Yamaha R6, tikkent geluid bij inschakelen contact

seat driver

Rookie
19 nov 2014
8
0
Ede
Goedemiddag,

Mijn R6 uit 1999 maakt sinds kort een tikkent/ratelend geluid als ik deze op contact schakel.
Dit duurt ongeveer 5 seconden en dan stopt het weer. Zie ook onderstaand filmpje:

Helaas niet echt beeld erbij, omdat de lamp in de schuur het niet deed.
Even klikken op onderstaande afbeeldingen!


Het klinkt in mijn oren alsof er een relais/brandstofpomp of iets dergelijks dat blijft hangen, maar zeker weten doe ik dat niet.
Accu is niet leeg en starten gaat dan ook perfect. Als ik de heb gereden en ik zet hem uit en weer op contact dan is het geluid er niet.
Enkel als de motor al wat langer stil staat dan komt doet hij dit weer.

Accu is getest en is in orde. Hij hangt aan de druppellader, en is dus ieder moment vol.
Geluid komt wel uit de buurt van de accu vandaan.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
De pomp hoort te ratelen als de motor even stil heeft gestaan. Wel klinkt het bij jou vrij hard, maar dit kan door de manier van opnemen zijn, weet niet of een versleten benzinepomp meer herrie zou gaan maken :? Maar dan zou deze ook geen druk op moeten bouwen lijkt me. Dus waarom eigenlijk deze vraag :P
 
Op het filmpje klinkt het inderdaad harder dan in werkelijkheid hoor.
Dus zal komen door de manier van opnemen ja. Maar hoort deze te ratelen? Want ik heb dat geluid tot voorheen nooit gehoord. Oftewel met een nieuwe pomp heb ik hetzelfde?
 
Het tikken ervan is normaal.
Een nieuwe pomp zal ook tikken. Hoe hard deze tikt kun je slecht horen op een opname.
Dan ligt het ook nog aan waar zit deze aan bevestigd, de rubbers van de bevestiging dempen normaal het geluid wat. Zit hij tegen metaal aan, kan het harder klinken dan normaal.
 
Het kan ook zijn dat het je nu pas opvalt he;)
Maar als hij wat langer stil staat moet hij misschien langer pompen eer hij weer op druk is.
Mocht hij er overigens een keer mee ophouden dan kan je een revisieset kopen voor het electra gedeelte wat een stuk goedkoper is als de hele pomp.

ennnee MF-ers in Ede Deel 18, misschien tot ziens :)

Wat betreft dat cilinderwand verhaal vraag ik me toch echt af of dat in procenten uit te drukken is van het totale aantal van dat type motorfiets, denk eerder een promillage.
wel rot als het net je fiets is natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
En je brandstofpomp hoort te tikken! Reageer dan gewoon niet.
Zucht...

Mijn oprechte excuses voor het stellen van deze vraag. Want ik had natuurlijk moeten weten dat hij dit tikkende geluid hoort te maken.
Ook ondanks t feit dat het me pas sinds kort is opgevallen. Kleuter!

@LePensZeur: thanks voor je info. Gelukkig zijn er ook mensen die wel gewoon nuttig kunnen reageren! Ik zal het even in de gaten blijven houden en anders een keertje uit voorzorg reviseren!
 
Mijn oprechte excuses voor het stellen van deze vraag. Want ik had natuurlijk moeten weten dat hij dit tikkende geluid hoort te maken.
Ook ondanks t feit dat het me pas sinds kort is opgevallen. Kleuter!

@LePensZeur: thanks voor je info. Gelukkig zijn er ook mensen die wel gewoon nuttig kunnen reageren! Ik zal het even in de gaten blijven houden en anders een keertje uit voorzorg reviseren!
Je hoeft je excuus niet aan te bieden voor het stellen van een vraag.
Bied je excuus maar aan aan degene die weten hoe het zit waarvan jij zegt dat ze beter niks kunnen zeggen. Kleuter
 
Diegene die weten hoe het zit, die reageren ook met normale antwoorden. Gaat mij om de reacties welke niks met mijn vraag te maken hebben. Maar goed het zal allemaal wel aan mij liggen. Je hebt volkomem gelijk.

Mijn excuses aan jou, en aan ieder ander die hier heeft gereageerd. Kunnen we nu gewoon verder gaan met elkaar helpen?? Want ik vroeg volgens mij gewoon vriendelijk om jullie hulp bij mijn "probleem".
Wat dus uiteindelijk geen probleem bleek te zijn. Bedankt allemaal, kan ik met een gerust hard gaan slapen straks!
 
Mijne daytona 675 zoemt(benzine pomp),en als ie loopt zingt(blok) ie :) :Y

Dat ligt aan de soort benzine pomp die je hebt.
lagedrukpomp of een hogedrukpomp... Voor carburateurversie is het vaak een gewone membraanpomp en die tikt omdat deze niet draait maar door het relais heen en weer gaat en klepgeregeld is. Hogedrukpompen, zitten op injectie versies en die draaien continu.
De membraanpomp stopt als deze tegendruk krijgt, en dus de vlotterbakken vol zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan