HBM Low noise werkplaats compressors, ervaringen?

Harold999

MF'er
23 okt 2010
124
0
Op zoek naar een betaalbare stille compressor die veel lucht levert kwam ik de Low Noise lijn
van HBM tegen. De specs klinken echter te goed om waar te zijn dus ben ik op zoek naar ervaringen.

Wat is te goed om waar te zijn? Nou, bijv. een compressor die volgens de specs slechts 53-60db produceert bij een netto luchtopbrengst van 330L/m met een 2x750watt 4 cilindermotor, voor 449,- euro.

Een 4 cilinder, wist niet dat ze bestonden. De luchtopbrengst is ook bijzonder hoog voor het wattage. En een modelletje duurder heeft zelfs 6 cilinders.

Kennen jullie deze bijzondere reeks?

Zie onderaan de pagina: HBM machines; oa voor metaalbewerkingsmachines & houtbewerkingsmachines
 
Punt is denk ik dat er zo veel gehannes is met DB metingen dat men de eerste de beste "app" niet zo gauw serieus neemt. Best begrijpelijk, als je kijkt dat fabrikanten zelf ook heel lelijk met dat soort gegevens omgaan.

Probleem in deze is dat ik een Airpress 2 cilinder (hoogtoerig) had staan waar met een enorme sticker 74 dB(A) op staat. Nou, dat ding klinkt wel 3X zo luid als de silent 6 cilinder compressor. Consumenten kunnen dus eigenlijk helemaal niks vergelijken op basis van specs.

Doet me denken aan de accuduur van een telefoon, of het vermogen van een motor (dat dan stiekem aan de krukas gemeten is).
 
@Mechanism, mag ik vragen hoe de luchtopbrengst wordt gemeten (bij jouw opgegeven 220L/m)?

Bij bijv. verfspuiten geeft de fabrikant van de verfspuit altijd een luchtverbruik op bij 2 bar ingangsdruk (ingangsdruk gemeten direct onderaan de verfspuit).
Zelf heb ik een spuit van een bepaald merk die volgens de fabrikant 200L/m gebruikt (@2 bar ingangsdruk), en dat trekt de 4 cilinder HBM goed. Ik hoef nooit op de compressor te wachten, kan gewoon door blijven spuiten zonder dat de ingangsdruk van 2 bar onderaan de spuit zakt.
 
Laatst bewerkt:
Netto aanzuigcapaciteit is het gemiddelde als je ook de (dalende) aanzuigcapaciteit mee neemt naarmate de ketel vult en de tegendruk stijgt. Het gemiddelde van de complete cyclus van 0>8 bar is de netto aanzuigcapaciteit.

Voorbeeld:

Bereik (afslag): 8 bar

500 liter per minuut op 0 bar
100 liter per minuut op 8 bar

(500+100=) 600:2 = 300 L/m netto
Men adverteert 500 L/m bruto

Hoe beter de fabrikant, hoe meer meetpunten ze hanteren.
 
Is het meest interessante getal niet gewoon de capaciteit die geleverd wordt bij 6 bar? Dit is immers de waarde waarop de meeste compressoren aanslaan, oftewel de werkdruk van de compressor zelf.

In één van voorgaande berichten oppert iemand om de tijd op te meten dat de compressor de ketel vult van 6 naar 8 bar, maar deze meting ligt dus boven de werkdruk. Een betere meting zou bijv. zijn van 5,8 naar 6,2 bar, dan krijg je een aardig idee van de echte luchtopbrengst rond de werkdruk.
 
Laatst bewerkt:
Is het meest interessante getal niet gewoon de capaciteit die geleverd wordt bij 6 bar? Dit is immers de waarde waarop de meeste compressoren aanslaan, oftewel de werkdruk van de compressor zelf.

In één van voorgaande berichten oppert iemand om de tijd op te meten dat de compressor de ketel vult van 6 naar 8 bar, maar deze meting ligt dus boven de werkdruk. Een betere meting zou bijv. zijn van 5,8 naar 6,2 bar, dan krijg je een aardig idee van de echte luchtopbrengst.
Volgens mij dan van 6 naar 8 hoor.

Aanslaan bij dalen tot aan 6, en dan weer vol tot aan afslag bij 8 bar.

Werkdruk stel je in bij uitgang, druk in ketel mag gerust meer zijn. Dat is dan wat gebruikersmarge.
 
Als je een verfspuit gebruikt met een luchtverbruik die de maximale capaciteit van de compressormotor benadert of volledig gebruikt, en deze verfspuit continue ingedrukt houdt, dan blijft de druk in de compressorketel op een bepaald moment rond de 6 bar hangen (de waarde die ingesteld staat waar de motor aanslaat).
De waarde loopt pas weer op van 6 naar 8 als je stopt met spuiten en de ketel zich weer volledig vult.

Oftewel, de luchtopbrengst van 6 naar 8 bar is niet zo interessant. Daar mag de compressor bij wijze van spreken een jaar over doen. De luchtopbrengst rond de 6 bar wel, dat is wat telt tijdens langdurig spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Als je een verfspuit gebruikt met een luchtverbruik die de maximale capaciteit van de compressormotor benadert of volledig gebruikt, en deze verfspuit continue ingedrukt houdt, dan blijft de druk in de compressorketel op een bepaald moment rond de 6 bar hangen (de waarde die ingesteld staat waar de motor aanslaat).
De waarde loopt pas weer op van 6 naar 8 als je stopt met spuiten en de ketel zich weer volledig vult.

Oftewel, de luchtopbrengst van 6 naar 8 bar is niet zo interessant. Daar mag de compressor bij wijze van spreken een jaar over doen. De luchtopbrengst rond de 6 bar wel, dat is wat telt tijdens langdurig spuiten.
Het woordje 'als' is belangrijk in deze :)

En aangezien de door jou aangehaald als situatie in de praktijk nauwelijks voorkomt, is het een verhaal waar we niet veel mee kunnen.

Koop dan een compressor met voldoende capaciteit, die je in kunt stellen op precies één drukniveau, ongeacht het verbruik van lucht. Constante druk dus. En ja, zo'n compressor heb ik *D
 
Is het meest interessante getal niet gewoon de capaciteit die geleverd wordt bij 6 bar? Dit is immers de waarde waarop de meeste compressoren aanslaan, oftewel de werkdruk van de compressor zelf.

In één van voorgaande berichten oppert iemand om de tijd op te meten dat de compressor de ketel vult van 6 naar 8 bar, maar deze meting ligt dus boven de werkdruk. Een betere meting zou bijv. zijn van 5,8 naar 6,2 bar, dan krijg je een aardig idee van de echte luchtopbrengst rond de werkdruk.

Nee, want daar heb je juist het reduceerventiel voor. Ketel op 8 bar, reduceer op 6, dus heb je een buffer. Dit voorkomt een z.g drukval als je een verbruiker inschakelt.
 
De motor slaat aan zodra de druk binnen de ketel onder 6 bar zakt en slaat af bij 8, ongeacht de stand van het reduceerventiel.
Wat de luchtopbrengst van de motor is bij 6 bar lijkt mij dus het meest van belang om te bepalen of je voldoende lucht hebt voor het continue gebruik van een bepaald luchtgereedschap. Zakt de druk in de ketel onder de 6 bar dan komt de motor tekort, en stijgt ie richting de 8 dan heb je overcapaciteit.

Wat ik in feite probeer te zeggen; het interesseert me niet zo veel hoeveel lucht de motor netto produceert bij 0 bar of bij 8 bar keteldruk, maar wel bij 6 bar.
 
Laatst bewerkt:
De motor slaat aan zodra de druk binnen de ketel onder 6 bar zakt en slaat af bij 8, ongeacht de stand van het reduceerventiel.
Wat de luchtopbrengst van de motor is bij 6 bar lijkt mij dus het meest van belang om te bepalen of je voldoende lucht hebt voor het continue gebruik van een bepaald luchtgereedschap. Zakt de druk in de ketel onder de 6 bar dan komt de motor tekort, en stijgt ie richting de 8 dan heb je overcapaciteit.

Wat ik in feite probeer te zeggen; het interesseert me niet zo veel hoeveel lucht de motor netto produceert bij 0 bar of bij 8 bar keteldruk, maar wel bij 6 bar.
Ik snap je.
Toch zei je als..... :)

Maar ik heb je punt door :Y


Als zes bar je werkdruk is, moet je de compressor aan laten slaan voordat ie zover zakt. Reduceer op 6 zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik haak even in in dit oude topic.. gezien hier veel kennis zit zo te lezen.
Heb het hele topic doorgelezen :)

Ik ben dus opzoek naar een compressor om mijn lawaaierige elcheapo compressor weg te doen. Heb nu een Nu-Air (dit type word onder tig andere "merken" verkocht. Volgens de sticker 3400rpm en 97LwA. Takke herrie dus. Dus ik zoek wat anders.

Ik zat te denken aan die HBM low noise, de 16 liter variant. Ik wil hem aan de muur op een plank monteren, dus ik wil iets met weinig ruimte.

Die HBM heeft dus 1 motor; 2 cilinders. Specs volgens HBM (kloppen vast niet) bruto 165 en netto 115. Gezien ik hier lees dat een 6 cilinder 220 liter doet, mag ik deze dan door 3 delen en dat de HBM ongeveer 75 liter opbrengst heeft ? Dat zou niet zoveel zijn. Waarschijnlijk wel meer of het zelfde als mijn huidige compressor, hier weet ik alleen het aanzuig volume van; 180L voor zover dit correct is. Daarbij is dan de vraag in hoevere die 53dB klopt.


Mijn andere alternatief is een Airmec CS16. Volgens mij is dat spul beter dan die chinese motor welke op die HBM zit.
Specs van de Airmec zijn aanzuigvolume 220L, olie gesmeerd, 8 bar, 2x8 liter tank, 90LwA, dus dat is slechts 7LwA minder, maar zou dus toch pakweg 4x stiller moeten zijn. Verder staat er ≤ 78 LpA (R:1m-H:1m) bij.

Dus hij zal ongetwijfeld luider zijn dan de HBM. Al met al stiller dan mijn huidige Nu-Air denk ik zo.

Plaatje van de Airmec;
airmec_cs16_draagbare_oliegesmeerde_zuigercompressor.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zag het topic opeens opduiken en dacht al, daar komt disasta masta aan ;)
Haha ja. ik gebruik iig wel de zoekfunctie ;) (ok ok ik kwam hier eigenlijk via een plaatje via google :X )

Maare.
Gezien hier een discussie is gewijd aan de HBM low noises dacht ik laat ik hier ook even spammen posten :j
 
Laatst bewerkt:
Ach , op de 1e pagina staan al wat nuttige tips.
Heb ook wat meegedacht en meegekeken, maar misschien toch een idee om hem onder je werkbank te plaatsen.
Op het moment heb ik aardig wat ruimte, maar toen ik nog in een klein schuurtje zat stond hij daar ook en miste de ruimte eigenlijk niet.
Je koopt toch iets waar je weer een paar jaar mee vooruit wilt en het hoeft niet gelijk mee dan duizend euro te kosten, keuze zat.
als je voor een klein tankje gaat heb je altijd geluid (vind ik)
ik heb een 100 liter tank en zelf met een remontluchter slaat deze om de zoveel tijd aan, een blauwe airpress....
is ook irritant maar 1 vd stilste op 220 volt.

Heb ook een verhaal gelezen van iemand die zijn compressor op zolder had gezet in zn schuurtje.
iets meer werk qua stroom en lucht af en aanvoer maar dan ben je meteen klaar natuurlijk ;)

Succes met kiezen :)
 
Ja. Je hebt ook wel gelijk.
Die airmec van 16 liter is 330 euro.
Dat andere boxer model (die in het gereeschap topic), ook 16 liter, is 400 euro.
Die is wel heel stil. Maar dus beperkt gebruik. Ook weer niet handig.

En dan te zien dat ik een 90 liter snaar compressor van airpress kan kopen die ook nog eens stiller is voor een kleine meerprijs... (HL 340/90) is wel een greenline overigens.
 
kan me ook niet herinneren wat je er mee wou doen, maar als je niet al te veel lucht nodig hebt staat dat kleine (stille) ding wel bijna continue te draaien en die grote (iets minder stille) af en toe.
 
Ja dat is ook zo. Google liet mij een site zien waar die bewuste compressor 360 euro is.

Ik denk dat ik uitgezocht ben. Na 3 dagen ben ik er ook wel een beetje klaar mee.
Moet alleen denk ik ff een groep bij prikken dan. Kan wel. Heb ik nog ruimte voor.
De berging zit nu gedeeld met de woonkamer (was zo gedaan vanuit de bouw)
Sowieso zou ik het prettiger vinden de berging apart te hebben. Maar nog nooit veranderd. Geen zin in gehad ;)

En gezien deze jongen 3.3kw trekt. Das zowat 14 amp. blijft er niet veel over.
En dan heb ik in de winter ook nog een 2kw straal kachel :9
Die kan gelukkig ook op 1.1 of 0.6kw.

Airpress site zegt 3.3kw. verkoop sites zeggen 2.2kw. dus wat is t nou :?
Handleiding staat niet op de site van airpess. (type nr. en ketel nummer komt niet voor in de handleidingen)
 
Laatst bewerkt:
Kogel door de kerk. Airpess HL 340/90 gekocht voor 360 euro.
2 cilinder snaar aangedreven en olie gesmeerd. 90 liter, 340 liter aanzuig volume, 8 bar, 75db

En dat voor 30 euro meer denk ik dat dat een betere keus is.
Veel maar capciteit, volume, en stiller dan die airmec.
Idd de meuck onder mn werkbank elders parkeren.. misschien dat dan maar aan de muur hangen ;)

Bedankt LePensZeur :W
 
Laatst bewerkt:
Oh nog ter info voor andere.
De 16 liter HBM is ook te koop bij Airpress. Hetzij een iets ander model ketel maar de motor oogt het zelfde. En deze heeft een aanzuig volume van slechts 105 liter bij 68dB en dus geen 53 wat HBM adverteert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan