DAF 400's zijspan

Ik vind het helemaal niks. Kan niks worden en en en en en :+

Donders, daar heb je wel wat staan zo :$
Wat is de reden dat je het voorwiel zo onwijs ver vooruit zet, en toch maar een 25cm voorloop hanteert? Het is als het ware een voertuig zonder rechter voorwiel (bijna)

Wat weegt zoiets nou?

Goed bezig! *O*
 
mooi project.
heb ooit eerdere zoiets gezien maar dan diesel.
dacht ford.
zal goed rijden.
bedankt dat je dit deelt
 
Ik vind het helemaal niks. Kan niks worden en en en en en :+

Donders, daar heb je wel wat staan zo :$
Wat is de reden dat je het voorwiel zo onwijs ver vooruit zet, en toch maar een 25cm voorloop hanteert? Het is als het ware een voertuig zonder rechter voorwiel (bijna)

Wat weegt zoiets nou?

Goed bezig! *O*

De motor, automaatbak, aandrijfassen en voorwielnaven van de rover heb ik gebruikt. Het blok ligt iets schuin (ook zoals kwastert zegt, ik ben dus wel benieuw waar hij dat gezien heeft) omdat het anders geen zijspan is (asymetrisch) 25cm ben ik op uit gekomen omdat het me nu wel veilig leek voor de homokineten.
Het zijspanwiel is dus ook aangedreven.
De lengte van de zijspanbak is bepaald doordat er een persoon in moet kunnen zitten. (die zit met zijn rug tegen het motorblok aan) Daardoor staat het voorwiel zo ver naar voren, ik wilde dat dit ongeveer gelijk kwam met voorkant bak.

Je zou ook kunnen zeggen dat het een trike is met het voorwiel uit het midden. (maar ik noem het liever een zijspan ;) )
Het is niet zo dat hij vlug de grond raakt met de neus van de bak, het zware motorblok wat achter ligt verhinderd dat.

Gewicht geen idee van. 500kg oid?

zo is het begonnen eind 2012
IMG_3088_zpsvuhh6kwp.jpg


Dit is de voorwielconstructie met een wielnaaf van de achteras van de rover, de kogels zijn van een Vento
IMG_3218_zpstxxdej8z.jpg


De schijf is zelf gemaakt, klauw is ook van een achterwiel van de rover, maar hier zet ik waarschijnlijk nog een andere op want deze zou weleens te klein kunnen zijn.
IMG_3229_zpsjxzsswwy.jpg

spoorstangen zijn traploos te veranderen van lengte waardoor de naloop in te stellen is.
IMG_3240_zpslnbwul7t.jpg



Dat zijn ongeveer alle foto's die ik nu heb. Omdat ik eind vorig jaar een huis heb gekocht waar ook wel wat werk aan zit verwacht ik niet dat ik hier veel aan ga doen de komende tijd.

Ik heb nu als plan om van de verongelukte K100 "even vlug" een zijspan te maken. (met een transportbak oid) Want ik heb nu al te lang geen zijspan en dat bevalt me niet.

En bedankt voor de positieve reacties :P
 
WTF, en dat houd je voor ons verborgen -O-

Negeer alsjeblief alle azijn zeikerds, als iemand hier geen respect voor op kan brengen dan kan hij/zij beter zijn ........ :X

Wat een machtig mooi project, je hebt me serieus jaloers gemaakt nu :$

Hopelijk plaats je nog heel veel omtrent dit prachtige project RESPECT :}
 
Mooi project hoor! En wat betreft zijspan of trike, voor mij is het pas echt een trike als je echt 3 sporen krijgt. Dus als je bij de twee aangedreven wielen het voorwiel in het midden plaatst. (Of één achterwiel en twee voowielen zoals bij die Can-Am dingen)
 
mooi werk, staan jouw fusee kogels boven en onder in het hart van de band? en de rem voor is de diameter groot genoeg of ga je het meeste remvermogen uit de achterzijde halen?
 
Lekker luchtige bak, Flintstone style :+

Jammer dat je hem nu al laat zien, weer extra leesvoer ;(
 
fuseekogels staan in het hart van de band, diameter van de schijf weet ik nog niet 100% zeker, maar dit was het maximaal haalbare in deze constructie.
Ik verwacht (ook gebleken uit de proefrit) dat het zo voldoende is. In verhouding zit er weinig gewicht op het voorwiel en is er op de achterwielen veel remkracht te halen.
Ik kan altijd nog de druk op de voorremklauw vergroten.

@Ralfie: ik zal een tijdje niks nieuws laten zien, dan kun je rustig bijlezen :)

oja: kleur gewoon menie-rood met zwarte accenten denk ik. Net als het merendeel van mijn auto's
 
Laatst bewerkt:
Over dat Rover blok: je weet dat die nogal gevoelig zijn voor lekke koppakkingen? Kan ik uit ervaring over meepraten :X :X :X
 
Over dat Rover blok: je weet dat die nogal gevoelig zijn voor lekke koppakkingen? Kan ik uit ervaring over meepraten :X :X :X


volgens mij heb je niet goed gelezen... hij gebruikt de automaat van een Rover, maar het blok is een 1.6 16V van Honda
 
Ik heb hem wel gekocht met lekke koppakking ;)

die moet ik ook nog maken en dan meteen een nieuwe riem erop.

Volgens mij zijn die type rovers gelijk aan de Honda Concerto, alleen dan met meer luxe.
 
Heb wat jaren terug een Rovertje 111 Kensington gekocht met een lekke koppakking.
Toen zelf gefikst en is nooit meer stuk gegaan. Was ook een Honda blokje inderdaad.
Hij komt nog wel voorbij op foto's in mijn VFR als trekker topic tijdens de bouw in 2008/9
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan