Vraagje over Weerstand bobine + bougiedoppen

Otzie

MF'er
14 nov 2014
128
0
amsterdam
Beste motorfanaten,

Ik heb sinds kort bobines binnen gehad met originele versleten bougiedoppen.
Wanneer ik de secundaire weerstand meet van de bobines dan kom ik op een waarde van 31 Kohm uit. De WPH hanteert een waarde tussen de 30 en de 50 kohm dus dat is goed.

Nou heb ik de originele bougiedoppen verwisseld met doppen van het merk NGK en opnieuw doorgemeten. Met de nieuwe doppen kom ik op een waarde van 23 Kohm.
Dit is onder de waardes die de WPH hanteert.


Klopt het ook doordat de weerstand nu lager is de vonk beter is?
Is dit erg? heeft dit gevolgen op me motor?

Groet, OT

P.s ik gebruik iridium bougies als dat enigszins uitmaakt
 
Je meet de weerstand inde bougiekap mee.
Deze weerstand zit er in als radio-ontstoring.
Deze moet voorkomen dat je radio begint te knetteren als er een motor brommer voorbij rijd.
Theoretisch zal de vonk door de weerstand iets minder worden maar ik denk niet dat je er in de praktijk iets van gaat merken.
Als je bougiekappen gebruikt zonder ontstoring moet je ontstoorde bougies gebruiken.
De weerstand zit dus in de bougie of in de kap.
 
De weerstand meten is een kunst op zich zelf.
Als de weerstand van de hoogspannings spoel 30 000 ohm moet zijn dan zijn er twee mogelijkheden .
De oude doppen hebben een weerstand in de dop zitten om de storing voor electronisch spul te beschermen tegen stroompieken denk aan radio televisie en string op je eigen radio.
De nieuwe doppen zijn meestal anders en hebben geen of kleine spoelen en is de draad naar de doppen gemaakt van weerstand draad of wat nog beter is een dunne draad die om een kern van magnetisch materiaal is gewikkeld deze hebben een heel kleine weerstand.
De vonk wordt hier wat feller van als de bougie wat meer kool heeft die ook wat energie af zal afsnoepen
Maar staar je niet blind op de weerstand want die is van alle merken ander
De bougies maakt het niet uit ,de bougies weten echt niet waar de stroom vandaan komt.
En ook niet of de stroom van de punt naar massa gaat of van de massa naar de punt.
Bij goede bougies blijft de afstand zeer veel langer goed en gaan veel langer mee een dus veel langer een goede vonk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan