Gsr600 begint in te houden

Lex1986

Rookie
18 sep 2014
17
0
Heren,

Ik heb voor woon-werk vervoer een hele fijne Gsr600. Ik heb hem nu zon 4 maanden en rijd er elke dag op. De eerste 3000km zijn voorbij gevlogen. Toen ik hem aanschafte heb ik hem een grote beurt gegeven. Daarbij zijn onder andere de bougies vervangen.

Sinds een week of twee heb ik het idee dat ik de motor steeds meer ib gaat houden. In het begin heel licht en kort. Nauwelijks merkbaar en ik begon te twijfelen. Nu doet hij het steeds vaker en heftiger. Elke keer rond de 3500-4000 toeren. Naar mijn mening ook meer als hij warmer is. Ik heb ergens gelezen dat die injectoren nog wel eens vies kunnen worden.

Iemand bekend met dit probleem of een goede tip in welke richting ik het zoeken moet?

Bij voorbaat dank,
Lex

~[EDIT] Hij staat op het wel buiten. Ik heb nog geen mogelijkheid om hem binnen te zetten aangezien ik hem elke dag gebruik, als ik hem een paar dagen niet gebruik zet ik hem bij iemand in de garage. En ik heb het idee dat het voornamelijk is als ik rustig versnel. Als ik sneller optrek doet hij het niet, of ik merk het niet ;)! F1 lampje brandt niet.
 
Laatst bewerkt:
Maar dan is het geen valse lucht meer want dan heeft het MMS het dus gemeten als hij dit corrigeert! Lijkt mij. Ik ga het in ieder geval een kans geven. Kwaad kan het niet!
 
Heren,
Omdat het er elke keer niet van kwam en ik gisteren toch in de buurt was van een motorzaak (weet niet of ik die hier zo mag noemen) toch even naar binnen gereden. Als eerste met remreiniger gespoten en inderdaad veranderde het toerental.

@Guntherrex: ik denk dat ik je wel een excuus schuldig ben ;)! Het is niet dat ik je niet geloofde maar ik kan het gewoo niet plaatsen met de ervaring die ik heb uit de autotechniek. Ik heb het daar meerdere keren meegemaakt en ook 1 keer met de motor van mijn broer dat valse lucht zorgt voor lagere toeren en zelf uitvallen. Ik kan dit gedrag nog steeds niet plaatsen.
Nu maar eens kijken wat de oorzaak is.

Bedankt, ik houd jullie op de hoogte voor eventuele een volgend iemand met hetzelfde probleem.
 
Laatst bewerkt:
Heren,
Omdat het er elke keer niet van kwam en ik gisteren toch in de buurt was van een motorzaak (weet niet of ik die hier zo mag noemen) toch even naar binnen gereden. Als eerste met remreiniger gespoten en inderdaad veranderde het toerental.

@Guntherrex: ik denk dat ik je wel een excuus schuldig ben ;)! Het is niet dat ik je niet geloofde maar ik kan het gewoo niet plaatsen met de ervaring die ik heb uit de autotechniek. Ik heb het daar meerdere keren meegemaakt en ook 1 keer met de motor van mijn broer dat valse lucht zorgt voor lagere toeren en zelf uitvallen. Ik kan dit gedrag nog steeds niet plaatsen.
Nu maar eens kijken wat de oorzaak is.

Bedankt, ik houd jullie op de hoogte voor eventuele een volgend iemand met hetzelfde probleem.


Een auto werkt vaak anders kerel.
Bij de injectie types zit er een MAF sensor in de aanzuigbuis die de motormanagement regelt, die indirect samen werkt met de lambdasonde in de uitlaat.
Als er een lek zit tussen de MAF sensor en de cilinderkop krijgt de motor ook te weinig benzine, maar de lambdasonde kan dit in sommige gevallen weer terug stellen door de inspuittijd bij te regelen.

Een carburateur versie zal ook gewoon sneller gaan lopen bij een lek tussen carb en cilinderkop, door een gering tekort aan brandstof..
 
@RR, ik heb het onderhoud wel zelf uitgevoerd zoals ik ook in mijn eerste reactie aangegeven heb. Ik heb alleen helemaal geen onderhoudshistory van de motor. Deze ontbrak toen ik hem kocht. Sorry voor de verwarring.

@Rambabbel/Guntherrex, de remreinig is rechts bij het motorblok erin gespoten. Op de inlaatspruitstukken voor de kop. De motor ging eerst slechter lopen en viel bijna uit daarna ging hij ineens hoger in toeren. Vanwege drukte heb ik nu geen tijd om zelf te kijken en ik kan hem op dit moment ook niet missen. Ik weet natuurlijk ook nog niet waar het probleem precies in zit. Zijn meer dingen die valse lucht kunnen doorlaten.

@Ruudje, bedankt voor de uitleg! Kan ik mij wel in vinden ;)

Ik houd jullie op de hoogte
 
@RR, ik heb het onderhoud wel zelf uitgevoerd zoals ik ook in mijn eerste reactie aangegeven heb. Ik heb alleen helemaal geen onderhoudshistory van de motor. Deze ontbrak toen ik hem kocht. Sorry voor de verwarring.

@Rambabbel/Guntherrex, de remreinig is rechts bij het motorblok erin gespoten. Op de inlaatspruitstukken voor de kop. De motor ging eerst slechter lopen en viel bijna uit daarna ging hij ineens hoger in toeren. Vanwege drukte heb ik nu geen tijd om zelf te kijken en ik kan hem op dit moment ook niet missen. Ik weet natuurlijk ook nog niet waar het probleem precies in zit. Zijn meer dingen die valse lucht kunnen doorlaten.

@Ruudje, bedankt voor de uitleg! Kan ik mij wel in vinden ;)

Ik houd jullie op de hoogte


Hey Lex,

Ik heb een gsr 600 uit 2006 met precies dezelfde symptonen als die van jouw had. Ben je uiteindelijk erachter gekomen wat het probleem veroorzaakte?

Groejes van Boris
 
Zo te zien is onze Lex al meer dan 5 jaar niet online geweest. Als ik het verhaal zo lees, was het een geval van valse lucht. Dit kun je controleren, door remmenreiniger of deodorant bijvoorbeeld over het inlaat traject te spuiten met een draaiende motor. Wel zorgen dat het niet direct de inlaat in komt via de airbox bijvoorbeeld. Dan krijg je sowieso een verandering in toerental, maar dat is dus waar je op moet letten. Waarschijnlijk zal het toerental iets toenemen, op het moment dat er een lek is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan