capaciteit laadsysteem xtz750

Willemvu

MF veteraan
12 jan 2013
1.842
31
Den Haag
Op mijn XTZ750 super ténéré uit 1990 heb ik sinds een paar maanden handvatverwarming en een setje usb-aansluitingen ingebouwd. Netjes een nieuwe plus getrokken direct van de accu en deze via een relais geschakeld (hvv en usb kan alleen aan als de koplamp stroom krijgt).

Nu bevalt de handvatverwarming zo goed dat ik overweeg een verwarmde jas aan te schaffen (gerbing), en mogelijk twee stuks zodat mijn vrouw ook warm achterop kan zitten.

Maar kan het laadsysteem van een 25 jaar oude motor deze belasting wel aan?

De handvatverwarming trekt maximaal 57 watt (op 12V). Ik laad soms mijn telefoon op via de usb aansluiting en ik ga ervan uit dat dit niet meer dan datzelfde wattage vermogen heeft, dus zeg voor het gemak dat er nu 120 watt aan accessoires op de motor zitten.

Verder heb ik LED knipperlichten (met een belastingsonafhankelijk knipperrelais natuurlijk, geen weerstanden), wat het energieverbruik een heel klein beetje zou moeten verminderen tov fabriek-af.

Ik heb begrepen uit eerdere topics dat het voor mijn spanningsregelaar zelfs wel eens gunstig zou kunnen zijn om meer stroom te verbruiken, omdat de regelaar dan minder hard hoeft te werken. Ik heb zelf nog geen last gehad met mijn SR, maar het is wel een zwak puntje van de super.

Een verwarmde jas zou 77 watt bedragen, met twee stuks een extra belasting van 154 watt. Is dit een brug te ver, of kan het geen kwaad?


Heeft iemand tips?
 
Laatst bewerkt:
Jouw laadsysteem levert 14V, 25A bij 5.000rpm (zie de manual). Dit zou dan 350W zijn als alles optimaal is. Trek daar de wattages van alle verbruikers vanaf en je hebt jouw antwoord. Echter moet je ook weten wat de ontsteking verbruikt en wat er nodig is om de accu vol te houden. Misschien is het een optie om een keer het verbruik te meten tijdens het rijden?
Mijn ervaring met de Suup is dat het laadsysteem niet echt "over" heeft. Er bestaat de mogelijkheid om de stator opnieuw te laten wikkelen waarbij er dan rekening wordt gehouden met een hogere opbrengst.
 
hmm dat is niet zo mooi

350 - 120 watt (usb & hvv) = 230 voor de motor. Hier moet dus nu alle verlichting van werken, de onsteking van werken en de accu van opgeladen worden. Denk inderdaad niet dat er dan veel over is om verwarmde kleding op aan te sluiten. Koplamp is vaak al iets van 70 watt, dan nog eventueel groot licht, achterlichten, toeter en dashboardlicht. Tikt toch aardig aan.

Probleem lijkt me met het opnieuw laten wikkelen van de stator, is dat bij het niet gebruiken van de accessoires (in de zomer bijvoorbeeld) de spanningsregelaar weer overbelast raakt.

Misschien toch maar kou lijden dan..
 
Laatst bewerkt:
DDScooter_2935936k.jpg

:+
 
Laatst bewerkt:
haha ja zo ongeveer :P

Ik zou in theorie de stroom die door de pluspool van de accu loopt tijdens het rijden moeten kunnen meten met een amperemeter. Probleem is wel dat bij 12V hier mogelijk bijna 30A doorheen zou kunnen gaan (uitgaande van 350W stroomverbruik). Dat gaat mijn multimeter niet leuk vinden, denk ik.

Heb het nog even opgezocht, mijn usb connectie is maximaal 25 watt. Dat valt dan weer mee.


Het verbruik is, even heel ruwweg berekend;

55 watt koplamp
75 watt extra voor groot licht (extra lamp van 60w plus grootlicht op eerste peertje)
2x21 remlicht
achterlicht is normaal 5W, twee lampjes (5+5 dus)
dashboard licht misschien 10W bij elkaar

minimaal 55+5+5+10 (dimlicht, niet remmend) = 75 watt voor de verlichting
maximaal 55+75+21+21+10 (groot licht, remmend) = 182 watt

toeter laat ik even achterwege, die gebruik ik eigenlijk toch nooit. Ook gebruik ik hierna het minimale wattage, aangezien het niet zo erg is als je wat minder snel je accu oplaadt tijdens het remmen en met groot licht.

350 - 57 (handvatvw) - 25 (usb) - 75 (verlichting) = 193 watt over om de accu op te laden en de ontsteking te laten werken.

Mijn CTEK 5.0 druppellader levert maximaal 0.8A bij 14.7 watt, dit is een vermogen van 12 watt. Stel dat we dit minimaal nodig hebben om de accu op te laden (lijkt me weinig, maar wie weet is dit genoeg).

193 - 12 = 181 watt blijft over voor de ontsteking. Geen idee hoeveel energie daarvoor nodig is, maar vast meer dan wat er overblijft als ik hier nog twee sets verwarmde kleding aan ga hangen.

Met een hoop aannames, zonder lekstroom en met een perfect werkende stator bij 5000 rpm, zou ik dus misschien net genoeg van deze 181 watt overhouden om één jas mee te verwarmen.


weet iemand wat de onsteking voor vermogen heeft?
 
Laatst bewerkt:
25 watt usb :}

hang er eens een inductie ampere meter aan.

Je kunt ook gewoon testen wat er gebeurd met een extra belasting als een h7 lamp erop
 
25 watt usb :}

hang er eens een inductie ampere meter aan.

Je kunt ook gewoon testen wat er gebeurd met een extra belasting als een h7 lamp erop


ehh denk dat ik inderdaad een foutje gemaakt heb. 2100 milliampere uitgaande stroom, dat is bij 5 volt een wattage van 10.5 watt.

@ bolletjebas, daar dacht ik inderdaad ook aan, scheelt toch net een beetje. Maar het houdt niet echt over...
 
En ik lees hier dat elektronische ontsteking ongeveer 50 watt is

nu ben ik wel vergeten dat mijn brandstofpomp een elektrische is, tel er dus nog maar 60 watt bij.

nog 85 watt capaciteit over, ongeveer. Zou theoretisch genoeg moeten zijn voor één verwarmd vest van 77 watt, maar echt vrolijk word ik niet van de cijfers -O-


De handvatverwarming trekt meestal 14W ('on') in plaats van 57W (opwarmstand). Ook vraag ik me af of 77 watt verwarming van de jas de stand is die je de hele rit volhoudt. Ook zal ik lang niet altijd het volle vermogen uit de usb poort halen, eerder zo'n 3 watt. Dashboard is ook minder dan 10, eerder 3 watt. Een "best estimate" van het totale vermogen van alle normale verbruikers is dus zo'n 14+3+75+60+50+12 = 214 watt (exclusief jas).

Daar staat tegenover dat de opbrengst van 350 watt nogal theoretisch is, en pas bij 5000 rpm. Meeste tijd zit ik daar toch iets onder, als ik met constante snelheid rij. Ook zal er na 25 jaar en bijna 100k km nog wel wat verloren zijn aan capaciteit.
 
Laatst bewerkt:
Jouw laadsysteem levert 14V, 25A bij 5.000rpm (zie de manual). Dit zou dan 350W zijn als alles optimaal is. Trek daar de wattages van alle verbruikers vanaf en je hebt jouw antwoord. Echter moet je ook weten wat de ontsteking verbruikt en wat er nodig is om de accu vol te houden. Misschien is het een optie om een keer het verbruik te meten tijdens het rijden?
Mijn ervaring met de Suup is dat het laadsysteem niet echt "over" heeft. Er bestaat de mogelijkheid om de stator opnieuw te laten wikkelen waarbij er dan rekening wordt gehouden met een hogere opbrengst.
Wat wordt er dan anders gedaan met het wikkelen als bij de originele uitvoering ?
 
het lijkt er op dat het wikkelen van je stator met dikkere draad inderdaad het vermogen vergroot op bepaalde toerentallen. Zie uitleg hier. Maar in dit voorbeeld wordt een xr600r gebruikt, welke "lege' polen heeft op de stator. De LC4 in dit voorbeeld heeft dit niet (alle polen zijn gebruikt, zoals ook bij mijn suup), en bij het toepassen van een dikkere draad gaat de opbrengst op hogere toeren enigszins ten koste van opbrengst op lage toeren.

stator_output_estimate.png
 
Laatst bewerkt:
In dat grafiekje heeft de LC4 vanaf zo'n 1600rpm al de gelijke output en daarna alleen maar meer. Ik denk echter dat dit per type, dikte van de draad en manier van wikkelen verschillend is.
Een belletje naar bv. Sevior geeft jou waarschijnlijk antwoord op alle vragen.
 
Laatst bewerkt:
12 watt om je accu van op te laden is een denkfoutje volgens mij. Je druppellader staat namelijk continu te laden en heeft daar dagen en nachten de tijd voor. Met slechts 0.8 amp tijdens het rijden wordt je accu leger ipv voller toch?
 
12 watt netto opladen is wat anders dan 0.8 ampere stroom door de accu, maar je zou inderdaad wel eens gelijk kunnen hebben dat de motor wel wat sneller oplaadt dan de druppellader. Het liefst zou met een ritje van 2 uur zou een lege accu weer vol moeten zijn, dat zou bij een 10 AH accu dus 5 ampere bedragen. Dat zou dan op grofweg 60 watt uitkomen voor het opladen van de accu.

@ alfred, je hebt waarschijnlijk gelijk wbt het verschil per motor. Dank voor de link, dit ziet er goed uit.
 
..en die extra belasting is zojuist in huis gehaald. Gezien de prijzen van echte Gerbing jassen toch maar voor de zelfbouw MF-versie gegaan in de vorm van een zelfgemaakt verwarmd vest. Maximaal vermogen is 45 watt dus ik kan altijd de handvatverwarming op de lage stand houden, zolang ik het vest op hoge stand heb, dan zou het totale verbruik niet meer zijn dan wat ik nu heb, en dat werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan