BMW C Evolution scooter

De gebruikte c evolution heeft plaats gemaakt voor een nieuwe, met diefstal alarm en verwarmde handvatten, topkoffer en toerscherm. Daarnaast wordt er een 12 volt aansluiting gemaakt voor de verwarmde handschoenen en wordt de navigatie voor de zumo 590 overgezet.
In de eerste week van januari wordt hij geleverd, nog even wachten dus...
 
De gebruikte was met 2500km. precies klaar met inrijden, maar je gaat nu voor een 2015 kenteken?

Ik heb zelf meer dan genoeg aan mijn dure verwarmde handschoenen, wat apart dat jij voor dubbel-op gaat!

Zumo 590 zal wel mooi staan op de evolution, kan haast niet anders als dat die op de zelfde houder wordt gemonteerd zoals die voor de C en GT wordt gebruikt in het midden van de stuurkolom.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij valt er niets in te rijden alleen remmen en het nieuwe laagje op de banden.
Inderdaad een nieuwe op 2015.
Tja de verwarming meer luxe...met de zomer/ najaar handschoenen begint het vaak met de handvatverwarming en later als het kouder wordt de Gerbings erbij. Maar inderdaad de verwarmde handschoenen alleen zijn al genoeg. De Zumo wordt inderdaad op de plaats van het BMW logo gemonteerd
 
Inrijden is iets voor verbrandingsmotoren, dat hoeft niet met een C-Evolution.

Net als rustig aan warmrijden, ook niet meer nodig; hooguit voor de banden.
 
Ik kan het zo snel even niet terug vinden, ik heb het vermoed ik op bmw-motorrad.nl. gelezen.
In ieder geval zal het waarschijnlijk idd. niet op de elektrische motor slaan, die zou gewoon vanaf 0km klaar moeten zijn om te werken.

In de owners-manual wordt ook wel ook aangegeven om na een X aantal kilometers inrijden de motor voor service binnen te brengen, uiteraard zal het dan gaan om mechanische na controle etc.

Mvg. Jan
 
Zo ver ik weet na 1000 km, dan zal die aan de laptop gaan en worden alle belangrijke bouten en moeren nagelopen.
Verder om de 10.000 km, de getande riem is volgens BMW onderhoudsvrij en remolie, blokken en banden doe ik zelf. Het is geen CVT dus rollen en dergelijke hoeven ook niet vervangen. De electro motor is ook onderhoudsvrij, alleen de koelvloeistof van de electromotor zal eens in de paar jaar vervangen moeten worden. Dat is volgens mij ook geen hogere wiskunde. Ik ben benieuwd....
 
Oh ja, zelf nog niet zo over nagedacht maar snap nu wat je van plan bent met het dubbel-op van verwarmde handvatten/handschoenen.

Ben wel benieuwd of de 12V accu voor het boardnetwerk e.a. een beetje kan bijbenen,
die zelfde 12V accu t.b.v. het boardnetwerk schijnt wel ook tijdens rijden bijgeladen te worden.
In hoeverre de 12V accu meelift op de laadcyclus van de grote accu weet ik niet, ik krijg de indruk dat er ook een losse 12V lader in het linker dashboard kastje kan worden aangesloten, maar helemaal zeker weet ik dat niet.

Wel lekker bijna onderhoudsvrij, en idd. geen hogere wiskunde :)
Die getande riem kun je in het youtube assemblage filmpje nog net even mooi bekijken.

Er schijnt ook nog een model 3 laad apparaat te zijn of die nou veel sneller is dan de standaard meegeleverde model 2 lader heb ik nog niet bekeken.
Zo'n lader kost trouwens ook nog best wat, als je ergens onbeheerd zou gaan opladen mag je er wel een hangslot aan hangen.

Onlangs wel de prestaties eens bekeken van de dubbel geprijsde
Nieuwe Electrische Superbike: Lightning LS-218
Die specificaties qua laad-tijd en performce liegen er niet om en wijken wel heel extreem af van wat BMW geeft.


Mvg. Jan *D
 
Laatst bewerkt:
Over de 12 volt accu is in de handleiding niet zoveel te vinden maar schijnt volgens evo rijders bij onze oosterburen www.BMW-MAXI-SCOOTER.de - Forum - C 600 Sport - C 650 GT - C600Sport - C - Evolution - C 400 X - C 400 GT • Portal geladen te worden als het contact is ingeschakeld via een spanningsomvormer en verder via de laadkabel als de aandrijvings accu vol geladen is, alleen schijnt dan de laadcyclus te stoppen. Dus als de scooter lang niet gebruikt wordt moet de 12 v accu aan de lader of af en toe een tijdje het contact aan te zetten. Ik moet dat nog even uitzoeken. Er zit geen stekker in het linker dashboard kastje. Ik laat zelf een 12 volt aansluiting maken rechts in de kuip, of het rechter paneel moet eraf om bij de 12 v accu te komen.
Ik begrijp dat de evo niet geschikt is om te snelladen, maar inderdaad om aan te sluiten aan een openbare laadpaal moet er een verloopstekker aangeschaft worden. Het is. Voor mij echt een woon werk paard, de overige plezier kilometers worden op een GSXR1000 gemaakt met sbk stuur...en een yoshimura sound..
Die lightning is inderdaad een gave fiets, ik denk inderdaad dat in de komende jaren de prestaties en het accu rendement zullen verbeteren met alle ontwikkelingen
 
Hij staat hier momenteel ook in mijn garage als vervang motor.

Rijdt wel goed...beter dan verwacht.
 
Gisteren de EVO opgehaald, de actieradius bij 100% was 80 km volgens het display.
Voelde goed, alle knoppen gecheckt. Het hoge scherm voelt goed voor mijn 1.72m ik kan erachter duiken maar er ook overheen kijken. Inrijden of warm draaien hoeft natuurlijk niet, alleen even voorzichtig met de nieuwe banden en remmen. Die remmen zijn overigens verbluffend goed. Ik heb een rondje gereden van 54 km waarbij de actieradius nog 37 km aan gaf en de accu 40% bij een buitentemperatuur van 7 graden. Nou heb ik begrepen dat het accu percentage het meest betrouwbaar is en niet de kilometers. Het opladen duurde bij een gekozen amperage van 10, 3 uur en 10 minuten. Het blok van het laadsnoer wordt daarbij een beetje warm. De volgende oplaadcyclus ga ik het amperage op 13 instellen, wat ook het maximum is op de mennekens stekker.
De keuze mogelijkheid is, minimum, 6, 8, 10 of 13 ampere. Eerst de stekker in het huis, tuin en keuken stopcontact voor een check waarbij de stekker groen licht aangaf. Dan de stekker in de EVO, na ongeveer een minuut gaat de ventilator draaien vergelijkbaar met het geluid van het aanslaan van de koelventilator van een motorradiator. De resterende oplaadtijd wordt keurig aangegeven bij het indrukken van de i knop op de linker stuurhelft. Na het volledig opladen slaat de hele boel af. Op naar de volgende rit die een beetje afhankelijk is van de hoeveelheid pekel.

full
 
Mooie foto & update story :9

Ik vond de remmen op een nieuwe juist niet zo goed, kreeg sterk de indruk dat ze nog te nieuw waren en een paar honderd km. in moesten lopen.
Dus als jij ze nu al goed vindt, heb je zo maar kans dat het nog beter wordt.

Het is bij een lege accu in eerste instantie nogal een flinke stroom die er loopt,
dus een beetje warme kabel zal er denk ik wel bij horen.

Dat van die ventilator is wel interessant, nooit bij stil gestaan dat ze die
bij de accu unit zouden plaatsen.
Een duitser merkte eerder op dat hij de ventilator wat te luidruchtig vond, misschien had de beste man zijn lader naast het bed staan in plaats van in de garage :?

Gisteren zelf ook even gereden, vandaag wordt het denk ik niks, met die regen.
Proficiat en geluk met je nieuwe aanwinst.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Ambu, 65 km woon werk verkeer heen en opladen op het werk en dan weer 65 km terug lijkt me goed te doen, met deze scooter.
lijkt me leuk om te horen wat het rekensommentje is van deze elektrische scooter in vergelijking met benzine.
over deze 130 km per dag .
 
Het verbruik is ongeveer 1 kWh per 10-12 km is dan ongeveer 20-23 eurocent. Per 100 km 8- 10 kWh is ongeveer 2-2,30 euro
 
Ok dus ongeveer 3 euro heen en terug naar het werk 130km en met benzine 5 liter maal 1,50 is 7,50 euro.
 
Jammer van die kleuren en qua uitzicht is het echt back to basics.

Heb er ook mee gereden en rijdt echt wel goed maar de looks...hmm.

Maar elk zijn ding natuurlijk. Veel succes er mee.
 
Die opvallende fluoriserende gifgroene zijpanelen kunnen overgespoten worden, dat lijkt mij het probleem niet })

2ijn81c.jpg


Je zit wel op één grote rijdende accu :]

343me1g.jpg
 
Die opvallende fluoriserende gifgroene zijpanelen kunnen overgespoten worden, dat lijkt mij het probleem niet

Schitterende kleur dat groen, er zitten ook mini-flakes of metallic deeltjes in verwerkt.
In de volle zon geeft dit een zeer fraai effect.

Zo dat is mijn kleur stelling ;)
 
Laatst bewerkt:
Het isinderdaad een rijdende accu maar vol met elecktronica, abs, tractioncontrol ook bij gebruik van de motorrem. Verschillende rijmodi met verschillende recuperatie van energie en een achteruit.

Kwa kosten is het maar net welke keuzes je zelf maakt. Ik heb met een BMW 1200 RT (1:18) over het traject 23000 km per jaar 4 jaar lang met onderhoud wat ik grotendeels zelf heb gedaan, kleppen stellen. Olie verversen, filters, bougies banden en benzine etc 2740 euro per jaar betaald exclusief houderschapsbelasting en verzekering. (Afschrijving niet meegeteld) nieuwprijs 21000

De evo gaat me ongeveer 990 euro per jaar kosten, alleen banden remvloeistof en remblokken, stroom, software updates bij bmw
Geen houderschapsbelasting, goedkoper in de verzekering ( afschrijving niet meegeteld), nieuwprijs 15250

Een 250 1 cilinder honda bijvoorbeeld zal op 1400 euro per jaar komen bij 1:30 ketting tandwielen, 1 bougie olieverversen filtertje banden ( exclusief afschrijving) nieuwprijs 5000 euro.

Welke concessies ga je maken kwa luxe, rijcomfort, rij plezier........zuinigheid voor de kosten met afschrijving kan je beter een 250 cc eencilindertje kopen met een nieuwprijs van 5000 euro
 
Schitterende kleur dat groen, er zitten ook mini-flakes of metallic deeltjes in verwerkt.
In de volle zon geeft dit een zeer fraai effect.
Dat effect krijg je natuurlijk ook met andere (warmere en onopvallender) kleuren :Y

Dat EVO-groen moet natuurlijk juist de zuinig- en milieuvriendelijkheid accentueren ;)

Welke concessies ga je maken kwa luxe, rijcomfort, rij plezier.....
Een nieuwe motor(scooter) rijden doen de meeste allang niet meer omdat het zo goedkoop is :N Die tijd ligt al weer ver achter ons })
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Ambu. Goed dat je elektrisch rijdt.

Die zijpanelen zijn gemaakt van transparant kunststof en zijn aan de binnenzijde gespoten met die drakengroene lak. Ze zitten natuurlijk op een kwetsbare plek maar beschadigingen geven zo geen kale plekken.
 
Laatst bewerkt:
Een reguliere motorscooter is inderdaad niet goedkoper, ik heb er zelf 3 gehad, 2x 400 burgman en 1x 650 burgman waar ik het onderhoud ook grotendeels aan deed. Een evo kan je niet vergelijken met een reguliere motorscooter waar je eerst een uur plastic moet verwijderen voor je bij het motorblok bent.

Bij de evo hoef je niet onder het plastic te zijn, geen olie, geen bougies, geen CVT geen rollen of getande riem vervangen, die is dus wel een stuk goedkoper dan een reguliere motorscooter
 
Ik wist niet van het aan de binnenkant gespoten panelen, ik hoef er dus geen beschermende bestickering op te plakken:-)
 
Nieuwe getallen voor vandaag....
De display gaf vanochtend 100% geladen aan en een actieradius van 76 km....een tegenvallende waarde.
Het uitproberen waard...uitendelijk bij 4 graden celsius 72,6 km gereden accu nog 3 % en actieradius 2 km! De voorspelde 76 km klopte dus heel aardig...overigens snelweg gereden met ongeveer 100km/u
Ik hoop dat de dalende actieradius aan de lage temperatuur ligt en geen doorzakkende trend gaat krijgen. Nog even en ik haal de heenreis van 65 km nog niet eens, afwachten.....
 
Okay over de kleur valt te twisten, maar die paneeltjes hebben een mooi kleur effect/afstraling
Vindt de uitleg van Hybride best wel overeen komen met wat het is en wat je ziet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan