ventilator radiator blijft ongeacht temp. draaien

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
270
0
Hallo

De ventilator van mij radiator slaat aan bij koude start en blijft doordraaien als ik de motor uit zet. In de 3 jaar dat ik mijn motor heb is de ventilator nooit aan gegaan. Lijkt me om niet nodig in de winter. .

Is dit een kapotte sensor? Of bedrading die opeens beschadigt is geraakt.

Gaat om een xtz750 uit 97.

Groet.
 
Hallo

De ventilator van mij radiator slaat aan bij koude start en blijft doordraaien als ik de motor uit zet. In de 3 jaar dat ik mijn motor heb is de ventilator nooit aan gegaan. Lijkt me om niet nodig in de winter. .

Is dit een kapotte sensor? Of bedrading die opeens beschadigt is geraakt.

Gaat om een xtz750 uit 97.

Groet.

Wat voor batterij zit erin? Varta of duracel?
 
Hallo

De ventilator van mij radiator slaat aan bij koude start en blijft doordraaien als ik de motor uit zet. In de 3 jaar dat ik mijn motor heb is de ventilator nooit aan gegaan. Lijkt me om niet nodig in de winter. .

Is dit een kapotte sensor? Of bedrading die opeens beschadigt is geraakt.

Gaat om een xtz750 uit 97.

Groet.
Heb je iets aan de motor gedaan onlangs? Onderhoud, inspectie, een accessoire aangesloten, kappen er af gehaald?
 
Wat bedoel je met "als ik de motor uit zet", zet je hem dan uit met de contactsleutel of zet je hem stop met de noodstopknop? Bij de Tenere gaat de fan uit als het contact op off gezet wordt, dus als hij dan doordraait heb je ergens in de bedrading een probleem. Anders kan het idd. de thermoswitch zijn.
 
Dank allen voor uw antwoord.

@bloksi - paar weken geleden knipperlicht relays vervangen. Leverde geen problemen op.
@Alfred J - als ik de motor uit zet met de noodstop, draaid de fan door. Als ik hem echt helemaal afzet slaat de fan wel af.


Bijkomend probleem. Vandaag sloeg de fan niet aan of af, maar kwam er een heel licht knetterend geluid ter hoogte van de cockpit. Alsof de stroom idd ergens kort sluit.

@ Rambabbel
Als ik de stekker van wat af haal? De ventilator of de thermoswitch? Wat moet er dan gebeuren?

Het probleem van de fan ontstond eigenlijk naar de eerste natte sneeuwbui...
 
Dank allen voor uw antwoord.

@bloksi - paar weken geleden knipperlicht relays vervangen. Leverde geen problemen op.
@Alfred J - als ik de motor uit zet met de noodstop, draaid de fan door. Als ik hem echt helemaal afzet slaat de fan wel af.


Bijkomend probleem. Vandaag sloeg de fan niet aan of af, maar kwam er een heel licht knetterend geluid ter hoogte van de cockpit. Alsof de stroom idd ergens kort sluit.

@ Rambabbel
Als ik de stekker van wat af haal? De ventilator of de thermoswitch? Wat moet er dan gebeuren?

Het probleem van de fan ontstond eigenlijk naar de eerste natte sneeuwbui...

Controleer de bedrading van de switch eens, grote kans dat die ergens aan massa ligt. Door de stekker van de switch te halen terwijl de fan draait kun je kijken of het aan de switch ligt. Gaat overigs alleen op bij massaschakeling (enkele draad).
 
Dank allen voor uw antwoord.

@bloksi - paar weken geleden knipperlicht relays vervangen. Leverde geen problemen op.
@Alfred J - als ik de motor uit zet met de noodstop, draaid de fan door. Als ik hem echt helemaal afzet slaat de fan wel af.


Bijkomend probleem. Vandaag sloeg de fan niet aan of af, maar kwam er een heel licht knetterend geluid ter hoogte van de cockpit. Alsof de stroom idd ergens kort sluit.

@ Rambabbel
Als ik de stekker van wat af haal? De ventilator of de thermoswitch? Wat moet er dan gebeuren?

Het probleem van de fan ontstond eigenlijk naar de eerste natte sneeuwbui...
Daar zit waarschijnlijk de oorzaak, bedrading, sluiting door vocht, ergens in die richting.

De thermoswitch van de Tenere heeft 2 draden die geschakeld worden bij een bepaalde temperatuur. Als deze blijft hangen zou de fan moeten stoppen wanneer je de stekker er af haalt.
 
Linker kuipdeel er af, dan zie je het thermostaathuis al zitten.
Aan de onderkant zitten 2 sensoren, 1x gever voor de temp.meter (kleiner, messingkleurig met 1 kabel) en 1x de thermoswitch (groot, messingkleurig met 2 kabels).
Controle: stekkers er af en dan doormeten met een multimeter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan