BMW C Evolution scooter

Zwarte rookwolken bij een koude motor zal je niet zien , wat dat betreft zou het mooi zijn om voor kleine afstanden voor grote boodschappen alles elektrisch te kunnen doen met een plugin. Of voor afstanden van een paar kilometer.
zo rij ik 3 kilometer naar mijn werk maximaal 60 km/u en dat zou ik best geheel elektrisch willen doen.
alleen opladen kan bij mijn flat niet.
 
Over dat artikel van de NOS.

De kop zegt "Stekkerhybides minder zuinig". En dan is dit één van de alinea's...

Goede voorbeelden zijn er ook. Het braafste jongetje in de klas is een Ampera-chauffeur die een magische 0,4 scoort (1 liter per 250 kilometer) en kennelijk zowel thuis als op het werk over een eigen oplaadpaal beschikt. Bakker wijst verder op een Prius-rijder die goed zijn best doet en per 100 kilometer slechts anderhalve liter nodig heeft.

Is er een conventionele produktieauto die ook 1 op 250 haalt ? Nee ? Dacht ik al.

En dan toch zo'n suggestieve kop boven de tekst.

Het ligt niet aan de auto, het ligt aan de bestuurder die niet kan rijden en aan de wetgeving die ervoor zorgt dat het voor leaserijders voordeliger is om met tankpas te tanken dan thuis elektrisch op te laden.
Verbruik van leaseauto's zegt op die manier helemaal niets.

Maar wat ik me afvraag, wat zouden deze criticasters zelf voorstaan ? Domweg doorgaan met alle olie op te gebruiken ten bate van de benzinerijders en als het op is terug naar paard en wagen ?
Vinden ze dat slim om te doen ? Ik vind het kortzichtig en dom.

Ik zeg niet dat de huidige elektrische voertuigen nu ideaal zijn maar over een paar jaar zijn ze voor de meesten heel goed bruikbaar en over 30 jaar wil niemand nog een zuigermotor.
 
De volledige levenscyclusanalyse van een elektrische auto.

De allereerste volledige levenscyclusanalyse van een elektrische auto komt tot de conclusie dat de totale uitstoot van broeikasgassen nauwelijks kleiner is dan bij een auto met verbrandingsmotor. Dat valt niet zo op, omdat de ene helft van de uitstoot plaatsvindt tijdens de productie van de elektriciteit, en de andere helft tijdens de productie van de batterij en de auto zelf. De fabricatie van één elektrische auto veroorzaakt evenveel emissies als de fabricatie van twee auto's met verbrandingsmotor.

Een elektrische motor is efficiënter dan een verbrandingsmotor, maar er is wel een grote, zware en complexe batterij nodig om hem van energie te voorzien. De auto met verbrandingsmotor gebruikt daarentegen een eenvoudige, lichte en compacte metalen container om energie op te slaan. De energiekost van de batterij, en de elektronica en koeling die er bijhoort, wordt nooit meeregekend als het lof van de elektrische auto wordt gezongen. Er was dus nood aan een volledige levenscyclusanalyse van een elektrische auto.

Wetenschappers van de Noorse Universiteit voor wetenschap en techniek klaarden de klus. Hun onderzoek ("Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles"), verschijnt deze maand in het "Journal of Industrial Ecology".

Aandeel productie in totale uitstoot

Bij een elektrische auto is ongeveer 50 procent van de totale uitstoot te wijten aan de productie van het voertuig, concludeert het onderzoek. Bij een auto met verbrandingsmotor is dat slechts 10 procent. De onderzoekers schatten de uitstoot van de productie van de elektrische auto op 87 tot 95 gram CO2-equivalenten per kilometer over een levensduur van 150.000 kilometer. Dat is ongeveer het dubbele van de 43 gram per kilometer voor de productie-uitstoot van de auto met verbrandingsmotor.

De productie van een elektrische auto kost dus twee keer zoveel CO2 als de productie van een klassieke automobiel. De productie van de batterij is goed voor 35 tot 41 procent van de uitstoot tijdens de productie, de elektrische motor is goed voor 7 tot 8 procent. Andere componenten van de aandrijving, vooral de omvormers en het passieve koelsysteem van de batterij, dragen 16 tot 18 procent bij tot de ingebedde energie van de elektrische auto.

Emissies: minder of meer?

Wordt er rekening gehouden met de emissies tijdens de productie van de elektrische auto,
aldus de onderzoekers, dan kunnen elektrische auto's nog altijd 20 tot 24 procent emissies besparen in vergelijking met auto's op benzine en 10 tot 14 procent in vergelijking met dieselauto's. Althans, wanneer we ervan uit gaan dat de elektriciteit wordt opgewekt volgens de Europese energiemix (aandeel kernenergie, gas, steenkool en hernieuwbare energie in alle Europese landen samen). Elektrische auto's leveren in dit geval dus wel degelijk winst op, al is die niet spectaculair. Als referentiewagens werd gekozen voor de Nissan Leaf (elektrische motor) en de Mercedes A (verbrandingsmotor).

Per land kan deze balans verschillen. België heeft veel kernenergie, Nederland veel aardgas, steenkool en windenergie. Als elektriciteit wordt gemaakt uit aardgas, aldus de wetenschappers, dan zouden elektrische auto's slechts 12 procent emissies besparen tegenover auto's met een benzinemotor, terwijl dieselauto en elektrische auto in dat geval evenveel CO2 zouden produceren. Wordt de elektriciteit alleen maar gemaakt door steenkoolcentrales, dan stoten elektrische auto's over de gehele levenscyclus (productie + gebruiksfase) 17 tot 27 procent meer CO2 uit dan auto's met verbrandingsmotor.
 
Laatst bewerkt:
vervolg

windenergie

Met de Europese elektriciteitsmix is de elektrische auto goed voor een totale CO2-uitstoot tussen 197 en 206 gram CO2-equivalenten per kilometer (productie + gebruiksfase). Als elektrische auto's op alleen maar op elektriciteit uit windenergie zouden rijden, dan bedraagt hun totale CO2-uitstoot (productie + gebruik) 106 gram CO2-equivalenten per kilometer.


Daarin zit de energie die het kost om windturbines te produceren, maar vooral ook de productiekostvan de batterij en de andere onderdelen van de elektrische auto (die, zoals vermeld, 87 tot 95 gram koolstofdioxide-equivalenten per km bedragen). Hoe dan ook, de CO2-vrije elektrische auto waarover zo veel gepraat en geschreven wordt, bestaat niet. Zelfs niet als er op elektriciteit uit windenergie wordt gereden.

Levensduur

Als de emissies tijdens de productiefase stijgen, dan wordt ook de levensduur van het product belangrijker. Dat is typisch voor elektronische gadgets, die zo snel vervangen worden dat vrijwel al het energieverbruik in de productiefase zit vervat. Maar het geldt in mindere mate ook voor elektrische auto's.

De onderzoekers gaan er bij hun conclusies van uit dat zowel het voertuig als de batterij 150.000 km zouden meegaan. Zou dat 200.000 kilometer zijn, dan scoort de elektrische auto al een stuk beter: de uitstoot is dan 27 tot 29 procent lager dan in het geval van een benzineauto en 17 tot 20 procent lager dan in het geval van een dieselauto. Een elektrische auto en batterij die maar 100.000 km meegaat, laat natuurlijk het omgekeerde zien: de uitstoot is slechts 9 tot 14 procent lager dan in het geval van een benzinewagen, en er is geen voordeel meer in vergelijking met een dieselauto.

De levensduur van de batterij is van doorslaggevend belang bij de bepaling van de totale uitstoot van de elektrische auto. De onderzoekers wijzen erop dat het een erg onzekere factor is, die onder meer wordt bepaald door de manier waarop de batterij wordt gebruikt. Als er één batterijwisseling wordt ingelast op een levensduur van 200.000 km, dan scoort de dieselauto beter dan de elektrische auto bij een Europese elektriciteitsmix.

Toxisch

De studie behandelt ook andere milieuschade, zoals luchtvervuiling en toxiciteit. Op het gebied van luchtvervuiling biedt de elektrische auto een voordeel. Door het hoge aandeel van steenkoolcentrales in de elektriciteitsproductie is de uitstoot van zwavelzuur voor elektrische auto's gelijk, maar smog wordt wel positief beïnvloed met reducties van 22 tot 33 procent. Erger is het gesteld met de productie van stoffen die toxisch zijn voor mens en/of milieu. Die impact is in het geval van elektrische auto's 180 tot 290 procent groter dan in het geval van auto's met verbrandingsmotor, in grote mate veroorzaakt door de ontginning van koper, nikkel en aluminium.

Kris De Decker

En dat was dan nog een vergelijking met een nissan leaf en een Mercedes A 1500cc.
met een kleinere veel zuinigere benzine auto zou de uitslag nog weer heel anders zijn.
 
Laatst bewerkt:
Iemand al een crashtest van deze scooter gezien? Lipo's kunnen scheuren en dan is het rennen! (Ook voor omstanders). Er is dan ontploffingsgevaar en schadelijke rook / damp. Kijk eens op YouTube bij Lipo brandjes, dan weet je wat je te wachten staat, als je een flinke aanrijding krijgt!
 
Zo weer even over de BMW...nieuwe getallen.
Eerste keer heen en weer Bilthoven 3 graden. Heenreis in road modus gereden waarbij de actieradius snel terugliep. Ik begon met 93 km bij 100%, de voorgaande rit was in de stad geweest waar natuurlijk de recuperatie hoger is door remmen en gas los, vandaar de verhoogde actieradius van 93 km. Op de snelweg liep de actieradius snel terug, waarbij ik nog een tijdje 90km/u heb gereden......wel even spannend. Uiteindelijk 63 km gereden nog te rijden 19km accu 22%.
Terugreis 100% geladen actieradius 80 km na 3 uur en 10 minuten laden.
Rijmodus dynamic rustig optrekken, snelheid 100km/u. Aankomst thuis 61,3 km gereden, nog te rijden 12 km accu 16%. Dat betekent een actieradius van 73,3 terwijl BMW claimt 80-100 km. Dat valt me wel erg tegen. Volgende rit in modus ECO pro rijden, kijken of dat wat oplevert. ik denk persoonlijk niet zoveel want de recuperatie in eco pro en dynamic zijn gelijk, alleen het acceleren is trager. Van accelereren op de snelweg is niet zoveel sprake....wordt vervolgd.
 
Hopelijk blijf je wel enthousiast over je EVO ondanks de toch wel teleurstellende aktie radius. Vind het toch wel moedig om zo op de km nauwkeurig te rijden om je bestemming te kunnen halen :]
 
.....de voorgaande rit was in de stad geweest waar natuurlijk de recuperatie hoger is door remmen en gas los, vandaar de verhoogde actieradius van 93 km...
Hmmm. Iets in mij zegt dat dit niet klopt, mag ik reageren ?


Op een vlakke weg zoals in dit land kun je alleen energie recupereren die je er zelf in hebt gestopt.
Mij lijkt dan ook dat de actieradius niet hoger zal zijn bij start-stop verkeer dan wanneer je gewoon (dezelfde snelheid als bij de stadsrit!) constante snelheid aanhoudt. Sterker nog, bij recupereren en terugleveren is het rendement ook niet 100% en gaat dus ook energie verloren.

De werkelijke reden dat je in de stad een hogere actieradius hebt dan op de buitenweg is dat je in de stad langzamer rijdt. En lagere snelheid kost nu eenmaal minder energie; de luchtweerstand die op hogere snelheden een grote rol speelt neemt zelfs kwadratisch toe met de snelheid, vandaar dat je echt wel verschil merkt tussen 50 of 80.

Natuurlijk helpt recupereren van remenergie de actieradius hoog te houden maar die actieradius zal dus niet hoger worden dan wanneer je net zo snel reed en niet telkens hoefde stoppen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal hoor hybride, de evo vind het prettig om tussen de file door te rijden met 30 km/u.
Ik verwacht dan ook niet zoveel van de eco-pro modus.
 
Het valt me op dat hier eigenlijk alleen over verbruiks getallen gesproken/geschreven wordt. Ik zou er persoonlijk helemaal gek van worden, steeds maar weer rekening te moeten houden met de actieradius, die er nog in de scooter zit. (Vanwege de laattijd die nodig is hem weer een paar kilometertjes verder te krijgen). De accu kapaciteit blijft merkbaar het enorme nadeel van electrisch rijden op dit moment. En het laden duurt ook echt veeeeeeelste lang!

Rijdt de BMW eigenlijk wel leuk / lekker / interessant? Hierover wordt nauwelijks geschreven.

Ik las vanmiddag in Motorrad, dat de Lichtning (Electrisch power motormonster) een actieradius heeft van 230km per lading en dat deze met snellader binnen het uur weer vol is! Het kan dus wel ... !!! Kost natuurlijk wel wat. Maar topsnelheid 350+ kmpu en 224Nhm koppel krijg je er gratis bij. Ga je WEL over het rijgenot praten lijkt me ...
 
Het publiek dat deze motor koopt zal op een enkeling na best veel rijden, ik stel me voor dat het vooral forensen zijn en dat ie dus voornamelijk gebruikt wordt voor woon-werk verkeer. Daar is ie ideaal voor. Voor mijn doel is de actieradius meer dan voldoende.

Waarom zou het opladen zo snel moeten, je hoeft toch geen vulpistool vast te houden ? Je hoeft er niet eens bij te blijven.
En de laadtijden waar jij van spreekt zijn van helemaal leeg naar helemaal vol; zo ver moet je het niet laten komen en dan is er echt niet zoveel tijd voor nodig.

Opladen doe je bijvoorbeeld 's nachts als je zelf in dromenland bent. Zodra je thuis bent gaat die stekker in het stopcontact en meer hoef je niet te doen. Je kiest de kleinste laadstroom om de batterij te sparen en de volgende morgen is de motor al hoog en breed klaar voor z'n dagelijkse ritten.
Je hoeft dus niet meer naar dat chagrijnige mens van het tankstation, je hoeft niet in de zeikregen staan tanken, je hoeft niet je helm af te geven en in de rij staan wachten om met je zuurverdiende geld vadertje staat en de oliesjeiks te sponsoren.

Rijdt de BMW eigenlijk wel leuk / lekker / interessant? Hierover wordt nauwelijks geschreven...
Probeer hem eens, ik heb er een klein stukje mee gereden en mijn indruk was dat de Evo heel goed bij me past. Alleen de prijs niet zo.
 
Ik heb er ook op gereden en mijn bevindingen staan ook hier ergens.
en die waren toch zeer positief.
Hoe dan ook mijn bevindingen waren kort gezegt fantastisch op bijna alle vlakken.
Alleen de prijs en top snelheid was voor mij het min punt voor een scooter met de trekracht van een 800cc motof en een top van een 125cc
 
Ik vond hem ook erg lekker rijden.
Ergonomisch zat het ook best aardig in elkaar.
Die waar ik mee reed zat het bescherm folie nog op het display
er stond dan ook net een paar 100 km op de teller.
Dus merkte al snel dat de remmen nog niet echt in waren ingelopen.

Ambu heeft een verhoogd windscherm er op gezet en dat is precies wat ik miste.
Alle modes ook even geprobeerd, en vond eigenlijk alleen de "eco-pro-modes" een saaie manier van rijden.

Zit me zelf eigenlijk al een tijdje af te vragen of ze voor de achteruit functie een hulp motortje hebben aangebracht of dat er ergens een polarisatie wissel plaats vindt?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een van de "uitverkorenen" geweest om mee te mogen doen met de "social testride"
Dit was een dag , georganiseerd door BMW motorrad , om deze C evolution te promoten.

http://www.bmw-motorrad.com/com/en/fascination/social_testride/main.html

Deze scooter is oorspronkelijk bedoelt om in de stad in te zetten, van daar ook dat ze in 5 steden in Europa van deze testride's hebben georganiseerd.
( Amsterdam,Parijs,Barcelona,Milaan,Muchen)
Topdag gehad , en wat mij het meest beviel van deze scooter was de eenvoud waarmee hij te rijden was, en de RUST.. :)
Had ik eigenlijk niet verwacht, maar was heerlijk om met 80 km/u door het Amsterdamse bos te rijden en tegelijkertijd de vogeltjes te kunnen horen fluiten.

Wel is het deze rust die je realiseert dat niemand je hoort als je over de grachten van Amsterdam rijdt.. mensen lopen zo de weg op omdat veel oop gehoor wordt gedaan in het verkeer.
verder een topding , wel wat zwaar wat je duidelijk bij het remmen merkt. Maar rij en weggedrag vond ik zelf uitstekend.
Respect voor Ambu om hiermee een behoorlijk eind woonwerk mee gaat rijden en ook nog snelweg.
De C evolution is behoorlijk ondergewaardeerd , je komt ze weinig tegen , maar ook wat duur in mijn ogen.
Zakelijk is hij wel interessant, maar dan hoofdzakelijk voor korte stukken in de stad.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een van de "uitverkorenen" geweest om mee te mogen doen met de "social testride"
Dit was een dag , georganiseerd door BMW motorrad , om deze C evolution te promoten.

http://www.bmw-motorrad.com/com/en/fascination/social_testride/main.html

Deze scooter is oorspronkelijk bedoelt om in de stad in te zetten, van daar ook dat ze in 5 steden in Europa van deze testride's hebben georganiseerd.
( Amsterdam,Parijs,Barcelona,Milaan,Muchen)
Topdag gehad , en wat mij het meest beviel van deze scooter was de eenvoud waarmee hij te rijden was, en de RUST.. :)
Had ik eigenlijk niet verwacht, maar was heerlijk om met 80 km/u door het Amsterdamse bos te rijden en tegelijkertijd de vogeltjes te kunnen horen fluiten.

Wel is het deze rust die je realiseert dat niemand je hoort als je over de grachten van Amsterdam rijdt.. mensen lopen zo de weg op omdat veel oop gehoor wordt gedaan in het verkeer.
verder een topding , wel wat zwaar wat je duidelijk bij het remmen merkt. Maar rij en weggedrag vond ik zelf uitstekend.
Respect voor Ambu om hiermee een behoorlijk eind woonwerk mee gaat rijden en ook nog snelweg.
De C evolution is behoorlijk ondergewaardeerd , je komt ze weinig tegen , maar ook wat duur in mijn ogen.
Zakelijk is hij wel interessant, maar dan hoofdzakelijk voor korte stukken in de stad.

Kan je met de evolution-C snelladen? Als dat zo is kan je al praktisch overal in Nederland terecht. Heb laatst een Zoe meegehad voor een week en ik kon daar door de snellaad infra van Fastned ongelooflijk goed mee uit de voeten.

Ik heb geen laadstress gehad. Verder vind ik elektrisch rijden aanzienlijk comfortabeler en fijner dan het rijden met een ICE.
Het voelt ook gewoon super als de Zoe thuis aan de lader direct opgeladen wordt met de stroom die opgewekt word uit je eigen zonnepanelen.
 
Laatst bewerkt:
Als je nu zonnepanelen hebt wordt je er voor gestraft. Je belast het net en moet er voor betalen. Ongelooflijk toch ???
 
Als je nu zonnepanelen hebt wordt je er voor gestraft. Je belast het net en moet er voor betalen. Ongelooflijk toch ???

Ik weet niet waar je het over hebt. Het financiële rendement wat ik met mijn pv rendement haal krijg je nergens anders zonder risico te lopen. Dat excl. Subsidies

De ROI van het hele systeem is 5 jaar bij een levensduur van 25 jaar.

Met PV belast je het net overigens minder omdat de energie direct binnen de wijkcentrale weer gebruikt word. Er hoeft dus minder energie over het net getransporteerd te worden .
 
Laatst bewerkt:
Leg dat eens uit aan de politiekers in België.

Ik begrijp er ook geen snars meer van.
 
De EVO doet het prima, goede bescherming van de hoge ruit, rijdt goed, alleen de linker handvatverwarming lijkt af en toe minder warm te worden. De actieradius van soms 73 km bij de bmw dealer aangekaart. Ik moest hem resetten, wat ik ook gedaan heb, dat gaf echter geen verbetering. Volgende week maar terug voor de 1000 "beurt" en kijken wat er aan te doen is. Nu bij -2 graden celsius gereden wat geen invloed heeft op de actieradius vergeleken met 7 graden celsius.
 
Vorige week 1000 km beurt gehad, 111 euro inclusief btw, vond ik wel prijzig voor de controle van het balhoofd, controle van het remvloeistofpeil, bandenspanning en profiel,voertuigtest met het bmw diagnosesysteem, servicedatum en rest km instellen en proefrit....de klacht aangegeven met de geringe actieradius. De software is geupdate met helaas een teleurstellend resultaat...na het afleggen van 63 km gaf de actieradius nog 3 km aan met een accu percentage van 5 %...de dealer gemaild dat ik vind dat het product niet aan de verwachtingen voldoet....in afwachting van reactie...
 
Pech zeker.

Heb er ook mee gereden en was enorm positief verrast.

Spijtig dat de scooter zo basic is maar...voor elk wat wils.

Het is absoluut de toekomt en zal zeker ook wel nog met zo iets rijden....maar nu beginnen we een nieuw hoofdstuk met de Honda Vultus.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan