kortsluiting ?

jerreke1

Rookie
10 jan 2015
9
0
aarschot
Heb bij het laden van de batterij van mijn GILERA NEXUS 500 heb ik gebruik gemaakt van de "sigarettenaansteker" 12V stroompunt onder het zadel. Omdat de fiche van de druppellader te klein was, heb ik de fiche vervangen door een groter formaat, standaard formaat voor in de auto. Heb ik hierbij + en - omgekeerd of was het verkeerd om de "sigarettenaansteker"plug te gebruiken ? Dit is het gevolg : als ik mijn oude batterij ( dewelke ik heb kunnen opladen ) aansluit branden alle lampen normaal en draait de motor vlot, echter zonder aan te slaan... Wanneer ik een nieuwe batterij aansluit branden mijn vier richtingsaanwijzers + lampje met gevaarsdriehoek op dashbord. Er gebeurd helemaal niets. Iemand een idee wat er is misgelopen + eventuele oplossing ?
 
Die beschrijvingen worden meestal als eerste in de container geflikkerd, en daarna wordt de accu geplaatst. :X
Dat weet de accufabrikant ook wel, daarom staan de + en - ook op de accu zelf... met grote koeienletters (vrij naar daddyphilipsen)
Als het dan nog te moeilijk is kun je beter overal van afblijven.
 
Laatst bewerkt:
Akkoord, zoals gezegd was er weinig licht in mijn garage en had ik mijn (lees)bril niet bij de hand. De vermelding + en - waren voor mij niet zichtbaar en het moest snel gaan. Bovendien ging ik er van uit dat de polen idem waren als deze van de oude batterij. Voor wat de dealer betreft > geen kwaad woord. Hij heeft mij in het verleden prima service geleverd bij onderhoud en herstelling van mijn Vespa Gts250. Hij verkoopt Vespa's aan de lopende band, en in veel mindere mate Aprilia en Gilera. Het type batterij van mijn Nexus is blijkbaar veranderd na 2010. Ik ga er van uit dat ik de eerste klant ben met een versleten accu van het nieuwe type...
 
En als je pech hebt dan gaat dit kleine en knullige foutje je in het slechste geval een heleboel doekoe's kosten.

In het minst ongunstige geval blijft het bij het vervangen van de hoofdzekering.
 
Fijn te horen dat alles bij sommige mensen wel overwogen en perfect georganiseerd verloopt ! Ik had mij inderdaad op voorhand moeten documenteren, met name : het volledige werkplaatshandboek van mijn motor bestuderen, een "brug" gaan kopen om de motor op te plaatsen, de handleiding van de batterij bestudeerd, nieuwe verlichting laten installeren in mijn garage enz... Aan die commentaar heb ik de ballen. Mijn enige bedoeling om dit item te plaatsen was om een eventuele snelle oplossing te bekomen omdat ik dringend mijn motor nodig had om te werken en mijn dealer niet bij de deur woont. Soit, straks wordt hij getakeld en achteraf gezien had ik ( op enkele goedgemeende commentaren na ) beter geen bericht geplaatst.
 
Ik snap het wel hoor. Je mag best een foutje maken en ik hoop echt voor je dat het bij een zekering en een nieuwe accu blijft verder.

In eerste instantie klinkt het natuurlijk een beetje dom, plus en min omdraaien, maar toen ik de accu's vergeleek zag ik dat het mij net zo goed had kunnen overkomen. Ik lees ook niet altijd alles, en aangezien zo'n accu maar op één manier in je motor past (en dat was met jouw verkeerde accu dus precies met plus en min aan de verkeerde kant) is zo'n fout snel gemaakt. Daarom is het zo'n zonde dat ze bij de motorzaak je de verkeerde accu mee hebben gegeven.

Daarom neem ik altijd mijn oude accu mee en ruil ik deze meteen om voor een nieuwe. Scheelt mij ook weer een retourtje mileustraat :)

Je merkt ook dat zodra je gehaast te werk gaat, zonder bril en zonder licht, het risico op fouten gewoon een stuk groter is.
 
Laatst bewerkt:
Het laden via de aansteker mag gerust want de laadstroom van de lader is bijna altijd veel kleiner dan de stroom van de aansteker ( als deze goed is aangesloten op de accu ).
Als je een accu verkeert oplaad gaat de accu altijd stuk .
Een accu waar hoe dan ook een vloeistof in zit moet altijd rechtop staan ongeacht of deze dicht is of met weggestopte doppen.
Je mag een accu van een motor die is gemaakt is voor een natte accu nooit zomaar vervangen door een gel accu deze hebben een heel andere laad curve.( hoef je van mij niet te geloven maar over een jaar weet je het ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan