BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

Er was hier iemand die een versnellingsindicator met magneten had ingebouwd, meende ik. Ik was benieuwd hoe die bevalt.
 
Ik heb co/luchtstelschroeven op de injectors. Betekent dit dat ik er niet-kat fiets heb? Na een tijdje ruikt hij wel naar katalysator.
 
Ik heb co/luchtstelschroeven op de injectors. Betekent dit dat ik er niet-kat fiets heb? Na een tijdje ruikt hij wel naar katalysator.

Je moet even kijken onder je zadel..
Daar zit dan een zwart kastje met stelschroef aan de zijkant;
Foto-JGU4W3ED-D.jpg


Als deze er niet zit, heb je een lambda. Die zitten op de kat-fietsen.

Tenminste, zo is het mij uitgelegd.
 
Je moet even kijken onder je zadel..
Daar zit dan een zwart kastje met stelschroef aan de zijkant;
[afbeelding]

Als deze er niet zit, heb je een lambda. Die zitten op de kat-fietsen.

Tenminste, zo is het mij uitgelegd.

Dat klopt en het kastje zit aan de linkerkant, tegen het frame aan.

De lucht by-pass schroef is de messing schroef, 1 x per gasklephuis, en zijn bedoelt voor het afstellen van het stationair toerental (en niet CO)

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Je moet even kijken onder je zadel..
Daar zit dan een zwart kastje met stelschroef aan de zijkant;
[afbeelding]

Als deze er niet zit, heb je een lambda. Die zitten op de kat-fietsen.

Tenminste, zo is het mij uitgelegd.

Inderdaad. Die losse stekker zit bij mij rechts naast het achterframe vast.

En je kunt het zien aan de code-plug bij de zekeringen. De meeste R850R hebben er geen, dat wil zeggen zonder kat en vol vermogen.
 
Dochter lief is aan het studeren in de Verenigde Staten, aankomende april gaan we haar met een bezoekje vereren. Je vraagt je af wat dit in 's hemelsnaam met dit topic te maken heeft...

Via een korte omweg gaan we daar wel komen hoor.

Veertien dagen geleden, nadat er enige tijd 's nachts en 's ochtends vroeg gladdigheid op de weg lag en ik derhalve door vrouwlief gesommeerd was per 4 wielen te werk te gaan, kon ik dan weer eens lekker met de RT. Maar die had dus 14 dagen stil gestaan, iets dat ie nog niet eerder had gedaan hier sinds hij eind september mijn RS had vervangen. Had ik de iPhone lader er 14 dagen op gehad, wilde die dus niet starten. Dan maar gauw de R van mijn Karin gepakt.

Starten, lopen. Maar mensenlief, wat een boel turbulentie vergeleken met het rijden achter de schuifpui van de RT! Nu had ik het turbulentie niveau op haar R al verlaagd door de aanschaf van een Cee Bailey 21" ruit (origineel op de R1150R zit of geen of een 18" BMW ruit).
Daarover valt hier meer te lezen.

Omdat we in april onze dochter gaan bezoeken, doet de gelegenheid zich dus voor dat we ernstig op verzendkosten kunnen besparen door een grotere Cee Bailey ruit (25") te bestellen en die bij mijn dochter te laten afleveren. Terug gaat het ding dan in de koffer tussen het wasgoed in.

Vrouwlief gaat dan waarschijnlijk door de 25" ruit moeten kijken, maar zit dan wel heerlijk uit de wind. RainX houdt de boel wel doorzichtig voor die spaarzame keren dat ze door de regen rijdt.

Mochten er hier mensen geïnteresseerd zijn in een 21" Cee Bailey ruit voor een zachte MF prijs, dan hoor ik dat graag. Die van Karin gaat er eerste week van mei af. Datzelfde geld dan ook voor de originele 18" ruit.

Groet,

Jeroen.
 
Laatst bewerkt:
Er was hier iemand die een versnellingsindicator met magneten had ingebouwd, meende ik. Ik was benieuwd hoe die bevalt.

Nou, dat ie nog steeds niet feilloos werkt. Popopeter heeft een ander systeem gemonteerd dat feilloos is mits je de koppeling niet hebt ingetrokken. Met de wetenschap van nu zou ik persoonlijk daar voor gaan. Volgende week hoop ik verder te gasn met het "fine-tunen" van de positie vd magneten. Wordt vervolgd..
 
...gewoon een scorebord halveren...
...en dan handmatig de bordjes omslaan... :/

...schakel je van 2 naar 3, dan bordje naar voren klappen...
...etc.etc.etc...

...ga je van 5 naar 4, dan bordje 5 naar achteren klappen...
...geen magneet voor nodig...

Scorebord.jpg





... :+ ...
 
Beste mede BMW rijders,

Binnenkort is het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt van de R850R. Heeft iemand een lijst met gereedschap en materiaal en een lijst met de te verichten werkzaamheden? Dan kan ik inkopen gaan doen.
 
Beste mede BMW rijders,

Binnenkort is het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt van de R850R. Heeft iemand een lijst met gereedschap en materiaal en een lijst met de te verichten werkzaamheden? Dan kan ik inkopen gaan doen.

Ik neem aan dat je een standaard setje sleutels, ratels en imbus wel hebt..?

Imbus heb je oa nodig voor de kleppendeksels.
Deze gaan los omdat je de de kleppen wilt stellen;
Inlaat 0,15 mm
Uitlaat 0,3 mm
Dus, setje voelermaatjes

Oliefilter kun je met een grote tang wel loskrijgen.
Koop dan een nieuwe met een mooie 6kant op t kontje, krijg je er weer makkelijk op.

Voor de rest moet je met standaard gereedschap een eind komen...

Als ik iets vergeten ben, zal een ander dit ongetwijfeld aanvullen.
 
Voor kleppen stellen: goede momentsleutel. Zeker als je dit niet eerder hebt gedaan is dat aan te raden. En een stuk oude tuinslang om de bougies in eerste in stantie mee in te draaien zodat je zeker weet dat je de draad in het blok niet sloopt.

Verder:
  • 3,75l 15W50 motorolie (of 20W50)
  • 2l 75W140 cardan/versnellingsbak -olie
  • 1l remvloeistof
  • Oliefilter
  • Luchtfilter
  • 2x bougie (tenzij je iridium bougies gebruikt)
  • 2x klepdeksel binnenpakking (De buitenpakking is herbruikbaar
  • aftapring voor olieplug (1x A16X20),
  • aftapringen voor cardan-as plug (2 x A14X18-AL),
  • aftapringen voor versnellingsbak plug (1x A14X18-AL en 1x A18X22)

Eventueel een benzinefilter met klemmen (om de 40K km) en een dynamo-snaar (60K km)

Gehele pakket voor onderhoud is hier te krijgen.

Werkplaatshandboek is wel zo prettig, dan zie je meteen wat er allemaal bij komt kijken.
 
Laatst bewerkt:
Voor kleppen stellen: goede momentsleutel. Zeker als je dit niet eerder hebt gedaan is dat aan te raden. En een stuk oude tuinslang om de bougies in eerste in stantie mee in te draaien zodat je zeker weet dat je de draad in het blok niet sloopt.

Verder:
  • 3,75l 15W50 motorolie (of 20W50)
  • 2l 75W140 cardan/versnellingsbak -olie
  • 1l remvloeistof
  • Oliefilter
  • Luchtfilter
  • 2x bougie (tenzij je iridium bougies gebruikt)
  • 2x klepdeksel binnenpakking (De buitenpakking is herbruikbaar
  • aftapring voor olieplug (1x A16X20),
  • aftapringen voor cardan-as plug (2 x A14X18-AL),
  • aftapringen voor versnellingsbak plug (1x A14X18-AL en 1x A18X22)

Eventueel een benzinefilter met klemmen (om de 40K km) en een dynamo-snaar (60K km)

Gehele pakket voor onderhoud is hier te krijgen.

Werkplaatshandboek is wel zo prettig, dan zie je meteen wat er allemaal bij komt kijken.

Werkplaatsboek: noodzakelijk.....
Materiaal aan te vullen met Forté reiniging brandstofsysteem
Als je machine GEEN kat heeft, dan is CO afstelling noodzakelijk met een uitlaatgastester (note: lang niet alle motordealers beschikken over zo'n apparaat omdat motoren geen APK plicht hebben waarbij een milieu keuring nodig is)
Je hebt vacuum manometers nodig voor het synchroniseren van de gaskleppen: http://www.tecmate-int.com/german/fuel_ignition.php Ik heb zelf de SynchroMate


Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Voor synchroonstellen kun je ook zelf iets bouwen. Ik heb een zelfgemaakt toestel volgens deze handleiding: http://www.bmwk.nl/, maar dit is ook een mooie: https://sites.google.com/site/bepbmw/synchroniseren-carburateurs

Maar dan voor 2 cilinders, dus met twee jampotjes en wat slangen ben je er. Voor de aansluitnippels heb ik nylon draadeinden gebruikt die ik heb doorboord. Die zijn door het dekseltje gelijmd met een vullende constructielijm om te zorgen voor een luchtdichte afsluiting. Ook de potjes heb ik dicht gelijmd om het geheel luchtdicht te krijgen.

Een CO meter heb ik zelf ook niet. Of dat echt nodig is weet ik niet. Ik krijg hem goed genoeg afgesteld voor mijn gevoel, maar wellicht dat het veel beter kan ;)

Op diezelfde site staan meer gereedschapstips zoals een zelfbouw oliefiltersleutel...
 
Laatst bewerkt:
Starten, lopen. Maar mensenlief, wat een boel turbulentie vergeleken met het rijden achter de schuifpui van de RT! Nu had ik het turbulentie niveau op haar R al verlaagd door de aanschaf van een Cee Bailey 21" ruit (origineel op de R1150R zit of geen of een 18" BMW ruit).

Toch blijft het zonde. Koop je een mooie naked bike, hang je er zo'n groot scherm aan.
De hele lijn van die motor is naar de :r
Turbulentie is ook weg als je juist helemaal geen scherm neemt, maar in de schone wind rijdt.
Krijg je wel stevige armen en een stevige nekspier van, maar: that's a naked bike :+
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een led-achterlicht op mijn R850R geschroefd. Hoop dat me niet meer gebeurt wat me vorige week overkwam, dat voor 't stoplicht een koekblikker naast me zijn raampje opendraait en me vertelt dat ik zonder achterlicht rij ... ;( Dat geeft - als de zon al onder is - bepaald een onaangenaam gevoel -O-
 
Laatst bewerkt:
Heb je nou de hele lichtunit vervangen door een speciale LEDunit of alleen de gloeilamp vervangen door een LEDlamp?
 
Laatst bewerkt:
Geschroefd, dus ik neem aan een unit..? :?
Klopt, heb een hele unit gekocht. Het is deze: LED achterlichten

LED-achterlicht BMW R1100R/R1100GS/R1150GS
€ 89,90

WLL-69-L
http://www.whitelights.nl/contents/media/t_WLL-69-L.jpg
geschikt voor BMW R850R/R1100R/R1100GS/R1150GS vanaf Bj. 95. niet voor Integral-vanaf S (S III)

Overbodige extra kosten? Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Wie heeft ervaring met vervanging van de gloeilamp door een losse led-lamp met handhaving van de originele achterlichtunit?
 
Laatst bewerkt:
Oh, die lamp heb ik ook. Werkt goed (beter dan het origineel want meer licht en minder stuk).

Losse LED-lamp in originele fitting heb ik geen ervaring mee, is ook in D wat minder makkelijk wegens TÜV en zo omdat die lampen geen E-keurmerk hebben (althans ik ken er geen mèt). Ook heb ik zo mijn twijfels over brandpuntsafstand reflector en lichtspreiding en zo, dus ik raad ervan af.
 
Hallo,

Ik meld me bij deze, aankomende week haal ik mijn R1100R op uit 98 met slechts 31.xxx KM. Mooi ding, hij is als nieuw! Altijd binnen gestaan en alleen met mooi weer bereden.

Mijn diversion 900 maakt plaats voor een BMW. Ben heel benieuwd hoe hij bevalt de komende tijd.
 
Hallo,

Ik meld me bij deze, aankomende week haal ik mijn R1100R op uit 98 met slechts 31.xxx KM. Mooi ding, hij is als nieuw! Altijd binnen gestaan en alleen met mooi weer bereden.

Mijn diversion 900 maakt plaats voor een BMW. Ben heel benieuwd hoe hij bevalt de komende tijd.
Dat is mij ook overkomen: ben begonnen met een Div 900. Ook een fijne fiets hoor! Maar toch geen spijt van de BMW.
Veel plezier ermee en hou ons op de hoogte van je ervaringen!
 
Dag mederijders,

Zojuist heb ik een recensie over mijn motorfiets geschreven. Ik ben niet helemaal feitelijk geweest, want ik was in een lollige bui. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Misschien kan ik dan nog dingen aanpassen.

Motorshopper: Test: BMW R 850 R (1996) door CCvW

Grappige review, tevens eerlijk. Wanneer staat die renovatie gepland? Kenny Simon of Niels van MSA die het gaan uitvoeren misschien? Ga je zelf sleutelen?
Mijn R1150RS is overigens ook door een student gekocht, een leeftijd genoot van je. Had niet de indruk dat hij BMW suffig of oubollig vond. Althans, de RS niet. Ik heb die RS n.l. verruild voor een RT. Daar hangt dan weer wel een wat ouwe lullerige sfeer omheen. Terwijl naar mijn idee dit een zeer sportieve fiets is. Ik wordt er iig zeer gelukkig van....

De R1150R van mijn vrouw is een tikkie jonger dan jouw review exemplaar en ook nog eens voorzien van TwinSpark, daardoor heeft die dame iets minder last van de nukken die jij beschrijft. Desondanks ook een renovatie achter de kiezen: kapot stoterstangetje had wat enthousiast het eea kapot getikt.. Verder altijd starten/lopen, ook na weken stilstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan