Hoe stationair rpm te verlagen van Honda CB 750 RC42?

Charliefox

Die hard MF'er
21 okt 2014
737
6
Amsterdam
Ik heb sinds vorige week deze machine en moet er technisch nog in thuisraken. Voor nu: Stationair staat vrij hoog, bijna 1400 rpm. Wie weet met welke stelschroef (-ven) ik dat lager krijg? Zelf ontdek ik alleen 4 stelschroeven, 1 per carburateur. Lijkt me niet dat ik die onafhankelijk van elkaar moet gaan stellen? Is er ergens één centrale stelschroef? (zelf nog niet ontdekt). Gaskabel staat overigens goed afgesteld, heeft voldoende vrije speling bij nullast.
 
Ik heb sinds vorige week deze machine en moet er technisch nog in thuisraken. Voor nu: Stationair staat vrij hoog, bijna 1400 rpm. Wie weet met welke stelschroef (-ven) ik dat lager krijg? Zelf ontdek ik alleen 4 stelschroeven, 1 per carburateur. Lijkt me niet dat ik die onafhankelijk van elkaar moet gaan stellen? Is er ergens één centrale stelschroef? (zelf nog niet ontdekt). Gaskabel staat overigens goed afgesteld, heeft voldoende vrije speling bij nullast.

Deze al gevonden?

http://honda-cb750-s.456789.n3.nabble.com/file/n4035017/ResizedImage_1357603779015_zps14fdc580.jpg

Meer info: honda cb750 idle adjustment - Google zoeken
 
Zo dan bij de rode pijl dus,

full
 
Dank, geregeld! Loopt nu mooi 1000-1150 rpm. Die 1150, omdat het rpm iets fluctueert. Blijft niet netjes op 1000 of 1100 rpm lopen. Ik hoop binnenkort de onderhoudshistorie van de machine te krijgen en weet dan misschien of de carburateurs ooit ultrasoon gereinigd en gesynchroniseerd zijn. Oorzaak kan echter net zo goed aan ontsteking, bougies, valse lucht e.d. liggen, zoek ik nog uit. Ben al happy met die 1000-1150 rpm. De 'kloenk' van vrij naar eerste versnelling lijkt nu ook wat minder heftig te zijn.

Edit: Misschien wel zo handig voor degenen die na mij komen. Van bovenaf gezien, gaat het rpm omlaag als met de klok mee gedraaid wordt.
 
Laatst bewerkt:
Dank, geregeld! Loopt nu mooi 1000-1150 rpm. Die 1150, omdat het rpm iets fluctueert. Blijft niet netjes op 1000 of 1100 rpm lopen. Ik hoop binnenkort de onderhoudshistorie van de machine te krijgen en weet dan misschien of de carburateurs ooit ultrasoon gereinigd en gesynchroniseerd zijn. Oorzaak kan echter net zo goed aan ontsteking, bougies, valse lucht e.d. liggen, zoek ik nog uit. Ben al happy met die 1000-1150 rpm. De 'kloenk' van vrij naar eerste versnelling lijkt nu ook wat minder heftig te zijn.
Als je nu een (kleine) storing hebt, is het toch niet van belang wat er eerder aan is gedaan?

Valse lucht heb je zo gecontroleerd, bijvoorbeeld.
 
Ja, klopt. Storingen als valse lucht e.d. kan ook zonder historie gechecked worden. Ik denk aan lekspray, of een zeepoplossing? En de methode van een mogelijk lek tijdelijk afdichten met iets en dan checken wat het rpm doet?

Voor overige 'standaard' zaken zoals ultrasoon reiniging, synchronisatie, ontsteking, vorkpoot (olie en keerringen) vind ik een historie altijd wel handig. Kan ik zo zien of iets wel of niet al gedaan is.
 
Ja, klopt. Storingen als valse lucht e.d. kan ook zonder historie gechecked worden. Ik denk aan lekspray, of een zeepoplossing? En de methode van een mogelijk lek tijdelijk afdichten met iets en dan checken wat het rpm doet?
Deoproefwillem1940

Je gebruikt remreiniger of dea spray in spuitbus, dat spuit je met lopende motor met mate op diverse delen. Zo controleer je of het blok daarop reageert.
Voor overige 'standaard' zaken zoals ultrasoon reiniging, synchronisatie, ontsteking, vorkpoot (olie en keerringen) vind ik een historie altijd wel handig. Kan ik zo zien of iets wel of niet al gedaan is.
Dat is waar.
Ik denk dat vorkolie en klepspeling controle het belangrijkste is.
Na klepspeling is synchroniseren standaard, maar geen garantie.
Ultrasoon reinigen is niet zo interessant om te weten.
 
Dank voor de tips. Ik woon tegenover de Action (en Aldi) en haal daar altijd remmenreiniger, voor weinig. Kleppen worden hydraulisch gesteld, althans, als ik dit forum mag geloven (en heb ik vrij hoog staan) ...
 
Dank voor de tips. Ik woon tegenover de Action (en Aldi) en haal daar altijd remmenreiniger, voor weinig. Kleppen worden hydraulisch gesteld, althans, als ik dit forum mag geloven (en heb ik vrij hoog staan) ...

Oh ja |(

Dan gaat mijn opmerking over speling niet echt op. In algemeen wel, maar bij jou dan niet :)

Synchroniseren kan nooit kwaad. Hoef je ook niet op te wachten.
En remreiniger is prima om deoproef te doen.
 
Dank, geregeld! Loopt nu mooi 1000-1150 rpm. Die 1150, omdat het rpm iets fluctueert. Blijft niet netjes op 1000 of 1100 rpm lopen. Ik hoop binnenkort de onderhoudshistorie van de machine te krijgen en weet dan misschien of de carburateurs ooit ultrasoon gereinigd en gesynchroniseerd zijn. Oorzaak kan echter net zo goed aan ontsteking, bougies, valse lucht e.d. liggen, zoek ik nog uit. Ben al happy met die 1000-1150 rpm. De 'kloenk' van vrij naar eerste versnelling lijkt nu ook wat minder heftig te zijn.

Edit: Misschien wel zo handig voor degenen die na mij komen. Van bovenaf gezien, gaat het rpm omlaag als met de klok mee gedraaid wordt.


Is dat wel zo ??

linksom minder rpm ,rechtsom meer .rechtsom op mijn klok met de klok mee :?
 
Deoproefwillem1940

Je gebruikt remreiniger of dea spray in spuitbus, dat spuit je met lopende motor met mate op diverse delen. Zo controleer je of het blok daarop reageert.Dat is waar.
Ik denk dat vorkolie en klepspeling controle het belangrijkste is.
Na klepspeling is synchroniseren standaard, maar geen garantie.
Ultrasoon reinigen is niet zo interessant om te weten.

Ik heb laatste de willem1940 deo proef gedaan, elke keer als ik nu voor het verkeerslicht sta ruikt m'n motor naar axe dark en moet ik aan z'n tips denken :]
 
Ik had geduld en moest met het toerental omlaag. Elke keer voordat ik de motor startte ietsje terug draaien en weer rijden. Is niet de snelste methode. Scheelt wel voor het comfort en brandblaren. :)

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan