Afgebroken inbus-geleideas in remklauw voor

heinoken

Rookie
6 jan 2015
5
0
Wageningen
Ik heb een XT600, type 43F. Nu wilde ik mijn remblokken voor vervangen, maar helaas is de inbus geleide-as afgebroken (ondanks gebruik van WD40, was erg roestig) :-(
Mijn vraag is of jullie tips hebben om de remblokken eruit te halen, zodanig dat ik dezelfde remklauw nog kan gebruiken (Mocht het echt te ingewikkeld blijken, dan zal ik een 2e hands remklauw erin hangen (is dit trouwens goed te doen?)).

Uitboren lijkt mij vooralsnog de oplossing, alleen ik weet dan nog niet zeker of het opnieuw tappen van draad gaat lukken (kleine diameter en lange lengte in een gevoelig stuk remklauw...).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Als ik de bovenste foto en het microficheplaatje bekijk is er nog wel wat te redden.

Met een ijzerzaag tussen de twee remblokken die pen (29) doorzagen. Ik denk dat je met het doorzagen net vrij blijft van de bodem van de klauw. Dan met een schroevendraaier in die zaagsleuf het deel zonder schroefdraaad naar buiten drukken, eventueel met behulp van een tang op het uitstekende deel aan de buitenkant. Als het restant pen eruit is kan je de twee remblokken verwijderen. Dan de remklauw heet stoken en met een griptang het deel met de schroefdraad er uit draaien.
:^

Idd eerst die pen doorslijpen of zagen zodat je remblokken eruit kunnen.
Dan de remzuiger eruit halen, Pompen met de rempomp totdat hij eruit plopt.
Let op de remvloeistof die eruit kan spatten. (zeer agressief spulletje)

Vervolgens het deel wat nog uitsteekt (niet bij de inbuskop) eraf slijpen/zagen.
Dan van binnenuit doorboren met een boortje zodat je bij de dolgedraaide inbus komt.
..
Waarom van binnenuit boren? Zodat als je boor vastslaat de inbus eruit zal draaien.

Een nieuw remzuigertje zijn trouwens goeiekoperder te krijgen.
 
De cilinderwand staat in de remvloeistof. Ik verwacht dat die nog puntgaaf is. Haal hem eerst maar eens uit elkaar. In het kanaal flikkeren kan altijd nog.
 
wederom dank voor de goede tips. Ruimte voor een waterpomptang is er niet, maar wellicht als ik hem nog meer uit elkaar haal wel. Het 'eruit tikken' van de geleideas lukt helaas (nog) niet. Dit weekend ga ik verder mee aan de gang. Weg knikkeren kan idd altijd nog :-)
 
Warm stoken werkt goed maar bevriezen ook. Bij automaterialen zaak kun je een spuitbus kopen met freezer. Hiermee kun je het snel tot -15 brengen. Dit gebruiken ze ook om lagerschalen te plaatsen ed.
Mocht het niet werken dan uitboren en een langere inbus en moer aan de buitenkant. Niet mooi maar werkt wel. Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan