Suzuki GSX 750 F wil niet starten.

Villyman

MF'er
2 feb 2009
82
0
Eeklo
Goedenavond allen,

Een kameraad heeft een Soes GSX750F aangeschaft. De motor werd gekocht in niet-lopende staat en de verkoper zei er nog vorig jaar mee te hebben gereden.
Afgesproken om met ons 2-tjes even naar de moto te kijken en ik dacht dat die na een kwartiertje wel zou lopen. Gewapend met mijn start pilot (gasmengsel in spuitbus) naar ginder maar een halve fles later kwamen we niet verder dan wat gepruttel ... De derde (tellend vanaf links, op de motor gezeten)uitlaat werd aanvankelijk goed warm maar die ene cilinder kon het blok niet zelfstandig doen draaien. 1 en 2 werden lauw terwijl nummer 4 (uiterst rechts) helemaal niets deed. Tank eraf, even met compressor in benzineleidingen gespoten (mooie fontein!), klemmetjes op bobines even losgemaakt, bougie 4 los om ontsteking te controleren maar geen vonk!! Bougie op kap 3 (die wél pruttelde) maar ook daar geen vonk. Bougie 3 los en op kap 3 geen vonk ... Bougies op andere machine getest en die bleken ok. Zekeringen gecontroleerd en die zijn ok maar dus geen vonk. Tank erop en proberen starten maar geen kik meer. Tank er terug af, ons hoofd staan breken op de ontbrekende vonk (die er eerder op cilinder 3 althans wél was ...) en nogmaals proberen... Oude batterij losgemaakt om ook dat uit te sluiten maar geen vonk meer te bespeuren! Eigenlijk waren we er na anderhalf uur dus op achteruit gegaan; zéér frustreren en vreemd allemaal!
Het starten gebeurde altijd met zware startkabels op zijn draaiende auto.
Iemand een idee of soortgelijke ervaring?
Heeft iemand een elektrisch schema van een GSX750F?

Alvast bedankt!

Tim.
 
Wat is de kleur van de bougies,en worden ze nat?
Na lange stilstand is er grote kans dat de benzine in de carbs vergomt is en je sproeiers dicht kunnen zitten.
 
Goedenavond allen,

Een kameraad heeft een Soes GSX750F aangeschaft. De motor werd gekocht in niet-lopende staat en de verkoper zei er nog vorig jaar mee te hebben gereden.
Afgesproken om met ons 2-tjes even naar de moto te kijken en ik dacht dat die na een kwartiertje wel zou lopen. Gewapend met mijn start pilot (gasmengsel in spuitbus) naar ginder maar een halve fles later kwamen we niet verder dan wat gepruttel ... De derde (tellend vanaf links, op de motor gezeten)uitlaat werd aanvankelijk goed warm maar die ene cilinder kon het blok niet zelfstandig doen draaien. 1 en 2 werden lauw terwijl nummer 4 (uiterst rechts) helemaal niets deed. Tank eraf, even met compressor in benzineleidingen gespoten (mooie fontein!), klemmetjes op bobines even losgemaakt, bougie 4 los om ontsteking te controleren maar geen vonk!! Bougie op kap 3 (die wél pruttelde) maar ook daar geen vonk. Bougie 3 los en op kap 3 geen vonk ... Bougies op andere machine getest en die bleken ok. Zekeringen gecontroleerd en die zijn ok maar dus geen vonk. Tank erop en proberen starten maar geen kik meer. Tank er terug af, ons hoofd staan breken op de ontbrekende vonk (die er eerder op cilinder 3 althans wél was ...) en nogmaals proberen... Oude batterij losgemaakt om ook dat uit te sluiten maar geen vonk meer te bespeuren! Eigenlijk waren we er na anderhalf uur dus op achteruit gegaan; zéér frustreren en vreemd allemaal!
Het starten gebeurde altijd met zware startkabels op zijn draaiende auto.
Iemand een idee of soortgelijke ervaring?
Heeft iemand een elektrisch schema van een GSX750F?

Alvast bedankt!

Tim.

Aha, deel 2 van deze :

Startkabels > rookpluim

Veel succes, ik ben nu snel weg ;)
 
@ Leyhon: Om het verhaal niet langer te maken dan het al is, vermeldde ik niet dat die vriend diezelfde moto 8 jaar geleden verkocht en nu van diezelfde persoon terug heeft verworven. De teller telt daarbij ongeveer 1.500 kilometer meer dus dat er geen mechanische problemen zullen zijn, daar had hij wel vertrouwen in. Maar dit kon u uiteraard niet weten. Voor de prijs heeft hij het trouwens ook niet moeten laten ...

@ Downsider: Ik weet dat benzine vervleigt en er een dikkere smurrie kan achterblijven die één en ander kan verstoppen maar ook met de start pilot wou die niet aanslaan ... Bougies zagen er wél nat uit en in zeer mooie staat. Kameraad herinnert zich dat de motor bij verkoop (destijds, 8 jaar geleden) recent een grote beurt had gekregen dus bougies zijn wel ok.
Enkel vreemd dat er geen vonk te zien was terwijl cilinder 3 wel even ontbrandde. Ik zou graag eerst een vonk krijgen; daarna horen we wel of de carburatoren moeten worden gedemonteerd om te reinigen.
De kans dat opeens beide bobines defect zijn is toch onbestaande?
Op een elektrisch schema zag ik graag de bedrading naar de killswitch ( dodemansknop?). Mogelijks een bekabelingsprobleem?

Tim.
 
@ Midlifecrisis: Killswitch stond wel degelijk goed; heb het wel 4 keer gecheckt ... ook meerdere malen aan-uit gezet in de hoop dat er een slecht contact was maar helaas.

@ Gipino: bedankt voor het schema; ik zal binnenkort nog eens langsgaan met een multimeter. Hopelijk komen we eruit!

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Als tijdens het starten de spanning te laag wordt dan wil de cdi niet(goed) werken en krijg je of een onregelmatige of geen vonk.
En dat er zware startkabels gebruikt zijn zegt niets. Ze kunnen beter goed zijn.
Er zijn namelijk maar weinig setjes startkabels die echt goed zijn. Meestal is het veel plastic en weinig koper en dan ook nog eens slechte klemverbindingen.

Dus nieuwe motorfiets accu kopen en deze eerst goed opladen.
In de tussentijd de carbs helemaal uit elkaar halen en (ultrasoon)(laten) reinigen. Benzine tank leeg en goed schoon maken en controleren of er daadwerkelijk ook benzine uit komt nadat je er verse benzine in hebt gedaan.
Als je een benzine kraan hebt met een pri stand dan in deze stand eerst de carbs vullen met verse benzine.
Als de techniek dan verder goed is moet hij gewoon weer lopen.
Anders alle stekkerverbindingen los halen, schoon maken en weer monteren. Ook de contacten van de killswitch goed schoon maken en van de eventueel aanwezige jiffy of koppelingshendel schakelaar.
Electrisch gedeelte van het contactslot kan ook nog stoorzender spelen.
Zekeringen allemaal wel gecontroleerd?
 
Ik zal eerst eens beginnen met een andere batterij te gebruiken want die van de Soes was dood. Dan kijken of er stroom komt op de zekering en even de ontsteking testen. Mogelijks lieten de startkabels te weinig stroom door en een kompleet lege batterij helpt wellicht ook niet veel ... Ik koppelde ze later op die avond af (je weet nooit dat er een kortsluiting op zit) maar een goede batterij in combinatie met startkabels zal zeker beter zijn.
Ik laat nog weten hoe het afloopt!
Tim.
 
Terug
Bovenaan Onderaan