losneembare stroomkabels accu

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
Ik heb een elektrische start pakket op mijn enduro motor gebouwd welke origineel dat niet heeft.
De accu zit nu tegen de onderkant van de buddyseat bevestigd en als ik de buddyseat er afhaal zit de buddy met de kabelverbinding vast.

Nu ben ik opzoek naar solide stekker verbinding zodat ik makkelijk/snel de kabels los kan gooien zonder dat ik met schroevendraaiers aan de gang moet.
Het loshalen is vanwege luchtfilter wissels en schoonmaak beurten.

Heeft iemand tips/suggesties of een link voor deze verbinding?
 
De startstroom bij een startmotor is heel hoog en daarom zitten hier nooit zekeringen voor.
Stel eens voor een zekering met aanhang heeft een overgangs weerstand van 0,02 ohm.
En bij een startstroom (bij het begin van starten ) van 200 amp piekstroom.
Dan zal er al een spanningsval zijn van 4 volt.
Als de startmotor al wat toeren gaat maken zal deze wel vlug tot 100 amp of minder dalen maar de begin piek die soms nog wel hoger kan zijn .
Hiervoor zal deze zekering zo sterk moeten zijn dat deze op zijn stroom de accu en de start motor niet op geen enkele manier nog kan beveiligen .
Denk dat bij een niet draaiende motor het stukje draad tussen de pool en de massa kant maar heel kort is en dus voor stroom eigenlijk maar een stevige draad tussen de pool en massa.
Als de motor gaat draaien in een magneet veld wordt de schijnbare weerstand al snel groter en zal de stroom kleiner worden.
Dus een weerstand van een paar honderste ohm zal de motor niet meer op gang kunnen komen.
Als de stroom groot is en de spanning te laag zal de motor niet meer toe komen om goed rond te draaien.
Dus daarom is een heel kleine overgang niet toegestaan
Er zijn wel stekkers en contra stekkers deze worden gebruikt om laskabels te verlengen.
Deze hebben een dikke pen en een bus met inwendig zeer veel verende fosforkopere draaden waarin deze pen goed contact mee kan maken.
Diameter van de pen ongeveer 8 m.m. buitenkant van de sok ongeveer 16 m.m. deze kunnen meer dan 200 amp aan
 
ooit cursus gehad over stroomgroepen. werkte toen nog in de verhuur. om te weten hoe sterk de stroomgroep moest zijn, moest je weten wat ze eraan gingen hangen (nogal logisch :+ ), en als er ook motoren (zelfs al is het een compressor in ne frigo) aan gehangen werden, moest je steeds het dubbel tellen, omdat tijdens het op gang komen deze gemiddeld dubbel zoveel stroom nodig hebben als wanneer ze hun max vermogen afgeven.

dus iedere keer je op de startknop van dat startmotortje van hierboven duwt, trekt die korstondig 82A (aan 10V)
 
Alleen zal die startmotor geen 12 volt krijgen maar hooguit 10 volt.
p=UxI= 41 A

Ik denk ook dat ze het gemiddeld vermogen opgeven en dan zit de maximale stroom al richting 60A
Dit is wel de stroom bij nominaal toerental van de startmotor. Bij inschakeling is de startstroom vele malen hoger. Deze is dan afhankelijk van de inwendige weerstand van de startmotor + de weerstand van de bedrading.
 
Terug
Bovenaan Onderaan