestigd moeten worden. Een koperen leiding kan nog een paar keer buigen, maar een stalen leiding breekt al na enkele keren.

Daarom wordt koper veel gebruikt om remleidingen te vervangen bij auto's.
Die leidingen worden in de fabriek in een vroeg stadium gemonteerd en zijn achteraf vaak niet meer in 1 deel te monteren.
 
@erwinko.


Maar hoe het ook zij; als een starre remleiding, zoals TS voorstelt en ambieert, een ideale oplossing zou zijn dan hadden toch al diverse raceteams daarmee geëxperimenteerd en zou dat toch al bij de diverse motorfabrikanten gemeengoed zijn? Bij Kaatje noch de Yamaha, en al helemaal niet bij het scharnierpunt van de achterbrug, valt ook maar een stukje starre remleiding te ontdekken.
 
op m'n Goldwing van 83 zit een starre remleiding vanuit de hoofdremcilinder voor het achterwiel naar het scharnierpunt van de achterbrug en naar balhoofd (gecombineerd remsysteem) en dat werkt perfect .... Aan de starre leidingen zitten M12 wartels om de flexibele leidingen aan de knopen.
 
op m'n Goldwing van 83 zit een starre remleiding vanuit de hoofdremcilinder voor het achterwiel naar het scharnierpunt van de achterbrug en naar balhoofd (gecombineerd remsysteem) en dat werkt perfect .... Aan de starre leidingen zitten M12 wartels om de flexibele leidingen aan de knopen.

Wat ik bedoel is een beetje op jou manier inderdaad.

Nog 2 ondersteunende foto's:
10897091_1042225219124735_6136302679194579695_n.jpg

Bij het rondje komt de vaste leiding uit in het voorbeeldje (wil dit punt wel nog verder naar links hebben)

10885356_1042217362458854_3500289595663726899_n.jpg


Blauw is dan de vaste leiding. Van rempomp tot onder de achterbrug.
Het rode de flexibele leiding vanaf achterbrug, door de brug heen naar de klauw.

Waarom ik voor rvs wilde gebruiken voor de vaste leiding heeft te maken met de kleurencombinatie van de omvlochten flexibele kabel. Kan eventueel natuurlijk ook een koperen buis gebruiken en deze later verven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan