Mongoliëspan - tweede leven !

Spuit 11 is een nederlandse uitdrukking, voor overbodige of te late mededeling :-)
Ik kon het niet laten om te schrijven hoe soepel ze nu stuurt.
 
Nog eens een technisch vraagske aan de zijspanfanaten.
Ik moet een nieuwe kettingset kopen, want deze is versleten.
Momenteel zit er een 16/46 op. Dat is de standaard voor de xtz750.
Ik dacht dat voor zijspan die verhouding anders moest?
Er is nog de mogelijkheid om die verhouding te veranderen naar 15/47, 16/47, 17/46, 17/45.
Welke kan ik dan best nemen of is die standaard goed?
 
Ik denk dat jij dat zelf het beste aanvoelt. Als de combi zoals hij nu is goed trekt, zou ik gewoon de zelfde verhouding terug plaatsen. Vindt je dat hij best wat vlotter mag trekken dan moet je voor kleiner en/of achter groter. Ik had in der tijd ook al een andere verhouding gekocht en dat bleek tijdens de testrit met de originele verhouding helemaal niet nodig te zijn.
 
Ik zou achter een tandje groter gaan. Een tien procent kortere overbrenging is eigenlijk normaal. Dat geeft wat meer rust voor de koppeling, net wat meer trekkracht bij belading.
Dat je top 10% lager wordt heb je geen last van. Dat je toerental op de snelweg evenzoveel omhoog gaat vraagt gewenning, maar hij valt heuvel op ook minder terug.
 
Bwa, topsnelheden, autosnelwegen en zo interesseren me niet. Beestje is tenslotte bij mij op pensioen, mag zich alleen hard amuseren. Fijn bochtjes pakken op de kleine wegen hier en in de Ardennen of wat modderen zoals hier:
of hier
;)

Maar dan in één keer omhoog geraken ipv. in tien keer of helemaal niet.
Dus kan ik misschien nog wat verder gaan en voor 15/47 gaan?
Dan heb ik een trial-suup-span :+
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je in dat tweede filmpje vooral grotere noppen nodig.

Je kunt zover gaan als je wilt. Zolang je maar rekening ermee houdt dat het voortandwiel niet zo klein wordt dat je ketting op de achterbrug komt.
Met een veel groter achter tandwiel moet je misschien een paar schalmen extra in je ketting.
 
Filmpje 1, met je overbrenging lijkt niks mis en met de grip ook niet.
Je moet een snellere aanloop nemen om makkelijker boven te geraken.

Met een groter achtertandwiel of een kleinere voor zal je nog meer spinnen en nog meer van je lijn afdriften.

Je moet dus eerder op het gas en agressiever zodat je genoeg snelheid hebt om een versnelling hoger naar boven te kunnen.
Door die hogere versnelling heb je dan minder spin+meer controle/vertrouwen en ga je soepeler naar boven.
 
Filmpje 1, met je overbrenging lijkt niks mis en met de grip ook niet.
Je moet een snellere aanloop nemen om makkelijker boven te geraken.

Met een groter achtertandwiel of een kleinere voor zal je nog meer spinnen en nog meer van je lijn afdriften.

Je moet eerder op het gas en agressiever zodat je genoeg snelheid maakt om een versnelling hoger naar boven te kunnen.
Door die hogere versnelling heb je dan minder spin+meer controle/vertrouwen en ga je soepeler naar boven.
 
Nog even vermelden dat de proefrit succesvol was. De motor is nu veel vinniger, ik rij er veel liever mee zo.
We zullen morgen pas naar het EGT gaan. Ik heb me geforceerd met het vele sleutelen en zie het vandaag niet meer zitten om op te rijden.
 
Hier kunnen jullie nog eens zien dat het Mongoliëspan nog steeds uitgelaten wordt in het biotoop waar die voor gemaakt is :]

Holle wegen in Klein Zwitserland
full


In de verte de St.- Pietersberg
full


Ziet er weer uit als een woestijnmotor
full


Niet meer lang, want straks krijgt die ook een beurt
full
 
Leuk dat spelen in de blubber! Mooie combinatie ook trouwens, dat vind ik omdat ik de all-road motoren altijd het ruigst heb gevonden en nog steeds vind. Zeker met die old-school Yamaha, die me doet denken aan mijn vroegere Suzuki DR 750 BiG.
 
Off-roaden is inderdaad het leukst.
Ook met de MZ met span, met de kleine MX175 en de TL125, altijd genieten.
Afgelopen weekend was wel heel leuk, de MZ heeft nog een ouderwets noppenprofiel van Heidenau achter, met nog 2 mm. In de modder stelt dat niet veel voor.
Genoeg vermogen om boven te komen maar geen grip.
Wel veel modder om Klickstarts oren laten vliegen, zoals je ziet op de fotoos.
Daar waren ook wel heel vieze baantjes bij, hier in Zuid-Limburg. En we hebben een paar baantjes nog niet gedaan, wegens geen grip op de MZ, die gaan we ook nog doen zodra ik een betere achterband heb, die staat al klaar.
Groeten,
Doudou
 
Laatst bewerkt:
Off-roaden is inderdaad het leukst.
Ook met de MZ met span, met de kleine MX175 en de TL125, altijd genieten.
Afgelopen weekend was wel heel leuk, de MZ heeft nog een ouderwets noppenprofiel van Heidenau achter, met nog 2 mm. In de modder stelt dat niet veel voor.
Genoeg vermogen om boven te komen maar geen grip.
Wel veel modder om Klickstarts oren laten vliegen, zoals je ziet op de fotoos.
Daar waren ook wel heel vieze baantjes bij, hier in Zuid-Limburg. En we hebben een paar baantjes nog niet gedaan, wegens geen grip op de MZ, die gaan we ook nog doen zodra ik een betere achterband heb, die staat al klaar.
Groeten,
Doudou

Kun je mij eens wijzen waar ik die baantjes kan vinden? *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan