xt660x schokt/hikt enorm

xtxryder

Rookie
7 feb 2015
3
0
Den Haag
Beste MF'ers,

Sinds een paar dagen ben ik de eigenaar van een Yamaha XT660X bouwjaar 2004. Stoere motor op een ding na.

De motor schokt/hikt enorm in de eerste en tweede versnelling, het lijkt wel een wild paard dat mij eraf probeert te gooien. Om dit probleem tegen te werken moet ik spelen met de koppeling of in hoge toeren rijden. Dit is erg hinderlijk in bijvoorbeeld de bebouwde kom of wanneer ik een bocht wil nemen in de stad.

In de derde versnelling is het probleem ineens verdwenen, maakt niet uit hoeveel toeren of snelheid. Motor loopt dan ineens goed. Stationair ook goed en slaat niet af.

Wat kan hier het probleem zijn? Ik zou zelf denken aan een vuile carburateur maar wellicht dat iets anders het probleem kan zijn.

Bij voorbaat dank.
 
Laatst bewerkt:
De Yamaha XTX heeft in het begin last gehad van stotteren bij het wegrijden (gas geven vanuit stationair) hetgeen aan de E-Prom lag...
Je kunt bij Yamaha Nederland opvragen of dit het betreffende type is en of er een modificatie op is uitgevoerd.
Volgens mij: was dit geval bij de Yamaha XTX uit 2004 zoals jij beschrijft.....
 
Ruudje bedankt voor je bericht! Vreemd dat de vorige eigenaren nooit naar Yamaha zijn geweest met dit probleem.

Ik hoop dat ik nog steeds gebruik kan maken van deze modificatie en hopelijk is het daarmee afgehandeld.

Is het probleem bij jou volledig verdwenen?
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof ook niet zo in transmissiedempers die in de 3e versnelling in een keer weer soepel worden. Wel in injectiesystemen die geprogrammeerd zijn per versnelling i.v.m. uitstoot of geluid.
 
En uiteraard weten "we" als grote deskundigen meteen wat het is, zonder de motor zelfs maar onder ogen te hebben gehad.
Elke andere optie kan dan meteen worden uitgesloten, toch? O-)
 
En uiteraard weten "we" als grote deskundigen meteen wat het is, zonder de motor zelfs maar onder ogen te hebben gehad.
Elke andere optie kan dan meteen worden uitgesloten, toch? O-)

Opzich niet, maar we weten ook allemaal dat het geen gecupte band of een defect knipperlicht relais is, net zoals dat het geen versleten transmissie dempers zijn :P

(Als het dit wel is, kom ik je persoonlijk een appeltaart brengen) :$
 
En uiteraard weten "we" als grote deskundigen meteen wat het is, zonder de motor zelfs maar onder ogen te hebben gehad.
Elke andere optie kan dan meteen worden uitgesloten, toch? O-)
Kun jij dan verklaren waarom er in de 3e versnelling niks meer aan de hand is?

En hoe kom je tot de conclusie dat de transmissiedempers tien jaar oud zijn?
 
Kun jij dan verklaren waarom er in de 3e versnelling niks meer aan de hand is?
En hoe kom je tot de conclusie dat de transmissiedempers tien jaar oud zijn?

Volgens mij, maar ik ben geen expert, voel je eventuele ruimte in de transmissie veel minder in de hogere versnellingen en al helemaal niet als bokken.
Overigens geeft de optie van Ruudje (waar niks mis mee is) ook geen antwoord op die vraag.

"Conclusie"? Lijkt me sterk dat het dat kan zijn.
TS vroeg toch wat er mogelijk aan de hand kon zijn, of heb ik wat gemist? :?
Dan is de optie ruimte in de transmissie door verouderde dempers bij een tien jaar oude motor geen hele vreemde.

Ik snap dat "mijn vakmanschap is groter dan het jouwe" nooit zo. Een TS vraagt wat er aan de hand kán zijn en daar krijgt hij vaak meerdere antwoorden op. Simpele controle van die blokken en je hebt je antwoord.
 
Laatst bewerkt:
Er zit natuurlijk altijd flink wat speling (oh oh Seth Gaaikemaatje :X ) op verschijnselen van een kwaal zoals ze door een willekeurige TS worden beschreven. Het is ook niet mijn bedoeling om er een wie is de beste discussie van te maken. Maar in dit geval, met deze beschrijving, vind ik de optie van Ruud01 de meest logische eerste stap, met framenr en evt onderdeelnr van de ecu naar Yamaha bellen.

Andere zaken als transmissiedempers, de dempers in de koppeling, gaskabel etc. zou ik pas in tweede instantie onderzoeken.
 
Aan de topic starter:

In 2004 is de Xt660X op de markt gekomen, hierbij had deze in het begin heel veel last van bokken, zo veel dat er onder coulance een groot aantal ECU's zijn uitgewisseld of waarvan de software is geupdate.

Natuurlijk is dit niet makkelijk aan de motor van de buitenkant te zien MAAR je kunt het wel aan je ECU zien.

Bij de ecu kom je als volgt:
-demonteer je zadel(gewoon met je sleutel links onder het zadel losklikken en afnemen.
-demonteer de linker zwarte zijkap onder je zadel
-nu zie je de ECU zitten
ecu_xt660r.jpg


vervolgens kijk je naar het onderdeelnummer op je ecu, indien dit 5VK-8591A-00 is ben je "gesjaakt", althans vaak.

Dit is namelijk de ECU die in de xt660x en R modellen is verbouwd van 2004 tot laat in 2005, deze heeft het meeste last van het bokken, echter is de hoop nog niet volledig verloren met deze ecu.
Het kan namelijk dat het gaat om een model waarvan de software is geupdate, gelukkig heeft yamaha je daarbij niet in het ogewis gelaten maar hebben ze op de achterkant een witte punt met verf gezet zoals hier:
Whitedotremapped00ECU.jpg


In dat geval is deze geupdate.

Mocht je een oude ecu bezitten en deze is niet geupdate kun je eens naar een yamaha dealer gaan en naar deze recall vragen, hoe dit precies zit weet ik niet.

Wat je buiten dat kunt doen is de CO waarde veranderen via je display, een handleiding hiervoor vind je hier:http://www.maximumbikes.com/forum/index.php/topic/285-xt660-fuelling-fix-ammended/


Hetgeen sommige hier zeggen om de transmissiedempers in je achterwiel na te kijken/te vervangen is zeker niet zo dom als sommige het doen voorkomen, de Xt staat erom bekend ddat deze regelmatig gewisseld dienen te worden, zeker in vergelijking met vele andere meercilinder motoren. indien deze niet meer heel strak zitten kan het helpen om deze te wisselen (of de poor-mans-solution: stukken binnenband eromheen).

Zelf heb ik jaren op een XT660x van 2007 rondgereden en nog steeds vind ik zo een xt een erg leuke fiets...

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. (liefst via pm)
 
Laatst bewerkt:
Er zit natuurlijk altijd flink wat speling (oh oh Seth Gaaikemaatje :X ) op verschijnselen van een kwaal zoals ze door een willekeurige TS worden beschreven. Het is ook niet mijn bedoeling om er een wie is de beste discussie van te maken. Maar in dit geval, met deze beschrijving, vind ik de optie van Ruud01 de meest logische eerste stap, met framenr en evt onderdeelnr van de ecu naar Yamaha bellen.
Andere zaken als transmissiedempers, de dempers in de koppeling, gaskabel etc. zou ik pas in tweede instantie onderzoeken.

Prima reactie/nuance.

Maar ook al kies jij voor de optie van Ruud (die absoluut de moeite waard is om na te kijken, ik heb nooit anders beweerd), dan wil dat toch niet zeggen dat alle andere opties (mits reëel uiteraard) als onzin moeten worden afgedaan?

Wat me dwars zit is dat een groepje mensen zich hier opwerpt als de enige echte deskundigen en alle andere pogingen om de vraagsteller te helpen regelmatig afzeikt. Zonder ook maar iets aan hun kennis/kunde af te doen (die vaak veel hoger ligt dan bv. de mijne), maar een vragensteller is niet geholpen met die egotripperij.
Laat duidelijk zijn dat ik jou daar niet specifiek mee bedoel.
Maar laten we dit topic weer gebruiken waar het voor is bedoeld: vragenstellers behulpzaam zijn.
 
Gefeliciteerd en welkom op motor-forum :)Afaik heeft de 660 X injectie

Thanks! en je hebt helemaal gelijk, vorige motor had carb problemen dus focuste gelijk hierop, terwijl ik in de handleiding niks over een carb kon vinden _O-

Nog een optie kan zijn dat de rubber schokdempers in je achterwiel speling hebben/verhard zijn.

Zeer goede tip, thanks! Ik zie op internet dat dit erg vaak voorkomt dus zal zeker kijken hiernaar.

Aan de topic starter:

In 2004 is de Xt660X op de markt gekomen, hierbij had deze in het begin heel veel last van bokken, zo veel dat er onder coulance een groot aantal ECU's zijn uitgewisseld of waarvan de software is geupdate.

Natuurlijk is dit niet makkelijk aan de motor van de buitenkant te zien MAAR je kunt het wel aan je ECU zien.

Bij de ecu kom je als volgt:
-demonteer je zadel(gewoon met je sleutel links onder het zadel losklikken en afnemen.
-demonteer de linker zwarte zijkap onder je zadel
-nu zie je de ECU zitten
ecu_xt660r.jpg


vervolgens kijk je naar het onderdeelnummer op je ecu, indien dit 5VK-8591A-00 is ben je "gesjaakt", althans vaak.

Dit is namelijk de ECU die in de xt660x en R modellen is verbouwd van 2004 tot laat in 2005, deze heeft het meeste last van het bokken, echter is de hoop nog niet volledig verloren met deze ecu.
Het kan namelijk dat het gaat om een model waarvan de software is geupdate, gelukkig heeft yamaha je daarbij niet in het ogewis gelaten maar hebben ze op de achterkant een witte punt met verf gezet zoals hier:
Whitedotremapped00ECU.jpg


In dat geval is deze geupdate.

Mocht je een oude ecu bezitten en deze is niet geupdate kun je eens naar een yamaha dealer gaan en naar deze recall vragen, hoe dit precies zit weet ik niet.

Wat je buiten dat kunt doen is de CO waarde veranderen via je display, een handleiding hiervoor vind je hier:http://www.maximumbikes.com/forum/index.php/topic/285-xt660-fuelling-fix-ammended/


Hetgeen sommige hier zeggen om de transmissiedempers in je achterwiel na te kijken/te vervangen is zeker niet zo dom als sommige het doen voorkomen, de Xt staat erom bekend ddat deze regelmatig gewisseld dienen te worden, zeker in vergelijking met vele andere meercilinder motoren. indien deze niet meer heel strak zitten kan het helpen om deze te wisselen (of de poor-mans-solution: stukken binnenband eromheen).

Zelf heb ik jaren op een XT660x van 2007 rondgereden en nog steeds vind ik zo een xt een erg leuke fiets...

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. (liefst via pm)

Heel erg bedankt voor deze uitgebreide reactie! Ik zal vandaag de vorige eigenaar bellen met de vraag of de ECU is vervangen/geupdate en anders Yamaha.

Iedereen bedankt! Een zeer fijne fora is dit, ben erg goed en snel geholpen! Nu nog alleen zien wat het exacte probleem is. Als het de ECU is dan vraag ik me af of dat nog wel goed gaat komen ivm garantie. Als het de rubbers zijn dan is het 10 minuten werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan