Wie weet er iets van verwarmde zadels?

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Ik ben een redelijke noob als het om elektronica gaat daarom de vraag hier mbt verwarmde zadels.

Die van mij werkt nu na 9 maanden niet meer correct. Heb de leverancier een mailtje gestuurd, nu even wachten, maar was ook benieuwd wat het misschien kan zijn. Hieronder een korte beschrijving.

Als schakelaar zit er een kantel knopje op met een lampje erin. Naar beneden (groen lampje) de lage stand, in het midden uit, naar boven (rood lampje) de hoge stand.

Hoge stand lijkt het goed te doen. Ookal lijkt het al een poosje dat het gehele zadel langzamer warm wordt.
Uit stand werkt ook.

Lage stand werkt niet meer. Groen lampje brand heel dof, haast niet zichtbaar.
Als ik de lage stand selecteer hoor ik een klik, als ik hem weer naar uit zet ook.
Dit gebeurt niet als ik de hoge stand aan of uit zet.

Verder als ik de lage stand uit zet dan zie ik vlak voor het uitschakel klikje het groene lampje eventjes rood kleuren.

Ik heb de aansluiting op de accu etc nagelopen. Tips of ideeën zijn welkom!
Greetz!
 
Ik denk dat er een van de 2 elementen defect is.
Ik verwacht dat de vermogensregeling werkt met serie of parallel schakelen.
In serieis de stroomkring onderbroken en parallel werkt er maar 1 van de 2

Even een schema geleend van mf
fishman in "Verstralers????"
Denk dat je gelijk hebt, stoelverwarmingen van bv de Action werken ook zo. Alleen zit hier een meuk dubbelpolig schuifschakelaartje in om van serie naar parallel te schakelen.
 
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Iemand enig idee hoe dit te fixen, of waar eigenlijk.
Want eigenlijk moet dat dus iemand zijn die verstand heeft van een zadel bekleden/stofferen en een beetje elektronica...

Zadel komt nmlk uit Frankrijk. Ik heb nog geen reactie gehad, maar als ik het op moet gaan sturen ben ik die weer een paar weken kwijt.
 
Meet eerst de schakelaar en de bedrading door voor dat je het zadel gaat proberen te fixen.

PS: nooit last van een koude kont gehad op de motor maar dat terzijde

Om de schakelaar door te meten moet het zadel uit elkaar... En dat krijg ik nooit meer netjes in elkaar vrees ik.
Ik ga de bedrading nog even doormeten aanstaand weekend, met wat hulp.
 
Dit soort electrische accessoires kun je beter geheel verwijderen. Evenals niet- originele verlichting, handvatverwarming, stekkers etc. Motorrijden zonder storingen is veel leuker.
 
Dit soort electrische accessoires kun je beter geheel verwijderen. Evenals niet- originele verlichting, handvatverwarming, stekkers etc. Motorrijden zonder storingen is veel leuker.


Klopt, motorrijden zonder storingen is leuker.
Alleen in dit geval had het ook een stuk kouder geweest. Mn handvat verwarming icm het zadel maakt de motor veel bruikbaarder.
Niet de juiste handschoenen aan, of het weer verkeerd ingeschat. Even een knopje om. Bij het rijden in bergen idem, daar kan je elk half uur een ander klimaat hebben.. was erg handig. Het is niet noodzakelijk, maar wel aangenaam en daardoor dus ook leuker!

En in de winter wanneer je zadel 's ochtends bevroren is, mijn motor staat gewoon buiten, dan is het toch ook wel erg fijn om niet een uur op een keihard en koud zadel te zitten.
 
Vervolg vraag op het zadel.

Ik heb antwoord van de leverancier. Deze geeft aan:

Hello,
Our technician thinks that it could come from your alternator since the heating system is a closed-circuit and either it should work or it should not work at all.

It is as if there was a drop in voltage. Could you please check ?
Best regards,



Ik neem toch aan dat als de accu voldoende op spanning is dat het verder geen probleem zou moeten zijn? Dan zou het eventueel nog aan een slechte aansluiting op de accu kunnen liggen misschien, of een deels doorgesleten plus of min?

Het probleem bestaat zowel met een draaiende motor als enkel op contact.

Het zadel is via het contact geschakeld, via dezelfde aansluiting als de handvatverwarming. Deze zat al op de motor en hier heb ik hem aan toegevoegd. Tenminste dat heeft iemand voor mij gedaan. Met de handvatverwarming heb ik geen enkel probleem.

Ik weet het, (laten)meten is weten, maar ik probeer het ook zelf ook een beetje te begrijpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan