Grote speling op 1 klep

Robin_ke

Die hard MF'er
8 mei 2011
419
41
Doetinchem
Ik heb mij een opknapper KLX 600 gescoord welke volgens de vorige eigenaar niet fijn meer zou lopen. Hij dacht aan een zuiger of timing probleem.
Nu heb ik vanmorgen het klepdeksel eraf getrokken om te kijken hoe het er van binnen uitziet en de klepspeling te controleren.
Nokkenassen zien er prima uit, geen pitting o.i.d. Vervolgens de klepspeling gecontroleerd en het volgende geconstateerd: beide inlaatkleppen en 1 uitlaatklep zitten netjes tussen de min. en max. waarde, echter op 1 uitlaatklep meet ik 0.70 mm speling.
Uitlaatnokken meten beiden de zelfde hoogte en zitten binnen de slijtage toleranties.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn ? Lijkt me niet alleen op te lossen met een 0.50 mm dikkere SIM toch ?
 
Compressie niet gemeten maar voelt goed als ik de kickstarter met de hand probeer te bewegen.
Had nog niet aan koolafzetting gedacht. Moet de kop eraf om dit te reinigen ?
Zal de bougie zo even bekijken.
 
we praten over 0,5mm dat is nagenoeg niks.

wellicht dat het werkplaats handboek iets zegt over maximale speling, zolang je daar onder blijft moet het geen probleem zijn.
 
zolang je de speling nog kunt opvangen met de standaard shims, moet dat goed gaan.
wanneer je allerlei truuken uit moet halen om de speling kleiner te maken, dan is er iets aan de hand.
 
Bougie er nog uit gehad en ziet er mooi koffiebruin uit. Zal van de week de Shim even opmeten en een dikkere bestellen. Als iemand nog een idee heeft wat ik nog kan testen zonder de kop eraf te halen, hoor ik dat graag.
 
Ik zit net te denken of het probleem ook aan de de-compresseur kan liggen die misschien blijft hangen o.i.d. Weet iemand hoe dat ding werkt ? Er zit namelijk een mecahnisme op de nokkenas aan de kant van de "probleemklep". Neem aan dat die ook op 1 of andere manier invloed uitoefend op de stand van de kleppen ?
 
Ik zit net te denken of het probleem ook aan de de-compresseur kan liggen die misschien blijft hangen o.i.d. Weet iemand hoe dat ding werkt ? Er zit namelijk een mecahnisme op de nokkenas aan de kant van de "probleemklep". Neem aan dat die ook op 1 of andere manier invloed uitoefend op de stand van de kleppen ?
:Y
 
OK, er lijkt geen probleem daar. Heb de klepspeling nu cecontroleerd zoals voorgeschreven in de service manual en zit ook netjes binnen de toleranties. Ik kijk normaalgesproken alleen maar naar de stand van de nok als ik de klepspeling controleer, maar dit gaat blijkbaar niet op voor een fiets met automatische de-compressie. Allen bedankt voor het meedenken !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan