Middenbok klapt tegen de grond aan

SuperRik

Rookie
15 okt 2014
13
0
amsterdam
Beste forumlezers,

Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een er-5. Prima motor, maar ik ondervind een probleem als ik met een passagier erop rijd. Bij elke middelgrote heuvel/stoeprand raakt de middenbok de grond, ook als ik ze met gematigde snelheid neem.
Als ik er in mijn eentje opzit heb ik hier geen last van. Verder rijdt de motor niet wiebelig oid met een passagier erop. Hoe zou ik kunnen vaststellen of de vering kapot is? Of hangt de middenbok te laag en moet ik die verwijderen/vervangen?
Bijgevoegd een foto van de betreffende middenbok.


Gegroet Rik :)
full
 
Ik bedoel daarmee, de negatieve veerweg. als hij gewoon rechtstaat zakt de motor door z'n eigen gewicht naar beneden. Daardoor worden de veren in geduwd, als je de motor opheft of op de middenbok zet ontspannen de veren zich en worden langer. De afstand tussen in geduwd en helemaal ontspannen is de negatieve veerweg.

Dat lees ik niet in de link die je plaatst:

Negatieve veerweg
Wanneer u de motor rechtop houdt kunt u als het goed is de motor nog een klein stukje uit de vering omhoog trekken. Dit noemen we de negatieve veerweg. Deze negatieve veerweg hebben we nodig wanneer we door een kuil rijden. Tijdens het rijden zorgt de negatieve veerweg aan de voorzijde ervoor dat we richting kunnen blijven houden en aan de achterzijde zorgt de negatieve veerweg voor stabiliteit tijdens het aanremmen van de bocht. De wielen zullen op deze manier wegcontact blijven houden, waardoor een stabieler weggedrag ontstaat.

staat net onder het 2e plaatje op http://www.rotechsupport.nl/main_techniek.htm
 
Kijk nog maar eens goed naar die tabel.
Het is geen supersportmotor maar eerdere een tourmotor en dan staat in de tabel(waar volgens mij weinig van klopt) toch iets anders.

Vergeleken met een Jawa wel :Y
Maar idd zoals je al zei zijn zn schokdempers gewoon niet zo lekker meer.
kan hij de bok wel weghalen maar worden de dempers niet beter van, beter gezegd, dan zijn de dempers nog steeds in versleten staat.
 
Dat lees ik niet in de link die je plaatst:

Negatieve veerweg
Wanneer u de motor rechtop houdt kunt u als het goed is de motor nog een klein stukje uit de vering omhoog trekken. Dit noemen we de negatieve veerweg. Deze negatieve veerweg hebben we nodig wanneer we door een kuil rijden. Tijdens het rijden zorgt de negatieve veerweg aan de voorzijde ervoor dat we richting kunnen blijven houden en aan de achterzijde zorgt de negatieve veerweg voor stabiliteit tijdens het aanremmen van de bocht. De wielen zullen op deze manier wegcontact blijven houden, waardoor een stabieler weggedrag ontstaat.

staat net onder het 2e plaatje op http://www.rotechsupport.nl/main_techniek.htm
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel ingeduwd door het eigen gewicht van de motor.
Dus gewoon de lengte als hij op 2 wielen recht staat en de tweede lengte gemeten op de middenbok.





Kijk nog maar eens goed naar die tabel.
Het is geen supersportmotor maar eerdere een tourmotor en dan staat in de tabel(waar volgens mij weinig van klopt) toch iets anders.
Waarom klopt er volgens jou weinig van?
copy paste:
Soort motor

Onder 500 cc


voorvering:15-25 mm


achtervering: 5-10 mm
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel ingeduwd door het eigen gewicht van de motor.
Dus gewoon de lengte als hij op 2 wielen recht staat en de tweede lengte gemeten op de middenbok.Waarom klopt er volgens jou weinig van?
copy paste:
Soort motor

Onder 500 cc


voorvering:15-25 mm


achtervering: 5-10 mm
wat heeft de cilinderinhoud met de negatieve veerweg te maken?
Waarom heeft een tourmotor een 3x zo'n grote negatieve veerweg dan een motor tot 500cc?
 
een iets hogere achterband monteren

zPujFNY.jpg


Ik dacht dat hij het aanslagrubber op de demperstang bedoelde |(

Nou dat valt dan toch weer mooi mee he :)

Ik had die dingen nog in mijn hoofd zitten omdat ik er net 2 had besteld via een scooterwebsite en 1 extra had gedaan voor de sevenfifty en dat is ook een naked dus daarom :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan