Supersport geometrie voorbeelden

riejusrad

MF veteraan
26 apr 2010
1.195
0
Zoetermeer
Na me vandaag een beetje ingelezen te hebben in naloop en balhoofdhoeken ben ik een beetje aan het zoeken gegaan naar een aantal voorbeelden van geometriën. Ik ben zeer benieuwd hoe: een normale supersport geometrie eruit ziet, die van bijvoorbeeld een superbike en een moto gp fiets eruit zien. Na even googlen kwam ik erachter dat deze gegevens uiteraard niet zo 123 te vinden zijn.

Nu ben ik toch benieuwd of mensen op dit forum dit misschien wel hebben kunnen vinden of kunnen meten van hun eigen fiets of van een fabrieks fiets. Wat me interresant lijkt om te zien zijn de:
Wielbasis
balhoofdhoek
Naloop
Gewichtsverdeling
Zadel hoogte
(natuurlijk kan je dit in den treuren uitbreiden maar laten we eerst is kijken of dit iets opbrengt)

En wat de ervaringen zijn met clip ons onder andere hoeken (hoogte en breedte) en remschakelsetjes.

Begrijp me goed ik zoek geen wonder geometrie waar iedereen Marc Marquez Of Rossi mee word maar ben gewoon zeer benieuwd naar ervaringen en voorbeelden die voor mensen goed werken. Ik weet donders goed dat weggedrag van een fiets van talloze andere dingen afhangt en dat naloop en balhoofdhoek een van de laatste dingen is waar men aan gaat schroeven.

Om af te trappen heb ik van de 06 yamaha r1 en r6 kunnen vinden dat:
R1 R6
wielbasis: 1415 1380
Balhoofdhoek:24 24
Naloop: 97 97
 
Als je toch lekker aan het googlen bent kun je voor de grap de stand van de clip-ons tussen Rossi en Doohan vergelijken. Die van Doohan staan bijna parallel aan zn voorkpoten, terwijl die van Rossi (en de rest van de coureurs) veel meer haaks staan. ;) Zomaar iets wat mij ooit eens opviel. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan