Remschijfboutjes loskrijgen van Yamaha FJR

Status
Niet open voor verdere reacties.

Panky

MF'er
16 apr 2013
249
2
Graag had ik geweten of er iemand ervaring heeft met het loskrijgen van de remschijfboutjes van de Yamaha FJR
die zitten nu keihard vast en ben bang ze eventueel af te breken bij het proberen van los te krijgen
bij de plaatselijke verdeler van Yamaha kreeg ik het antwoord dat je deze loskrijgt met eventueel eerst de boutjes wat op te warmen met een verfbrander omdat deze worden vastgezet met Loctite bleu , indien dit klopt , is er dan geen risico dat de zwarte verf naast de boutjes loskomt door de warmte van die verfbrander ? ? ?
en bij het monteren van de nieuwe , moet er dan terug Loctite blue op de boutjes ?
en moeten die vastgezet worden met een momentsleutel , of gewoon met de inbus ?

bedankt voor de antwoorden alvast , Panky
 
Graag had ik geweten of er iemand ervaring heeft met het loskrijgen van de remschijfboutjes van de Yamaha FJR
die zitten nu keihard vast en ben bang ze eventueel af te breken bij het proberen van los te krijgen
bij de plaatselijke verdeler van Yamaha kreeg ik het antwoord dat je deze loskrijgt met eventueel eerst de boutjes wat op te warmen met een verfbrander omdat deze worden vastgezet met Loctite bleu , indien dit klopt , is er dan geen risico dat de zwarte verf naast de boutjes loskomt door de warmte van die verfbrander ? ? ?
en bij het monteren van de nieuwe , moet er dan terug Loctite blue op de boutjes ?
en moeten die vastgezet worden met een momentsleutel , of gewoon met de inbus ?

bedankt voor de antwoorden alvast , Panky

Heleboel ja.
Ja ik heb er ervaring mee.
Ja warm maken helpt vaak.
Ja er zit blauwe loctite (243) aan.
Ja dat moet er ook weer aan.
Ja ze moeten op moment.

Zorg dat je een goede kwaliteit inbusdop gebruikt en tik deze eerst even met een hamer goed diep in de boutkop. Dan ratel erop en los draaien. De koppen zijn vrij zacht, als je slecht of verkeerd gereedschap gebruikt draai je ze gegarandeerd kapot.
De lak op je velg kan prima tegen warm stoken, verbrander niet te dicht erop (>10 cm).
 
Maak schroefdraad (inwendig/uitwendig) goed schoon voor montage. Anders kan het aanhaal moment nogal afwijken waardoor je ze dus net zo goed zonder momentsleutel vastzet
@ foexie

mogen ze dus met gewone inbus worden vastgezet ?
of is het toch aangeraden om momentsleutel te gebruiken ?
 
Lees je alleen de antwoorden die je het beste uitkomen?
Helemaal niet , ik lees iedereen zijn antwoord , en luister naar iedereen zijn mening
net als uw antwoord die ik gelezen heb en waarvoor dank , waardoor ik al deels meer weet hoe het moet , niets mis mee toch als ik gewoon een vraag stel aan iemand die ook een goed antwoord gaf
 
Helemaal niet , ik lees iedereen zijn antwoord , en luister naar iedereen zijn mening
net als uw antwoord die ik gelezen heb en waarvoor dank , waardoor ik al deels meer weet hoe het moet , niets mis mee toch als ik gewoon een vraag stel aan iemand die ook een goed antwoord gaf
Je leest/begrijpt de antwoorden niet goed. Zo te lezen heb je zowat nul sleutelervaring dus een momentsleutel is wel nodig zoals Rambabbel zegt. Foexie zegt alleen dat je moment niet betrouwbaar is als je vuile meuk op moment wil vastzetten. Denk dat het zo duidelijk is. Overigens moet je ook met een momentsleutel kunnen omgaan.
 
Zou idd even een draadtap erdoor draaien om het draad op te schonen van achtergebleven locktide.
Kan ook overigens zomaar een rode variant locktide zijn. Die krijg je alleen los door te verwarmen. Blauwe locktide zou eigenlijk zonder moeite moeten loskomen gezien die het minst sterk is..

Bouten zou ik vervangen als je ermee hebt zitten beunen en de kop wat beschadigd is..
Handje 8.8 staal is nie zo duur bij de ijzerboer gok ik.. Als ze tenminste 8.8 zijn. Zou ook zomaar eens 12.9 kunnen zijn..
 
Laatst bewerkt:
Man man man, de haantjes zijn ook weer los hoor :')

Raad je trouwens aan ze los te draaien met een T-stuk ipv een ratel. Zo kun je de krachten verdelen en heb je minder kans dat je de kop kapot draait.

:W
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan