Startkabels > rookpluim

26 mrt 2014
17
0
Barneveld
Vanochtend heb ik de motor moeten starten met de startkabel via mijn eigen auto(, de accu van mijn motor werd al wat zwak en was aan vervanging toe). De motor gelukkig aan het rijden gekregen, waarna ik hem vol heb gegooid bij het benzinestation.
Je raad het al.. Bij het benzinestation kreeg ik hem niet meer gestart.

Gelukkig iemand kunnen regelen met een auto en startkabels. De startkabels op mijn motor had ik goed aangesloten, ik was in de veronderstelling dat die op de ook auto goed waren aangesloten door de eigenaar van de auto.
Lampen, verwarming, achteruit verwarming, radio en alles aan laten zetten in de auto om piekspanning tegen te gaan. Bij het starten van de auto kwam er helaas een mooie witte rookpluim van mijn motor af.
Snel de min en de plus er afgehaald, maar dit was al te laat; er zat geen teken van leven meer in de motor.

2 mogelijke scenario's:
- De startkabels zijn goed aangesloten. Wat kan er door zijn gebrand?
- De startkabels zijn verkeerd aangesloten. Wat kan hier door kapot zijn gegaan?

Mvg,
 
Laatst bewerkt:
Beste allemaal,

Na weer een beetje afgekoeld te zijn en een beetje na gedacht te hebben, kan ik enkel en alleen tot de conclusie komen, dat ik mijn excuses verschuldigd ben aan jullie :$

Ik heb als een malle lopen bléren hier en daarmee wellicht bepaalde mensen beledigd. Mijn excuses daarvoor. Met name aan Zot in deze...

En aan kantoormensen heb ik echt geen hekel, ook al gaf ik die indruk misschien wel. Sorry voor de mensen die zich hierdoor aangesproken voelden door mijn ontactische manier van aanpakken.

Ik ergerde mij gewoon aan het feit waardoor er in mijn ogen bepaalde mensen werden afgezeken in mijn ogen, en daar probeerde ik even aandacht voor te vragen.
Dan komen de reactie's (wat logisch is) en daar reageer ik dan weer op en zo wordt t van kwaad tot erger. Bij mij gaat er dan een soort knop om en heb ik het even niet meer in de hand. Is mijn probleem, weet ik, en geef ik toe.

Dus nogmaals excuses aan iedereen die hierin betrokken is, en zal voortaan niet meer zo hard tekeer gaan en allerlei dingen roepen die kant noch wal raken.
Zal voortaan beter nadenken en me niet meer in zaken mengen waar ik in feite niets mee te maken heb.

Mvg

Jeroen

Dit siert je dan wel weer. :)
 
Beste allemaal,

Na weer een beetje afgekoeld te zijn en een beetje na gedacht te hebben, kan ik enkel en alleen tot de conclusie komen, dat ik mijn excuses verschuldigd ben aan jullie :$

Ik heb als een malle lopen bléren hier en daarmee wellicht bepaalde mensen beledigd. Mijn excuses daarvoor. Met name aan Zot in deze...

En aan kantoormensen heb ik echt geen hekel, ook al gaf ik die indruk misschien wel. Sorry voor de mensen die zich hierdoor aangesproken voelden door mijn ontactische manier van aanpakken.

Ik ergerde mij gewoon aan het feit waardoor er in mijn ogen bepaalde mensen werden afgezeken in mijn ogen, en daar probeerde ik even aandacht voor te vragen.
Dan komen de reactie's (wat logisch is) en daar reageer ik dan weer op en zo wordt t van kwaad tot erger. Bij mij gaat er dan een soort knop om en heb ik het even niet meer in de hand. Is mijn probleem, weet ik, en geef ik toe.

Dus nogmaals excuses aan iedereen die hierin betrokken is, en zal voortaan niet meer zo hard tekeer gaan en allerlei dingen roepen die kant noch wal raken.
Zal voortaan beter nadenken en me niet meer in zaken mengen waar ik in feite niets mee te maken heb.

Mvg

Jeroen

kijk, iemand die zijn gezond verstand gebruikt. :}
daar zijn er niet zo veel van op deze wereld, helaas.
 
Gelaccu heeft in het algemeen een hogere laadspanning nodig
laadmethode gelaccu:

Extern laden (via netstroom):

Indien u uw gel accu laadt met een lader die niet geschikt is voor gel accu’s, bijvoorbeeld een model dat stopt met laden op het moment dat een spanning van 14,1 tot 14,4V aan de klem gedetecteerd wordt, zal deze gaan sulfateren.Het resultaat is een ingekorte levensduur.



De correcte laadtechniek:

De laadcurve moet van het type IU of IU0U1 zijn.

Tijdens de I fase wordt de accu geladen met een stroom van minimum 1/10e van de capaciteit
(bijvoorbeeld 8 A bij de ES900)
Nadat de spanning tussen 14,1 en 14,4 V ligt, moet de lader overschakelen op de U fase (hoofd-laadfase). De spanning moet constant blijven tussen 14,1 en 14,4 V en dit gedurende minstens 12 uur, zelfs indien de accu slechts beperkt ontladen was.
Na deze fase kan de lader eventueel uitgeschakeld worden (IU), of overgaan tot een zn. float-charge met een zeer geringe stroom (IU0U1)

De spanning hierboven geldt in het geval van een 12V on-board systeem. In het geval van een 24V on-board systeem moeten de waarden verdubbeld worden.

bron: exide
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan