Motor aankicken, heel veel compressie, tips?

#Wouter

Die hard MF'er
18 sep 2010
673
0
Westland
Ik heb vorige week een Kawasaki KLX650 omgebouwd naar supermotard gekocht. Opgeboord blok met grotere carb, onwijs gaaf ding, maar ik heb nog wat problemen met het aankicken.

Het is ook m'n eerste motor die ik moet aankicken dus misschien is het ook wel mijn slechte kickstart techniek ;) Iemand tips?

Ik zet hem nou altijd net na BDP, maar ik moet toch wel heel veel keer kicken voordat ik hem aan krijg. Die zaak waarvan ik hem kocht kreeg hem wel in 2 trappen aan...

Buiten dat; om hem over zijn BDP te krijgen moet ik onwijs veel kracht gebruiken.. Ik sta eigenlijk met mijn volledige gewicht op de kickstart en moet dan een soort van springen om hem eroverheen te krijgen. Is dit normaal? Moet hier geen decompresseur op zitten oid?
 
Mag ik eens vragen, gewoon belangstelling. Hoe werkt eigenlijk zo'n automatische decompresseur ?

Dit vraag ik me al langer af en ik kan er ook weinig over vinden behalve eigenlijk plaatjes van gedemonteerde onderdelen. Dat ziet er heel eenvoudig uit maar hoe werkt het ?
Ik stel me een soort centrifugaal mechanisme voor dat op één of andere manier bij langzaam draaien de klep induwt, maar hoe dat moet werken haal ik niet uit die plaatjes.
En hoe kan het dat ie niet werkt als de speling te wijd staat ? Andersom zou ik logischer vinden...


Alvast bedankt.
Het werkt inderdaad met een centrifugaal mechanisme.
Bij een laag toerental blokkeerd er een extra nokje op de nokkenas die een uitlaatklep een klein beetje lift voor een kort moment via de tuimelaar.
Als de klepspeling groter is zal de klep minder ver en minder lang geopend zijn
 
Voortaan maar iets beter de reacties lezen |( Hopelijk voelt niemand zich beledigd :+

Ja. Wel. Ik !!

Maar.... ik kan de KLX ook wel zo zetten dat ik zo ongeveer op de kickstarter kan gaan staat.
Ik kan m ook zo zetten dat ik even wat vrije slag heb en er dan zo doorheen zak en genoeg heb om 'm aan te trappen.

Als het de KLX is waar we het eerder over hebben gehad, dan is die technisch echt wel helemaal in orde, afgaande op hoe ik de verkoper inschat zijn de manier waarop hij met zijn machines omgaat.

Heb je ooit eerder een kick start motor gehad ?
Ik heb meer het idee dat je 'het even' onder de knie moet krijgen als dat er iets aan die KLX niet goed zou zijn !

Andere motor...maar de techniek is waar het om gaat:

HTML:
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/MLV0pvacJgc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Vanaf 2:15
HTML:
<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/e-EpiRP6itM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>



En hier een filmpje als een kickstarter terug trapt....

HTML:
<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/AK50Qgu5OYY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Dit is waarom je dit met fatsoenlijke laarzen moet doen als je de techniek niet echt onder de knie hebt.
Het ziet er hier niet ernstig uit maar met wat pech ga je toch echt huilen en een tijdje niet echt lekker meer lopen :P
iig goed doortrappen tot volledig onderin !!
Zie ook Nooit je motor aantrappen met gympen...........
 
Laatst bewerkt:
Ja. Wel. Ik !!

Maar.... ik kan de KLX ook wel zo zetten dat ik zo ongeveer op de kickstarter kan gaan staat.
Ik kan m ook zo zetten dat ik even wat vrije slag heb en er dan zo doorheen zak en genoeg heb om 'm aan te trappen.

Als het de KLX is waar we het eerder over hebben gehad, dan is die technisch echt wel helemaal in orde, afgaande op hoe ik de verkoper inschat zijn de manier waarop hij met zijn machines omgaat.

Heb je ooit eerder een kick start motor gehad ?
Ik heb meer het idee dat je 'het even' onder de knie moet krijgen als dat er iets aan die KLX niet goed zou zijn !

;)

Het gaat inderdaad om die KLX. Er heeft alleen wel nog een extra persoon gezeten tussen de 'ontwerper' en ik... Dus hoe die er mee om is gegaan zou ik niet weten.
Maar na de revisie is er 900km mee gereden, dus voor zo'n blokje is dat niet veel lijkt mij..

Ik ga het morgen nog eens proberen, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je zoveel compressie moet voelen..
Het is wel mijn eerste kickstart-motor, dus aan mijn kickstart-techniek zal ook wel het een en ander schelen;)
 
Ik ga het morgen nog eens proberen, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je zoveel compressie moet voelen..
Het is wel mijn eerste kickstart-motor, dus aan mijn kickstart-techniek zal ook wel het een en ander schelen;)

Ik verwacht dat het echt aan de 2e regel zal liggen en niet aan de eerste ;) :P

Als de motor goed opgebouwd is...690cc 1 cilinder... wees blij dat je dan zoveel compressie voelt }) :P

Je hebt ook vast gemerkt dat je onverwacht snel erg moe/buiten adem kunt raken van een paar keer proberen aantrappen ?

Het is echt techniek onder de knie krijgen. Verkeerde techniek en veel kracht helpt niets. Niemand in de buurt die de techniek kent en die even de tijd wil nemen je eea voor te doen en te oefenen ?
 
Laatst bewerkt:
Mag ik eens vragen, gewoon belangstelling. Hoe werkt eigenlijk zo'n automatische decompresseur ?

Dit vraag ik me al langer af en ik kan er ook weinig over vinden behalve eigenlijk plaatjes van gedemonteerde onderdelen. Dat ziet er heel eenvoudig uit maar hoe werkt het ?
Ik stel me een soort centrifugaal mechanisme voor dat op één of andere manier bij langzaam draaien de klep induwt, maar hoe dat moet werken haal ik niet uit die plaatjes.
En hoe kan het dat ie niet werkt als de speling te wijd staat ? Andersom zou ik logischer vinden...


Alvast bedankt.


Zo dus:


Als je ziet hoe klein dit nokje maar is snap je waarschijnlijk ook waarom Bananeman en vdv, aangeven dat je klepspeling goed moet zijn. Klepspeling iets te groot en de uitlaatklep wordt niet of nauwelijks meer in geduwd.
 
~MeanBlueMan schreef op 13 januari 2015 @ 18:23

En hier een filmpje als een kickstarter terug trapt....

\
HTML:
<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/AK50Qgu5OYY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>\

Dit is waarom je dit met fatsoenlijke laarzen moet doen als je de techniek niet echt onder de knie hebt.
Het ziet er hier niet ernstig uit maar met wat pech ga je toch echt huilen en een tijdje niet echt lekker meer lopen :P
iig goed doortrappen tot volledig onderin !!
Zie ook Nooit je motor aantrappen met gympen...........


_O- _O- , dat leedvermaak. Maar wat een verzameling dikke "hillbillies" :X
 
Ik verwacht dat het echt aan de 2e regel zal liggen en niet aan de eerste ;) :P

Als de motor goed opgebouwd is...690cc 1 cilinder... wees blij dat je dan zoveel compressie voelt }) :P

Je hebt ook vast gemerkt dat je onverwacht snel erg moe/buiten adem kunt raken van een paar keer proberen aantrappen ?

Het is echt techniek onder de knie krijgen. Verkeerde techniek en veel kracht helpt niets. Niemand in de buurt die de techniek kent en die even de tijd wil nemen je eea voor te doen en te oefenen ?

Jazeker, het zweet droop van m'n hoofd af _O-
Als ik het het weekend nog niet onder de knie heb ga ik iemand erbij zoeken (meeste lui hebben inmiddels wel een motor met elektrische start..)..

Dat been trouwens (in die link) :X Ze kunnen wel lekker terug trappen zo te zien :/
Was ik nou maar voor de Husky met elektrische start gegaan :+
 
Jazeker, het zweet droop van m'n hoofd af _O-
Als ik het het weekend nog niet onder de knie heb ga ik iemand erbij zoeken (meeste lui hebben inmiddels wel een motor met elektrische start..)..

Dat been trouwens (in die link) :X Ze kunnen wel lekker terug trappen zo te zien :/
Was ik nou maar voor de Husky met elektrische start gegaan :+

Al gelukt ?
 
Het gaat al beter :) Met warme motor heb ik hem nu zo aan, koud is het nog een beetje kloten..
Moet ook nog een beetje de beste manier uitvinden ivm choke etc...

Tis trouwens wel klote in nat weer met zo'n kickstarter... Glij er telkens af :+

O en ik miss een elektrische start toch wel een beetje '(

Kickstart is even wennen.

Maar wel vreselijk cool natuurlijk !!




Tenzij het niet lukt...tegenover een vol terras... :+
 
En vooral niet je geduld verliezen. Rustig in bdp zetten en dan volledig doortrappen.
Als je denkt door te trappen vanuit een halve slag slaat hij terug. Dan zit je ineens wekenlang met je poot omhoog met gebroken voetbeentjes en/of afgescheurde pezen.
Een startmotor is voor heamaux maar je moet wel respect hebben voor een kickstarter.
 
En vooral niet aan je gas draaien.


Dat deed ik de eerste keer met mn duke 2 640 :o

Was iig niet gelukt.
Google geraadpleegt, staat heel duidelijk:
1. Gas dicht ( dus ook niet een klein beetje gas geven )
2. choke dicht ( dus niet een klein stukje open )
3. decompressor gebruiken! Zelf moment aanvoelen wanneer de decompressor genoeg werk doet.
4. Voila, gelijk gelukt *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan