Led knipperlichten

Jog851

Rookie
11 nov 2014
9
0
Gemert
Zojuist led knipperlichten gemonteerd op mijn oude Honda CB750 four.
Probleem is nu dat ze blijven branden. Massa is goed. Moet ik een ander clignoteur plaatsen voor led?
 
Zojuist led knipperlichten gemonteerd op mijn oude Honda CB750 four.
Probleem is nu dat ze blijven branden. Massa is goed. Moet ik een ander clignoteur plaatsen voor led?

De simpele clignoteurs werken met een stroomonderbreker waarbij bi-metaal voor het mechanisme zorgt.
De stroom die de lamp nodig heeft zal het bi-metaal verwarmen zodat die dan onderbreekt.
Een Led verbruikt veel minder stroom en zal de simpele bi-metaal clignoteur niet genoeg verwarmen om te werken.
Er zijn er in de handel clignoteurs te koop voor Led-knipperlichten, hoewel ik heb er 2 gehad en beidde werkten toch niet goed.
Ik heb dat toen opgelost door een klein schakelingetje, super simpel.

Voor als je wat elektronica kan solderen is hier een tip.

Een transistor die aangestuurd wordt door een standaard knipperledje werkt al.
Nu heb ik ook een simpel chipje gezien HK3258 waarmee je dus de transistor mee kan aansturen.
 
De simpele clignoteurs werken met een stroomonderbreker waarbij bi-metaal voor het mechanisme zorgt.
De stroom die de lamp nodig heeft zal het bi-metaal verwarmen zodat die dan onderbreekt.
Een Led verbruikt veel minder stroom en zal de simpele bi-metaal clignoteur niet genoeg verwarmen om te werken.
Er zijn er in de handel clignoteurs te koop voor Led-knipperlichten, hoewel ik heb er 2 gehad en beidde werkten toch niet goed.
Ik heb dat toen opgelost door een klein schakelingetje, super simpel.

Voor als je wat elektronica kan solderen is hier een tip.

Een transistor die aangestuurd wordt door een standaard knipperledje werkt al.
Nu heb ik ook een simpel chipje gezien HK3258 waarmee je dus de transistor mee kan aansturen.
Die heeft een duty cycle van 1/8.
Dat is meer flitsen dan knipperen.
Wat werkte er niet goed aan de 2 clignoteurs die je hebt gehad?
 
Ik "begrijp niet bijster" veel van elektronica maar er staat ook 1Hz achter. Dat is toch 1x per seconde? Dat betekent toch dat deze 60x per minuut knippert, waar een clignoteur rond de 85 zit. Dus zou langzamer zijn.
Duty cycle van 1/8 zegt me niets , net even gegoegeld maar wordt er niet veel wijzer van.
Duty cycle kan een fractie van een seconde zijn maar ook uren.
Maw ik snap er dus helemaal niets van.

VDV Help!
 
Laatst bewerkt:
1hz betekend een cycles per seconde dus een keer aan en uit per seconden.
De dutycycle geeft de verhouding aan hoe lang hij aan is tov. uit.
Een dutycycle van 50% houd in dat hij 0.5sec. aan is en 0,5 sec. uit.
De dutycycle van 1/8 houd in dat hij 1/8 sec aan is een 7/8 seconde uit
 
Die heeft een duty cycle van 1/8.
Dat is meer flitsen dan knipperen.
Wat werkte er niet goed aan de 2 clignoteurs die je hebt gehad?

De led's knipperden wel maar gingen niet echt uit. Dus ze gaven meer en minder licht tijdens het knipperen.

Ik heb er indertijd een knipperled voor gebruikt , knippert iets te snel volgens mij. Maar ik weet niet of de snelheid van het knipperen gereguleerd is.
Zo ja, dan verander ik het.
 
Als je led lichten wil gebruiken moet je over elke led een weerstand schakelen van ongeveer 7 ohm en 8 tot 10 watt.
Soms is 5 watt beter in n.l. afhankelijk van het vermogen van de oude lampen.
De stroom moet ongeveer hetzelfde blijven per lichtpunt.
 
Als je led lichten wil gebruiken moet je over elke led een weerstand schakelen van ongeveer 7 ohm en 8 tot 10 watt.
Soms is 5 watt beter in n.l. afhankelijk van het vermogen van de oude lampen.
De stroom moet ongeveer hetzelfde blijven per lichtpunt.
Behalve dat de oplossing met weerstand bagger is mag je me uitleggen wanneer 5Watt beter is
dan 10watt (wat al weinig is)
 
inderdaad, weerstanden zijn de beunhaas methode

Het voordeel van LEDs is, naast betrouwbaarheid en hoeveelheid licht, dat ze minder stroom trekken en dus minder belastend zijn voor je elektrisch systeem. Als je weerstanden gaat plaatsen ga je die stroom weer aantrekken om vervolgens er warmte van te genereren; 100% energieverlies dus. Symptoombestrijding.
 
inderdaad, weerstanden zijn de beunhaas methode

Het voordeel van LEDs is, naast betrouwbaarheid en hoeveelheid licht, dat ze minder stroom trekken en dus minder belastend zijn voor je elektrisch systeem. Als je weerstanden gaat plaatsen ga je die stroom weer aantrekken om vervolgens er warmte van te genereren; 100% energieverlies dus. Symptoombestrijding.

De belasting voor het systeem en energieverlies valt wel mee met een paar parral. weerst. maar het is een beunhaas methode.
Led's gaan veel langer mee dan gloeilampen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan