Handvatverwarming uitwisselbaar?

PRS

MF'er
6 dec 2010
193
0
Steenwijkerland
Vraagje;

De originele handvatverwarming van mijn ST1300 is defect, alleen het rechterhandvat. Een nieuwe kost bij CMSNL.NL € 132,00 incl. btw. (jaja)

Nu kan ik beter voor € 59,00 een setje Saito monteren, maar ik vraag mij af of zo'n los handvat van bijvoorbeeld Saito ook zou werken op de set van Honda. De aansluitstekkertjes zijn wel hetzelfde dus dat zou passen.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
 
Als de weerstand (en dus het vermogen) hetzelfde is dan kan het.
Hoe werkt je vermogensregeling?
Enkel met een 2 standen schakelaar?
 
De schakelaar van Honda is een vierstanden schakelaar met druktoetsen. Als dit zou werken kan ik nu even fatsoenlijk blijven rijden en van het zomer op m'n gemakje een nieuwe set opbouwen..

Ik ben op zich wel benieuwd wat er KAN gebeuren als ik een ander handvat monteer, kan er iets stukgaan?
De set is wel gezekerd dus heel ernstig kan het toch niet worden voor de zekering springt.
 
De schakelaar van Honda is een vierstanden schakelaar met druktoetsen. Als dit zou werken kan ik nu even fatsoenlijk blijven rijden en van het zomer op m'n gemakje een nieuwe set opbouwen..

Ik ben op zich wel benieuwd wat er KAN gebeuren als ik een ander handvat monteer, kan er iets stukgaan?
De set is wel gezekerd dus heel ernstig kan het toch niet worden voor de zekering springt.

waarom zou je dan in de zomer een nieuwe opbouwen als het gewoon werkt?
Kennelijk zijn die van honda niet goed genoeg.... :P

ik denk niet dat er iets kapot kan gaan. Hij kan misschien verschillen in temperatuur van de andere .
 
Twee dingen , de handvatten hebben meer vermogen nodig dan er geleverd word: worden minder warm. Of hebben minder nodig dan er geleverd word:brand door.

Of denk ik nu te simpel.

Thnx halflife, zal eens naar kijken. Weerstandsdraad scheint bij defect door te branden, is wellicht te repareren
 
Laatst bewerkt:
Hallo PRE,
Beetje elektriciteit leer, heb geprobeerd het eenvoudig te houden.

Meeste handvatverwarming levert in de hoogste stand ca 48W.
Dit houdt in dat er ca 4 Ampere loopt ( 48=12x4).
de totaal weerstand van je handvaten is dus 3 ohm (R=U:I)

Meestal staan links en rechts parallel, dit houdt in dat de weerstand per handvat 6 ohm is.
Een handvat vervangen door een ander merk met een weerstand van rond de 6 ohm is dus geen enkel probleem.

In een enkel geval staat links en rechts in serie. Je moet de de waarden dan bij elkaar optellen (1,5 + 1,5= 3 ohm)

Zolang het vervangende handvat maar een weerstand waarde heeft die in de buurt van de nog werkende originele handvat zit werkt het gewoon.
 
Twee dingen , de handvatten hebben meer vermogen nodig dan er geleverd word: worden minder warm. Of hebben minder nodig dan er geleverd word:brand door.

Of denk ik nu te simpel.

Thnx halflife, zal eens naar kijken. Weerstandsdraad scheint bij defect door te branden, is wellicht te repareren
Als die dingen 48watt zijn verbruiken ze 48 watt en leveren ze 48watt.
Waar is anders dat vermogen gebleven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan