BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

Dag mede BMW- rijders,

Sinds afgelopen dinsdag ben ik de eigenaar van een Rode BMW R850R uit 1996. Ik vind het een hele fijne motorfiets. Vooral het stuurgedrag, het comfort (ook met twee mensen), de versnellingsbak en de boxer roffel, vind ik erg fijn.

Ik heb meteen al een paar vragen. Af en toe, vooral als je motorfiets even stilstaat en bij het starten, brand het brandstofwaarschuwingslampje. Ook gilt de brandstof pomp best wel hard bij het starten. Heeft dit te maken met het brandstoffilter?

Ook gaat de gashendel best wel zwaar. Is dit normaal?

Ik heb het idee dat de gashendel ook niet helemaal in sync is met de cilinders. Soms slaat een cylinder bij stationair even over. Is dit makkelijk te verhelpen?

Ik dank jullie voor de hulp.

Coen
 
De gashendel hoort soepel te lopen. Hoeveel km heeft de r850 gelopen? Gillende brandstofpomp kan op een vastlopende pomp wijzen. Die zijn redelijk goedkoop te vervangen door andere pompjes (50 euro of zo) Dat gieren, doet hij dat vaak?
Gasklephuizen synchroniseren is redelijk eenvoudig. er staan diverse handleiding op internet en voor minder dan tien euro maak je je eigen vacuum synchrometer. Ook hiervan zijn verschillende exemplaren
op internet te vinden.
 
@waver dank je voor je reactie. Dat gillen is Vooral bij het started. Interessant! Ik ga eens kijken op internet naar een synchrometer.

Hij heeft trouwens 121.xxx gelopen.

Ik vind trouwens dat het blok nogal loom reageert. Is er geen manier om er wat pit in te krijgen? Dat hij vlot op het gas reageert. Uitlaat/filter/revitaliser zeker?
 
Ik vind trouwens dat het blok nogal loom reageert. Is er geen manier om er wat pit in te krijgen? Dat hij vlot op het gas reageert. Uitlaat/filter/revitaliser zeker?

Welkom hier en gefeliciteerd met je aankoop. Het zijn inderdaad meer stuurfietsen dan krachtpatsers met veel vermogen. Maar een goede afstelbeurt kan wonderen doen voor de loop en de souplesse van deze motoren. Voor meer info over de R850R zie hier
 
Ik ben woensdag naar mijn vriendin gereden, 181km verderop. Het was koud en winderig, dus ik had geen zin om hard te rijden. Vandaag weer terug, en wat blijkt? Ik hoefde maar 7,19L bij te tanken. De snelle rekenaars zien dat ik 1:25,17 heb gereden. Niet verkeerd toch? Zeker als je in overweging neemt, dat ik waaide, het koud was (waardoor het blok niet warm word), het blok niet netjes afgesteld is, en ik veel bagage bij me had. Ik heb gewoon 120KM gereden, constant. Ik ben erg onder de indruk!
 
Gefeliciteerd met de aankoop en veel plezier ermee... 1 op 25 dat is wel heeeeel zuinig!!!
verleden zaterdag deed ik ook een ritje o.a. de Zeelandbrug, veel (tegen)wind en flink het gas er op stond ik vroegtijdig met een lege tank aan de kant had ik 1 op 12 gereden ipv 1 op 15, haalde ik net het tankstation niet 3 km verderop. De ANWB bracht uitkomst die kwam 5 liter brengen zodat ik weer door kon.
 
Ik ben woensdag naar mijn vriendin gereden, 181km verderop. Het was koud en winderig, dus ik had geen zin om hard te rijden. Vandaag weer terug, en wat blijkt? Ik hoefde maar 7,19L bij te tanken. De snelle rekenaars zien dat ik 1:25,17 heb gereden. Niet verkeerd toch? Zeker als je in overweging neemt, dat ik waaide, het koud was (waardoor het blok niet warm word), het blok niet netjes afgesteld is, en ik veel bagage bij me had. Ik heb gewoon 120KM gereden, constant. Ik ben erg onder de indruk!

1 op 25 lijkt mij ook wel aan de zuinige kant. Maar rond de 1 op 20 met gematigde rijstijl (vooral niet te hard) moet kunnen.
Een bekend probleem is de vulhoogte in de tank; door de constructie van de tankdop laat zich de tank moeilijk vol vullen en dat zou kunnen verklaren waarom je zo weinig liters hebt getankt.
Mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik zeggen: vraag niet waarom het kan, maar profiteer ervan! :)

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Beste mederijders,

Wanneer ik mijn R850 start, komt er heel veel benzinedamp uit de uitlaat. Is dit normaal?
 
Mijn eerste ingeving is : Nee. Maar je geeft wel heel weinig info. Start hij wel, niet, moeizaam? Start met of zonder die zogenaamde choke handel? Dit in combinatie met je eerdere statements dat hij (nog) niet goed is afgesteld, roept vragen op. Dus iets meer info is voor ons allemaal wel behulpzaam. Zoals je het nu vertelt, klinkt het als bijna verzopen alvorens aan te springen.
 
Beste mederijders,

Wanneer ik mijn R850 start, komt er heel veel benzinedamp uit de uitlaat. Is dit normaal?

Inderdaad weinig informatie:

Ik neem aan: zwarte rookgassen en een benzinelucht.

Duidt op rijk mengsel; kan komen doordat hij op "choke" staat en/of het mengsel te rijk staat door een verkeerde afstelling van de CO waarde:

Heb je een katalysator? Als je een katalysator hebt, dan wordt het mengsel geheel automatisch geregeld.
Als je geen katalysator hebt, dan moet je het mengsel (laten) instellen met de CO regelschroef dmv een uitlaatgastester.

De "choke" werkt via de CPU op luchttemperatuur en olietemperatuur.

Gezien de lage temperaturen, is het te verwachten dat de choke goed wordt gebruikt en daarom zal je naast witte rook door waterdamp/koude uitlaat ook zwarte rook/benzinelucht ervaren.

De "choke" aan je stuur is overigens alleen "handgas" en geeft geen mengselverrijking; dat doet de CPU automatisch op basis van de genoemde temperaturen.

Roelof.
 
Beste mederijders,

Wanneer ik mijn R850 start, komt er heel veel benzinedamp uit de uitlaat. Is dit normaal?

Ik kreeg een tijdje geleden ook klachten van mensen die achter mij reden dat ie naar benzine rook. Ik heb de boek goed opnieuw afgesteld, dus kleppen, synchroniseren, etc. En ik heb er iridium bougies in gedaan. Het verschil is goed merkbaar, hij ruikt nu niet meer naar benzine tijdens het rijden. De CO potmeter ben ik nog niet aan geweest, want ik heb zelf geen co meter liggen.

Bij het starten met choke, zeker in deze temperaturen, ruikt ie inderdaad even naar benzine, maar dat is alleen bij verhoogd stationair draaien, niet tijdens het rijden.
 
Laatst bewerkt:
Als je geen katalysator hebt: 1,5% Ik beveel aan om iets hoger (rijker) af te stellen: 1,8%

Weet eigenlijk niet wat de katalysator doet wat CO reductie betreft.

Op onderstaande sites wordt wel uitgelegd wat een katalysator doet, maar niet hoeveel de efficiency is.

Katalysator (Drieweg- / Oxidatie- en NOx) - MVWautotechniek.nl
Lambdasonde - Wikipedia

Roelof.

Bedankt!
Heb geen kat meer, gewoon een losse tussenpijp.
Kan zelf CO wel afstellen. We gaan voor de 1,8! :)
 
Mijn bmw heeft een katalysator. Hij geeft alleen witte rook. Als het blok heet geworden is, dus na een tijdje rijden rookt hij niet meer. Wel meurt hij erg hard naar half verbrande benzine. Ik ga de kleppen stellen, bougies vervangen, en de injectie synchroniseren. Ik snap alleen niet hoe het blok teveel benzine krijgt. Dit regelt de kat toch? Hij loopt ook erg ruw. Soms moet ik gas bijgeven voor het stoplicht. Hij loopt dan even op de cilinder, en dan valt hij bijna uit. Ik denk dat een cilinder veel brandstof krijgt maar geen lucht. Het word dan lastig om te verbranden, wat verklaard waarom alles er van achteren weer uitgeblaft word.

Ik ben blij dat jullie dit niet hebben. Het lijkt me simpel op te lossen door alles normaal af te stellen. Ik hoef het gelukkig niet te slikken onder het mom van "dat is normaal, "ze worden er stokoud mee", of:"dat is karakter".

Ik ben blij dat jullie dit niet
 
Ik ga alles natuurlijk nameten met een uitlaatgasmeter. Zo'n gigantisch ding dat een kwartier moet opwarmen. Wat zijn goede co/co2 waarden voor een r850?
 
Mijn bmw heeft een katalysator. Hij geeft alleen witte rook. Als het blok heet geworden is, dus na een tijdje rijden rookt hij niet meer. Wel meurt hij erg hard naar half verbrande benzine. Ik ga de kleppen stellen, bougies vervangen, en de injectie synchroniseren. Ik snap alleen niet hoe het blok teveel benzine krijgt. Dit regelt de kat toch? Hij loopt ook erg ruw. Soms moet ik gas bijgeven voor het stoplicht. Hij loopt dan even op de cilinder, en dan valt hij bijna uit. Ik denk dat een cilinder veel brandstof krijgt maar geen lucht. Het word dan lastig om te verbranden, wat verklaard waarom alles er van achteren weer uitgeblaft word.

Ik ben blij dat jullie dit niet hebben. Het lijkt me simpel op te lossen door alles normaal af te stellen. Ik hoef het gelukkig niet te slikken onder het mom van "dat is normaal, "ze worden er stokoud mee", of:"dat is karakter".

Ik ben blij dat jullie dit niet

Bij een kat fiets kun je het CO % in principe niet afstellen; de navolgende zaken hebben invloed op het mengsel:

1)Het kan zijn dat er bij jouw een recyclizer is gemonteerd. Deze recycler geeft een extra rijk mengsel, ook als ie warm is.
Dit zou je even kunnen controleren door bij het luchtfilter te kijken of er iets extra's is gemonteerd.

http://www.novitech.nl/homenl.html

2) Je lambda sensor is defect

3) Er is een verkeerde code plug gemonteerd http://www.bmwgsclub.nl/motronic.html

4) Je TPS (throttle position sensor) is verkeerd afgesteld http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/t-screw.shtml

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Bij een kat fiets kun je het CO % in principe niet afstellen; de navolgende zaken hebben invloed op het mengsel:

1)Het kan zijn dat er bij jouw een recyclizer is gemonteerd. Deze recycler geeft een extra rijk mengsel, ook als ie warm is.
Dit zou je even kunnen controleren door bij het luchtfilter te kijken of er iets extra's is gemonteerd.

http://www.novitech.nl/homenl.html

2) Je lambda sensor is defect

3) Er is een verkeerde code plug gemonteerd http://www.bmwgsclub.nl/motronic.html

4) Je TPS (throttle position sensor) is verkeerd afgesteld http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/t-screw.shtml

Roelof.

Maar voordat je punt 2 of 4 controleert, moet je inderdaad de boel goed laten afstellen. Kleppen stellen, synchroniseren en een nieuwe luchtfilter. Eventueel meteen iridium bougies. De recyclizer zijn veel mensen erg positief over (en heeft alleen zin in combinatie met een kat). De codeplug moet in jouw geval goudgeel (vol vermogen) of grijs (25 kW) zijn. Als die codeplug ontbreekt, dan denkt de computer dat er geen lambda sensor is en dan ziet diezelfde computer dat de co potmeter ontbreekt. Dat is niet goed voor het verbruik.

Als de lambda sensor stuk is, dan kun je die storing uit (laten) lezen. De TPS moet je vanaf blijven als het even kan. Pas als er echt niets meer helpt is het je laatste redmiddel om die af te stellen.

PS. Hoe weet je zeker dat er een katalysator op zit? Die grote uitlaatbak onder het blok is geen katalysator. Je kunt zien of er een kat op zit door te kijken of er een lambda sensor in die bak zit aan de rechterkant. Ook een fiets zonder kat heeft zo'n bak, maar daar zit niets in.
 
Laatst bewerkt:
...
De recyclizer zijn veel mensen erg positief over (en heeft alleen zin in combinatie met een kat).
...
Hoezo alleen zin in combinatie met een kat?¿?

Heb geen Katalisator hier en wel een Recyclizer. Zonder recyclizer blijft de motor moeilijk stationair draaien en pakt hij langzaam op. Verbruik is dan 1 op 16.
Met Recyclizer loopt de motor keurig, pakt goed op en verbruik gaat naar 1 op 20.
Dit bij een R1100R uit 1994, dus ik ben benieuwd waarom het geen zin zou hebben!

(En de motor is vooraf perfect afgesteld zonder recyclizer)
 
Laatst bewerkt:
Hoezo alleen zin in combinatie met een kat?¿?

Heb geen Katalisator hier en wel een Recyclizer. Zonder recyclizer blijft de motor moeilijk stationair draaien en pakt hij langzaam op. Verbruik is dan 1 op 16.
Met Recyclizer loopt de motor keurig, pakt goed op en verbruik gaat naar 1 op 20.
Dit bij een R1100R uit 1994, dus ik ben benieuwd waarom het geen zin zou hebben!

(En de motor is vooraf perfect afgesteld zonder recyclizer)

Als je geen kat hebt, dan kun je het mengsel d.m.v. de CO stelschroef rijker of armer zetten. Dat kan niet bij een kat fiets.
De recyclizer is niets anders dan een weerstand die de CPU doet geloven dat het kouder is, waardoor het mengsel wordt verrijkt.

Als een fiets zonder kat beter loopt met de recyclizer dan is de afstelling niet goed gegaan.

Wat vaak voorkomt is dan men geen uitlaatgastester heeft en/of dat de regelschroef niet meer goed werkt b.v.b. door te weinig gebruik.
Eigen ervaring: zelfs bij een officiële BMW Motorrad dealer en met een niet kat fiets, moest ik erop aandringen dat het CO werd afgesteld en de werking van de CO schroef werd gecontroleerd (R1100RS uit 95)

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Zoals far al zegt. De recyclizer doet niets anders dan het mengsel verrijken. Iets wat je met de co potmeter ook kunt doen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals far al zegt. De recyclizer doet niets anders dan het mengsel verrijken. Iets wat je met de co potmeter ook kunt doen.
Mijn fiets is afgesteld zoals hij oorspronkelijk afgesteld hoort te zijn.
Als je de CO-schroef hoger draait voldoet de motor dus niet meer aan de oorspronkelijke instellingen.
Dus dan is ie niet goed afgesteld.

Mijn motor is dus WEL goed afgesteld, maar je hebt de reclyclizer niet nodig omdat dit ook met de CO-stel schroef te bereiken is.
 
LOL. De fiets is wel goed afgesteld, maar omdat die goede afstelling niet goed werkt gebruik je een recyclizer om de fiets ondanks de goede afstelling toch beter afgesteld te krijgen ;)

Hoe je het ook wendt of keert, de officiële afstelling met 1,5% CO voldoet aan de milieunormen, maar is iets te arm, waardoor de fiets wat bokkig is in lage toeren en bij lage snelheden. Zowel de recyclizer, als de afstelling met de CO potmeter verbeteren dit. De recyclizer laat de fiets denken dat het buiten koud is, terwijl de CO potmeter gewoon regelt dat er bij normale buitentemperatuur iets meer benzine bij komt.

Heb je een kat, dan is er geen keuze en moet je wel de recyclizer gebruiken. Het motormanagement regelt dan zelf afwisselend een te rijk / te arm mengsel zodat in de kat steeds voldoende CO en O2 zit om CO2 en H2O te maken uit meer schadelijke uitlaatgassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan