Carbon tank & benzine

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Wie heeft er ervaring met carbon benzinetanks?
Voor mijn 916 heb ik een carbon tank die ik ga laten spuiten.
Het zou jammer zijn als na verloop van tijd door slechte benzine de lak gaat reageren met het ethanol. Wie kan uit eigen ervaring een goede coating aanraden?
 
Die polyester tanks hebben toch veel problemen met hedendaagse benzine :?
Waarom zou dit bij een carbon tank anders zijn.

Omdat polyester geen epoxy is (waarmee carbon als het goed is word gemaakt) en als goede benzine bestendige epoxy is gebruikt zouden er geen problemen hoeven zijn .
Welke weefsel (carbon of glas) er word gebruikt voor de benzinebestendigheid niets uit .
 
Laatst bewerkt:
Omdat polyester geen epoxy is (waarmee carbon als het goed is word gemaakt) en als goede benzine bestendige epoxy is gebruikt zouden er geen problemen hoeven zijn .
Welke weefsel (carbon of glas) er word gebruikt voor de benzinebestendigheid niets uit .


Bij de vergisting van biomassa tot alcohol ontstaat ook onder andere methanol en aceton. Als de ethanol voor bijmenging in de benzine niet 100% puur wordt gestookt (en waarom zouden ze, want aceton heeft een gunstige invloed op dampspanning en dus verbranding) zit er ook aceton in de ethanol die in de benzine gaat en daar kan epoxy dus niet tegen.
 
Proefstukje maken en in de benzine leggen, kijken wat er gebeurt. Nou begrijp ik dat dit aantastingsproces langzaam kan gaan, maar beter het zekere voor het onzekere
Bij de vergisting van biomassa tot alcohol ontstaat ook onder andere methanol en aceton. Als de ethanol voor bijmenging in de benzine niet 100% puur wordt gestookt (en waarom zouden ze, want aceton heeft een gunstige invloed op dampspanning en dus verbranding) zit er ook aceton in de ethanol die in de benzine gaat en daar kan epoxy dus niet tegen.
 
Ik hen wel eens een Carbon tank gehad voor mijn harley
Was tweedehands en hij had gelekt door scheurtje
Ik heb hem toen gecoat met tankcure
Bij ducati' s worden trouwens al best lang Carbon tanks gebruikt
Volgens mij was de 748R vroeger ook Carbon van uit de fabriek
Nooit gehoord dat er problemen mee waren
 
Ik hen wel eens een Carbon tank gehad voor mijn harley
Was tweedehands en hij had gelekt door scheurtje
Ik heb hem toen gecoat met tankcure
Bij ducati' s worden trouwens al best lang Carbon tanks gebruikt
Volgens mij was de 748R vroeger ook Carbon van uit de fabriek
Nooit gehoord dat er problemen mee waren


Ik tik in: ducati carbon tank benzine en voilá..........................http://www.ducatifora.com/dutchforum/viewtopic.php?t=32580

Tank lost op... Carbon-Kevlar tank en NL benzine...
 
Hallo

ik rij jaren op een caferacer met polyestertank, en heb tot nu toe geen problemen ondervonden gebruik alleen 98 ron benzine waarin als je de fabrikanten mag geloven geen ethanol inzit. Ik gebruik hoofdzakelijk BP 98.
dit omdat dit benzinemerk bij mij om de hoek zit.
Wat ik wel doe als ik hem langere tijd niet gebruik, ik tap de benzine af en laat de tank uitdampen.
 
Shell V-power 97: ethanolvrij
BP Ultimate 98: <0,5%
Esso/Mobil Energy Supreme +: ethanolvrij
Tango/Q8 SuperPlus: geringe hoeveelheid
Firezone Competition 102: ethanolvrij

Dit heb ik van het moto morini forum geplukt misschien kunnen jullie er wat mee.
 
Carbon tank die gemaakt is met urethaan hars kan niet tegen ethyl alcohol. Maar ik veronderstel dat de fabrikanten wel zo slim zijn om deze niet met dit type hars te maken.
Tank cure is trouwens ook epoxy hars.

Er zijn meerdere producenten die epoxy hars aanbieden die geschikt is voor een benzine tank , of de tank van de topic starter hiervan gemaakt is natuurlijk niet te zeggen .
En inderdaad is tankcure ook gewoon een epoxy product.

Ik heb mijn (eigenbouw) carbon tank nu zo'n 4 jaar en nog geen problemen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan