Supercharger op een LS650

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Beste slimmerikken,

Ik zit in de onderzoekende fase wat betreft het monteren van een Supercharger op Suzuki Savage 650 blok.

Mijn vraag is, hoe kan ik, of iemand voor mij, uitrekenen welk model charger nu het beste zou werken. Met werken bedoel ik, het moet goed rijden, een (zeer) kleine vermogens toename.

Het is 1 keer eerder gedaan met een Eaton M45 en 1 keer met een AMR300 voor zo ver ik heb kunnen vinden.

Persoonlijk vind ik een Eaton M24 er mooier uitzien, een mooier formaat hebben en de aansluitingen zouden beter uitkomen dan bij de AMR300. Maar ik weet niet of deze groot genoeg is.

Mijn andere vraag is hoe ik uit kan rekenen welke verhoudingen tot welke druk resulteren wat betreft de poelies.

Alvast bedankt voor de input
 
Lengte van assen zal niet heel veel verschil in zitten?

Mocht het gaan gebeuren dan word dat dan ook wel opgevangen.
Het enige waar ik me altijd aan stoor en wat ook bijna niet anders kan, is die lelijke riem aandrijving die altijd een heel eind uit het blok steekt. Kijk even op 1;45;

 
gezien het feit dat je geen grote inlaatdruk wil is een AMR 300 groot zat ( 300 is het pompvolume , dus als je een 600 cc wil verpompem moet de compressor 2 omwentelingen draaien.
dat is bij een viertakt dus een 1:1 overbrenging vanaf de krukas.

als je iets ambitieuzer bent kun je nog een AMR500 kiezen , en de overbrengingsverhouding aanpassen.

zo'n eaton gaat als snel véél te veel druk opwekken , en als je hem langzamer laat draaien wordt het rendement bedroevend.
normaal verzorgt zo'n ding op een 1600 blok van lucht , dus dan is je savage wat magertjes.

het kan wel , er rijdt in nederland een guzzi nuovo falcone met eaton comressor.
zoek maar op het guzzi forum naar de build thread.
zo'n guzzi nuovo falcone is zo'n beetje het minst geschikte blok dat ik me kan voorstellen om een compressor aan te hangen , dus als het daarmee lukt ,kan het met een suzuki ook . of het een goed idee is is wat anders.
ik ben zelf spullen aan het verzamelen voor een enfield met compressor , maar ik verwacht daar de komende jaren nog even weinig van ( als je eens zo'n ding wil zien, ik heb een aisin MR300 en een MR500 liggen)
 
Laatst bewerkt:
gezien het feit dat je geen grote inlaatdruk wil is een AMR 300 groot zat ( 300 is het pompvolume , dus als je een 600 cc wil verpompem moet de compressor 2 omwentelingen draaien.
dat is bij een viertakt dus een 1:1 overbrenging vanaf de krukas.

als je iets ambitieuzer bent kun je nog een AMR500 kiezen , en de overbrengingsverhouding aanpassen.

zo'n eaton gaat als snel véél te veel druk opwekken , en als je hem langzamer laat draaien wordt het rendement bedroevend.
normaal verzorgt zo'n ding op een 1600 blok van lucht , dus dan is je savage wat magertjes.

het kan wel , er rijdt in nederland een guzzi nuovo falcone met eaton comressor.
zoek maar op het guzzi forum naar de build thread.
zo'n guzzi nuovo falcone is zo'n beetje het minst geschikte blok dat ik me kan voorstellen om een compressor aan te hangen , dus als het daarmee lukt ,kan het met een suzuki ook . of het een goed idee is is wat anders.
ik ben zelf spullen aan het verzamelen voor een enfield met compressor , maar ik verwacht daar de komende jaren nog even weinig van ( als je eens zo'n ding wil zien, ik heb een aisin MR300 en een MR500 liggen)


Hoi elefant,

Bedankt voor je bericht. Een MR300 zou inderdaad een kandidaat zijn.
Klopt het dat de inlaat bij de 300 aan de achterzijde zit? Want dat is wat ik online dacht te zien, en dat zou slecht uitkomen. De draairichting is echter wel de goede, die is bij de eaton omgekeerd. Maar dit is aan te passen.

Echter, de Eaton M45 is wel wat groot ja, een savage draait natuurlijk weinig toeren, de M24 zou perfect zijn, die werd gebruikt op een 1.0 fiesta, de aansluitingen zitten aan de goede kant etc.

Jouw plan klinkt ook erg tof trouwens!

Ik puzzel lkkr verder overigens :)
 
Denny,
Als je de onderkant bekijkt zie je een grote beetje driehoekige sleuf, daarnaast zie je aan weerszijde twee kleine sleufjes,

Het is al eerder genoemd de M 45 is wat groot en eigenlijk de mr 300 ook al.
Wat mag zo.n kleine SC draaien gaat toch richting of over de 15 k rpm.
dus je zou aan 150 of 200 cc meer dan zat hebben,
 
Wat ASW volgens mij bedoelt is dat je een soort van restrictor plaatst/maakt waardoor de opbrengst van de supercharger gereduceerd wordt.
Correct me if i'm wrong
 
Nee dat bedoel ik niet , Die twee kleine sleufjes zorgen er voor dat de SC minder lawaai maakt.
Ook de V vorm van de uitgang zorgt voor minder geluid, en dat is denk ik juist niet wat je wilt als je zo.n ding op een motorfiets gaat monteren.
Vandaar dat ik ook roep neem het ding zo klein mogelijk en laat het zo dicht mogelijk bij het max toerental draaien. moet gillen zo,n ding.
Wat type nummers en dergelijke ben ik met die kleine dingen niet op de hoogte, Ben nu bezig voor iemand die wil een 6-71 bovenop een tunnelram inlaat hebben,
 
Laatst bewerkt:
Hoi elefant,

Bedankt voor je bericht. Een MR300 zou inderdaad een kandidaat zijn.
Klopt het dat de inlaat bij de 300 aan de achterzijde zit? Want dat is wat ik online dacht te zien, en dat zou slecht uitkomen. De draairichting is echter wel de goede, die is bij de eaton omgekeerd. Maar dit is aan te passen.

Echter, de Eaton M45 is wel wat groot ja, een savage draait natuurlijk weinig toeren, de M24 zou perfect zijn, die werd gebruikt op een 1.0 fiesta, de aansluitingen zitten aan de goede kant etc.

Jouw plan klinkt ook erg tof trouwens!

Ik puzzel lkkr verder overigens :)


zo'n AMR 300 gaat de lucht gewoon aan de ene kant in , aan de andere kant uit...
eens kijken of dit plaatje werkt..dan kun je het formaat inschatten.


jdpb271447j
 
Nee dat bedoel ik niet , Die twee kleine sleufjes zorgen er voor dat de SC minder lawaai maakt.
Ook de V vorm van de uitgang zorgt voor minder geluid, en dat is denk ik juist niet wat je wilt als je zo.n ding op een motorfiets gaat monteren.
Vandaar dat ik ook roep neem het ding zo klein mogelijk en laat het zo dicht mogelijk bij het max toerental draaien. moet gillen zo,n ding.
Wat type nummers en dergelijke ben ik met die kleine dingen niet op de hoogte, Ben nu bezig voor iemand die wil een 6-71 bovenop een tunnelram inlaat hebben,


Ahaa bedankt voor de uitleg, begrijp nu wat je bedoelt!
 
zo'n AMR 300 gaat de lucht gewoon aan de ene kant in , aan de andere kant uit...
eens kijken of dit plaatje werkt..dan kun je het formaat inschatten.


[afbeelding]


Bedankt voor de foto. Is wel duidelijk nu. Is inderdaad wat ik dacht, de inlaat zit aan de tegenovergestelde kan van de uitlaat. Bij die eaton zit de inlaat aan de zijkant van de SC. Wat voor mij mooi uit zou komen met de carb. Die kan dan naast de motor, waar ik wel ruimte heb, ipv verder achter het motorblok richting het achterwiel, waar ik geen ruimte heb.

Het vervelende nu, die Eaton M24 kan ik alleen maar in Braziele vinde. Braziliaanse verkoop sites daar staan ze genoeg op. Echter kennen zij blijkbaar geen engels, en ik ken geen spaans.. B| Dus het wil niet echt lukken om er een te bemachtigen.
 
Bedankt voor de foto. Is wel duidelijk nu. Is inderdaad wat ik dacht, de inlaat zit aan de tegenovergestelde kan van de uitlaat. Bij die eaton zit de inlaat aan de zijkant van de SC. Wat voor mij mooi uit zou komen met de carb. Die kan dan naast de motor, waar ik wel ruimte heb, ipv verder achter het motorblok richting het achterwiel, waar ik geen ruimte heb.

Het vervelende nu, die Eaton M24 kan ik alleen maar in Braziele vinde. Braziliaanse verkoop sites daar staan ze genoeg op. Echter kennen zij blijkbaar geen engels, en ik ken geen spaans.. B| Dus het wil niet echt lukken om er een te bemachtigen.

Probeer eens Portugees?
Verder zou je hier linkjes neer kunnen gooien van die advertenties, er is hier vast wel iemand die voor je kan vertalen.
 
Hier was je dan net te laat:

http://www.ebay.com.au/itm/Eaton-M24-Supercharger-Brand-New-Unused-/261494924846

Check ook eens de Eaton die wordt gebruikt op de volkswagen 1,4 fsi's. Zou wel eens dezelfde kunnen zijn.
Die is helaas niet hetzelfde voor zo ver ik heb kunnen vinden, in die nieuwe zit iets variabels om het toerental te regelen en lijkt me allemaal veel te gecompliceerd. Heeft iets met de turbo te maken die ook op die blokken zit. is iig wat ik gevonden heb.
Die van je link is wel de goede, heb ik me uiteraard ook al op verbeten.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens Portugees?
Verder zou je hier linkjes neer kunnen gooien van die advertenties, er is hier vast wel iemand die voor je kan vertalen.

Mijn Portugees is ook niet bestaand...

Supercharger Fiestaecosport 10otimo Preco no Mercado Livre Brasil

Turbina Fiesta Supercharger 01 Anogarantia Padro Ford - Turbinas no Mercado Livre Brasil


Turbina Supercharger Do Fiesta C06 Meses De Garantia - Acessórios para Veículos no Mercado Livre Brasil

Een paar linkjes. Er staan heel veel Ads op die site, maar volgensmij zitten er ook erg veel reviserings Ads tussen. Heb me aangemeld en op een aantal in t Engels gereageerd maar krijg niks terug, ja 1 vroeg por que, dat ging hem ook niet worden :9

Turbina Supercharger Do Fiesta C/06 Meses De Garantia - R$ 700,00
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan