Bout in carter

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
Heb een fuckup gemaakt bij men oldtimert '(

Bij demontage van de carters brak een bout af (vast gerot ofzo)
Nu zat een deel nog in het carter. Kon er helaas geen groef inslijpen en eruit tikken.
Dus ding onder de kolomboor, en proberen uit te boren.
Probleem was alleen dat ik door de draadstangen het carter niet fatsoenlijk onder de kolomboor kreeg. Toch proberen met als resultaat: scheef.... |(

Helicoil zal hem niet gaan worden ben ik bang. Omdat er te weinig vlees is.
Gaat om een CB350 twin.

J13KX3V.jpg
 
Hmm, ja ik hou er nooit zo van om eerst te gaan boren in afgebroken bouten.
Dat gaat in de meeste gevallen scheef.
Ik las altijd een moer op het afgebroken stuk en probeer hem er dan uit te draaien.
Dat gaat niet altijd de eerste keer, maar je kun thet zo vaak proberen al je wilt.
Als je een stalen moer met Mig op een afgebroken bout last hecht het toch nooit aan het aluminium van het carter.
Hier zie je hoe ik dat bij mijn GPZ1100 blok moest doen toen er ook een bout afbrak tijdens het opbouwen;
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Jij hebt er al in zitten boren maar ik zou het toch even proberen als je een Mig lasapparaatje hebt.
Goed ontvetten, moer er op en door de moer heen het gat vol lassen tot ook de moer is gevuld.
Wie weet? en ik heb ook géén goed ervaring met linkse tappen :N
Als je het restant bout er uit krijgt en de draad is beschadigt kun je hier wel een helicoil gebruiken.
Die moet alleen wel exact in het midden zitten en dat gaat niet met dat scheve gat nu.

Succes :W

Mijns inziens de beste manier (en duidelijke uitleg).
 
Hij is gewoon fout begonnen!
Als er een bout afbreekt en je moet evt gaan boren, Dan zorg je eerst dat het afgebroken stuk vlak is. Dan plaats je de carters weer met pasbussen in elkaar en enkele bouten om dit vast te houden, en teken je het te boren gat af (zodat je niet in een ander gat gaat boren). Dan zet je er een busje in zodat je boor in het midden blijft en boor je voor met een kleine maat. Dan boor je het gat naar de binnenmaat van de schroefdraad. De resten pulk je er gewoon uit met een scherp puntje, vaak kun je een beginnetje naar buiten pulken en trek je de resten er in 1 keer als een krul uit...
Keertje de juiste tap erdoor en je draad is weer als nieuw.
 
Hij is gewoon fout begonnen!
Als er een bout afbreekt en je moet evt gaan boren, Dan zorg je eerst dat het afgebroken stuk vlak is. Dan plaats je de carters weer met pasbussen in elkaar en enkele bouten om dit vast te houden, en teken je het te boren gat af (zodat je niet in een ander gat gaat boren). Dan zet je er een busje in zodat je boor in het midden blijft en boor je voor met een kleine maat. Dan boor je het gat naar de binnenmaat van de schroefdraad. De resten pulk je er gewoon uit met een scherp puntje, vaak kun je een beginnetje naar buiten pulken en trek je de resten er in 1 keer als een krul uit...
Keertje de juiste tap erdoor en je draad is weer als nieuw.
Deze manier werkt inderdaad perfect, maar je moet wel secuur te werk gaan en daar is het nu te laat voor.
 
Heb met de Dremel het restant van de bout eruit geslepen.
Vervolgens fatsoenlijk opgespannen en onder de kolomboor gezet.
Vervolgens geboord om een helicoil te plaatsen. Schroefdraad getapt zover dat nog kon, helicoil geplaatst (wel weinig vlees, maar zat redelijk vast). En de helicoil voorzien van loctite 271.
Ik vermoed dat het wel goed komt nu :) helicoil zit er recht in.

Die fckup ga ik niet meer maken door het even snel te doen _O-
 
Laatst bewerkt:
Heb met de Dremel het restant van de bout eruit geslepen.
Vervolgens fatsoenlijk opgespannen en onder de kolomboor gezet.
Vervolgens geboord om een helicoil te plaatsen. Schroefdraad getapt zover dat nog kon, helicoil geplaatst (wel weinig vlees, maar zat redelijk vast). En de helicoil voorzien van loctite 271.
Ik vermoed dat het wel goed komt nu :) helicoil zit er recht in.


Ha, mooi dat het gelukt is. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan