Zadelverwarming (schakelaar)

Pcspoor

Rookie
5 apr 2011
10
0
Ik heb een mooie schakelaar op m'n dashboard zitten voor het bedienen van een zadelverwarming. Twee standen. Graag zou ik zelf de verwarming in m'n zadel inbouwen.
Weet iemand hoe zo'n schakelaar (zie afbeelding) werkt?

- is het zo dat deze tussen een groot en een klein circuit schakelt?
- of heeft de schakelaar een ingebouwde weerstand oid?

In het laatste geval ga ik ervan uit dat een eenvoudig 12V matje aan te sluiten is en dat ik verder geen bijzondere spullen nodig heb.

Kan iemand me helpen?
full
 
Ik zou het maken met een ntc en een verschilversterker met opamp.
Je kan dan met een potmeter de gewenste temperatuur instellen.
Als je alleen het vermogen regelt is de temperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur.

2 standen kan je ook realiseren met een element dat bestaat uit 2 delen of met 2 thermostaten en daarmee ook 2 temperaturen.
 
Dank voor jullie hulp. Het liefst maak ik gebruik van de bestaande schakelaar. Ben niet zo heel technisch als het gaat om elektra. Heb dan ook geen idee wat bijv. een ntc is v.d.v., sorry :') . Misschien moet ik m'n vraag anders stellen.

Kan ik met deze schakelaar hetzelfde bereiken als het setje in deze MP advertentie? Of beter nog kun je mij misschien uitleggen hoe deze werkt.

full
 
Heb je een link naar waar je die plaatjes vandaan hebt?
het meest eenvoudige is als het element uit 2 delen bestaat.
Je schakelt dan een of twee delen in.
 
Link: MP

Je zegt het zijn twee matten, x7. Bedoel je dat ieder afgebeeld matje uit twee delen bestaat. Hetgeen op het plaatje (en in de advertentie) is nl een set handvatverwarming. Beide delen hebben dus twee standen (iedere mat dus)

Thnx again people!
 
Link: MP

Je zegt het zijn twee matten, x7. Bedoel je dat ieder afgebeeld matje uit twee delen bestaat. Hetgeen op het plaatje (en in de advertentie) is nl een set handvatverwarming. Beide delen hebben dus twee standen (iedere mat dus)

Thnx again people!
Misschien zet hij de 2 in serie of parallel.
Je hebt dan 15watt of 3.6 watt per kant
 
Dr schakelaar lijkt vrij gelijk, een 3 standen schakelaar. Uit, stand 1 en stand 2.
In de schakelaar zelf zit niets spannends, meestal een doodnormale doorverbinding met de connector van stand 1 of 2.
Oja, een NTC is een negatieve temperatuurs coefficient weerstand, een weerstand die verandert qua waarde naar gelang de temperatuur. Weer wat geleerd :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan