Laadprobleem Honda CB360 '77

kvergo24

Rookie
20 nov 2014
3
0
Schoten
Hey,

Vraagje, ik heb een jaar geleden een Honda CB360 uit 1977 met +-25000km gekocht.
Na een klein jaartje sleutelen & mijn rijbewijs halen ben ik er nu al enkele maanden met aan het cruisen.

Nu na een x-aantal ritten merkte ik dat mijn elektrische starter/voorlicht niet veel "power" meer gaf...
Bijgevolg kocht ik een nieuwe batterij, met het idee dat de vorige versleten was door het lange stilstaan.

Na opnieuw wat km'ers gedaan te hebben, wederom problemen. Wat dus duidt op het slecht laden van mijn batterij.
Bijgevolg dus wat metingen gedaan:
Laadspanning 3000rpm: 12,5 - 13V
Laadstroom 3000rpm (lichten uit): 2 à 3A
Laadstroom 3000rpm (lichten aan) -1,5 à -2A --> ontlaad dus!!

Het vreemde is nu wanneer ik mijn contact aan zet, een ontlaadstroom van 2A meet (zonder draaiende motor dus). Is dit niet vrij véél?

Ik hoop dat jullie mij enkele mogelijke oplossingen/verklaringen kunnen bieden.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Vraagje, ik heb een jaar geleden een Honda CB360 uit 1977 met +-25000km gekocht.
Na een klein jaartje sleutelen & mijn rijbewijs halen ben ik er nu al enkele maanden met aan het cruisen.

Nu na een x-aantal ritten merkte ik dat mijn elektrische starter/voorlicht niet veel "power" meer gaf...
Bijgevolg kocht ik een nieuwe batterij, met het idee dat de vorige versleten was door het lange stilstaan.

Na opnieuw wat km'ers gedaan te hebben, wederom problemen. Wat dus duidt op het slecht laden van mijn batterij.
Bijgevolg dus wat metingen gedaan:
Laadspanning 3000rpm: 12,5 - 13V
Laadstroom 3000rpm (lichten uit): 2 à 3A
Laadstroom 3000rpm (lichten aan) -1,5 à -2A --> ontlaad dus!!

Het vreemde is nu wanneer ik mijn contact aan zet, een ontlaadstroom van 2A meet (zonder draaiende motor dus). Is dit niet vrij véél?

Ik hoop dat jullie mij enkele mogelijke oplossingen/verklaringen kunnen bieden.

Alvast bedankt

Meet eens het hele laadcircuit.
 
Rode kabeltje boven tussen de accubak en bovenste framebuis niet gecorrodeerd? Zekeringen schoon, kabelaansluitingen naar het zekeringskastje schoon. Maw alle connectors schoon?

CB360 is sowieso krap bemeten qua dynamocapaciteit. Een H4 lamp kan al voor problemen zorgen. Bij die van mij dimde de koplamp vrolijk mee in het ritme van de knipperlichten met een H4 in de koplamp.
Met een 35W bolletje was het een stuk beter.

Succes
 
Inderdaad even controleren of je wel een 35 Watt lamp hebt. Een normale H4 is te zwaar maar is nog wel te doen als de rest van het circuit goed werkt. Ik zou ook goed naar de massa kijken. Honda had in die tijd nogal rare ideeën over massa. Met een paar extra massa kabels kom je vaak een heel eind.
 
In de lichtschakelaar zit een extra contact ( draden: geel en wit met geel kousje) die kan geen contact maken.
Bij "licht uit" wordt 1/3 van de dynamo gebruikt ( roze draad en gele draad uit dynamo)
Bij "licht aan" wordt 2/3 van de dynamo met die bewuste schakelaar bijgeschakeld ( roze draad en witte draad uit dynamo)
Als dat 2/3 deel bij licht aan niet bij geschakeld wordt door de eerder genoemde lichtschakelaar, dat heeft de dynamo veel te weinig vermogen en kan die het dus niet bijhouden.
Misschien dat je hier iets aan hebt.

( het is me helaas niet gelukt om het schema bij te doen)
 
Laatst bewerkt:
Als het 40 watt lampje v/h voorlicht eruit haal ontlaadt mijn batterij nog maar met 0,3 ampère (contact aan maar zonder draaiende motor)

Dus dat wil zeggen dat die 2 ampère stroomverlies wel degelijk betrekking heeft tot het voorlicht.
Ook al staat deze niet aan trekt ie toch 2 ampère. Iemand suggesties want een lamp die niet brandt en toch zoveel stroom trekt lijkt mij vreemd?

Alvast bedankt.
 
Dan zou ik zeggen dat het bolletje inwendig kortsluiting maakt, direct op de massa.

Bolletje vervangen ?

Als dat ook niet werkt, fitting vervangen.

Is altijd lekker frustrerend, van die vage electro problemen :(

Gewoon blijven zoeken, 1 voor 1 stekkertjes los trekken, en kijken wat je meter doet. :)

Die 0.3amp zullen de bobine's wel zijn :)

Trouwens, het contact moet je niet te lang aan laten staan als de motor niet loopt, dat vinden de bobine's niet leuk, dus voordat je verder gaat met testen, is het misschien aan te raden om de bobine's even los te koppelen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan