Yamaha XJ600 benzine in blok

Niiele

Rookie
24 dec 2014
8
0
Hallo allemaal,

Ik heb een yamaha xj600 uit 1992. Sinds een week komt er uit de overloop van mijn luchtfilterbox heel veel (bruine) benzine. Ik heb de tank en luchtfilterbox eraf gehaald, toen erachter gekomen dat het uit de slang komt die uit mijn blok komt ( ongeveer naast de dop voor de olie bij te vullen) en de luchtfilter in gaat. Ik heb deze slang los gehaald van de filterbox, toen de motor laten lopen en hier kwam bijna een liter benzine uit die in het blok zat. Mijn vraag is nu wat zou hier aan de hand zijn en kan ik er aan doen? Graag hoor ik al van iemand.

Met vriendelijke groet,
Niels Palmen
 
Ik denk dat je carburateurs overlopen, je luchtfilterhuis in, en dan via die slang het blok in.
Of via de cilinders

Je moet dus het overlopen van de carburateurs verhelpen, olie/benzine uit het blok halen, zeker weten dat er niet een cilinder vol staat, laten uitdampen, weer vullen met olie. Luchtfilter tjekken.

Ik hoop dat ik zo niks ben vergeten :)
 
Welkom op het forum.

Vlotternaalden van de carburateurs sluiten waarschijnlijk niet goed af.
Carburateurs eraf halen en schoonmaken, vlotternaalden controleren en zo nodig vervangen.
Motorolie eruit laten lopen en na reparatie opnieuw vullen met de juiste olie op het juiste niveau met een nieuw oliefilter.
Luchtfilterhuis schoonmaken en zo nodig ook een nieuw filter erin steken.

Martell was me al voor zie ik net. (sorry)
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Misschien heb ik het fout maar een slecht afsluitende benzine kraan ( indien van toepassing ) kan toch ook leiden tot overlopen?

Dat is wat makkelijker te controleren ook dan de vlotternaalden.


Groeten en succes ermee.
 
Hallo.

Misschien heb ik het fout maar een slecht afsluitende benzine kraan ( indien van toepassing ) kan toch ook leiden tot overlopen?

Dat is wat makkelijker te controleren ook dan de vlotternaalden.


Groeten en succes ermee.


Zouden daar niet de vlotternaalden voor zijn?
Rijd ook zo rot met je benzinekraan dicht. En kan er weer een topic worden geopend met mijn motor stopt ermee.
Er zit gewoon vuil in de carb, en als je mazzel hebt, kun je dat er nog uitkrijgen door de vlotterbakken leeg te laten lopen of een tik geven tegen het huis.

Maar de enige juiste manier is open maken en controleren.
Doe je dat niet, gaat het toch n keer mis! Smeert zo lekker benzine in je olie.
 
Hallo.

Misschien heb ik het fout maar een slecht afsluitende benzine kraan ( indien van toepassing ) kan toch ook leiden tot overlopen?

Dat is wat makkelijker te controleren ook dan de vlotternaalden.


Groeten en succes ermee.
Even uit mijn hoofd heeft een '92 XJ seca een standaard kraan, niet vacuümgestuurd.

Als dat zo is, dan zou het betekenen dat de vlotternaalden niet goed dichten op de zitting. Want een motor met dergelijke kraan moet best even op 'on' kunnen staan, zonder dat de carbs overlopen.

Indien wel vacuüm gestuurd, loopt kennelijk de benzinekraan toch door, èn sluiten de vlotternaalden niet goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kan ook zijn dat de vlotterhoogte niet goed is of je vlotters lek zijn.

92 xj 600 is wel vacuüm gestuurd.
Zou zomaar kunnen :Y

Ik zie kraantjes met vacuum aansluiting en zonder, bij een XJ600 '92. TS moet zelf even kijken hoe het met de eigen benzinekraan is gesteld.
 
Hallo.

Misschien heb ik het fout maar een slecht afsluitende benzine kraan ( indien van toepassing ) kan toch ook leiden tot overlopen?

Dat is wat makkelijker te controleren ook dan de vlotternaalden.


Groeten en succes ermee.
Je hebt gedeeltelijk gelijk, maar de benzine kan dan alleen het blok in lopen als OOK een of meer vlotternaalden niet afsluiten.
 
Even uit mijn hoofd heeft een '92 XJ seca een standaard kraan, niet vacuümgestuurd.

Als dat zo is, dan zou het betekenen dat de vlotternaalden niet goed dichten op de zitting. Want een motor met dergelijke kraan moet best even op 'on' kunnen staan, zonder dat de carbs overlopen.

Indien wel vacuüm gestuurd, loopt kennelijk de benzinekraan toch door, èn sluiten de vlotternaalden niet goed.

mijn staat de hele winter in de schuur met de kraan op on.
 
Je hebt gedeeltelijk gelijk, maar de benzine kan dan alleen het blok in lopen als OOK een of meer vlotternaalden niet afsluiten.
Nee helaas, als de membraan in een vacuüm kraan lekt dan wordt de benzine door de membraan via de vacuümslag direct het inlaatkanaal ingezogen als de motor loopt. Het kan goed zijn dat je zo geen benzine uit de vacuümslag ziet lekken, maar daar komt een flinke onderdruk te staan. Dit uiteraard allemaal alleen maar als het hier een vacuümkraan betreft.
 
laatst dit ook meegemaakt bij iemand. bleek de tank flink verroest. roest is in de carbs gekomen waardoor de vlotternaalden niet meer afsloten. en er meer benzine dan olie uit het carter kwam. aangezien het even snel op zondag klusje was.

-tank los
-luchtfilterbak los
-carbs los. en laat ze meteen uitlekken met de vlotterbakjes naar de grond. zodat daar het roest naartoe zakt
-luchtfilter los en laten drogen.
-luchtfilterbak schoonmaken.
-ga nog rustig een bak koffie doen.
-carbs reinigen. er zal een bak roest inzitten. in mijn geval 2mm.
-olie eruit en oliefilter eraf
-vers filter en verse olie erin.
 
laatst dit ook meegemaakt bij iemand. bleek de tank flink verroest. roest is in de carbs gekomen waardoor de vlotternaalden niet meer afsloten. en er meer benzine dan olie uit het carter kwam. aangezien het even snel op zondag klusje was.

-tank los
-luchtfilterbak los
-carbs los. en laat ze meteen uitlekken met de vlotterbakjes naar de grond. zodat daar het roest naartoe zakt
-luchtfilter los en laten drogen.
-luchtfilterbak schoonmaken.
-ga nog rustig een bak koffie doen.
-carbs reinigen. er zal een bak roest inzitten. in mijn geval 2mm.
-olie eruit en oliefilter eraf
-vers filter en verse olie erin.
En vergeet niet een extra benzinefilter te plaatsen, anders heb je zo weer problemen.
 
En vergeet niet een extra benzinefilter te plaatsen, anders heb je zo weer problemen.
die ja |( maar dat had in dit geval de handige motorzaak voor mij al geregeld. er zaten er zelfs 2. maar het oude roest weghalen was teveel moeite. dus als ik het niet had opgelost was de motor naar de sloop gegaan -O-
 
Hoi,

Ik heb zelf 2 jaar geleden een blade gekocht die wel 7 jaar heeft stil gestaan met benzine erin geloof me al dat reinigen met carb reiniger is maar half werk als je zoon erge verstopping hebt ultrasoon laten reinigen en opnieuw afstellen werkt het beste.Ultrasoon reinigen kun je bij de meeste motorzaken laten doen of ze weten wel waar. Ik heb toen zelf de carbs gedemonteerd was voor het reinigen 60 euro kwijt.En vergeet natuurlijk niet nieuwe olie en filter en de rest ook goed te reinigen.
Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan