CBR900RR 1994, euro 95 of 98?

AvAtar07

MF'er
4 nov 2014
37
0
kermt
Hallo ... :?

Ik heb een vraagje : ik bezit een Honda CBR 900 RR , fireblade uit 1994
en heb steeds zolang ik em heb (ong 5 maanden) benzine 95+ getankt L.V
Nou stond ik laatst te tanken bij een station waar nog motor rijders stonden w.o
enkele Fireblade bezitters , die mij aanraden van 98+ te tanken , wat beter zou zijn
voor de motor : deze verklaarde dat 95+ het pingel geluid zou veroorzaken ????
Welke benzine is nu beter ? 95+ OF 98+ -
Dank om jullie aandacht !
 
Er zijn twee argumenten waarom je 98 de voorkeur geeft in je motorfiets;

1:
Je hebt een hypermoderne supersport die voorzien is van een klopregeling met pingelsensoren (constant dynamisch ontstekingstijdstip). Want een extra pk of 3-5.

2:
Je hebt een wat oudere motorfiets van >20 jaar oud die over het algemeen een brandstofsysteem hebben met rubber wat nog niet met het gebruik van ethanol in de benzine in het achterhoofd is ontworpen.

Het is dus niet bij voorbaat onzin, alleen er zweeft een hoop 'via via hoorde ik van de broer van de neef van mn moeder' onzin rond.
 
Laatst bewerkt:
Bij een tweetakt is het octaangehalte mijns inziens meer van belang als bij een viertakt..detoneren doet 'ie toch niet dus lekker 95 tanken (geeft nog meer power ook).

Of, zoals MasterTommy al zegt bij 1.. maar dat heb je niet.
 
2:
Je hebt een wat oudere motorfiets van >20 jaar oud die over het algemeen een brandstofsysteem hebben met rubber wat nog niet met het gebruik van ethanol in de benzine in het achterhoofd is ontworpen.

Volgens http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/motorscooter/honda/ kan de FireBlade zonder probleem op het goedkoopste in NL verkrijgbare benzine lopen. Vaak is dat E95 met max 10% biobrandstof of met bijvoorbeeld natte ethanol.
Gezien er carbs gebruikt worden kan de TS wel problemen krijgen met carb-icing, maar ook met het tanken van bv V-power had ik daar last van :Y

Wel schijnt volgens bekendere tuners (o.a Frediks) de reinigende werking van BP Ultimate erg goed te zijn. Dus van tijd tot tijd kan je dat tanken. (alhoewel het in- en uitlaattraject van een modernere fiets met E95 er ook gewoon netjes uitzag)

Geschikt voor E10

Alle voor de Europese markt gebouwde Honda motorfietsen, brommer/scooters vanaf 1993 zijn geschikt voor het gebruik van benzine met maximaal 10% bio-component (E10).

Bij motoren voorzien van een carburateur kan E10 onder koude weersomstandigheden zorgen voor minder goede prestaties of rijeigenschappen.
 
Laatst bewerkt:
Ik tank altijd E95 met mijn Fireblade (1997). Ik rij een willekeurige pomp binnen en tank het goedkoopste. Inmiddels staat de teller op 85.000km, en niks aan de hand.

Ik merk wel dat ik met bepaalde merken E95 zuiniger rij dan met andere merken. Met het ene merk rij ik 250 km op een tank, met het andere merk 220. Helaas hou ik nooit bij waar ik tank, dus kan ik je niet met zekerheid vertellen welk merk het zuinigst is. Maar volgens mij haal ik met Esso normaal wel 250km op een tank. Woon-werk verkeer wel te verstaan.

In mijn racer (ook een CBR900RR) doe ik wel altijd E98. Maar ik denk niet dat ik met E95 minder plezier zou hebben, of langzamer zou rondrijden. :)

Pingelen heb ik nog nooit last van gehad, voor zo ver ik weet.
 
Laatst bewerkt:
Ik tank altijd E95 met mijn Fireblade (1997). Ik rij een willekeurige pomp binnen en tank het goedkoopste. Inmiddels staat de teller op 85.000km, en niks aan de hand.

Ik merk wel dat ik met bepaalde merken E95 zuiniger rij dan met andere merken. Met het ene merk rij ik 250 km op een tank, met het andere merk 220. Helaas hou ik nooit bij waar ik tank, dus kan ik je niet met zekerheid vertellen welk merk het zuinigst is. Maar volgens mij haal ik met Esso normaal wel 250km op een tank. Woon-werk verkeer wel te verstaan.

In mijn racer (ook een CBR900RR) doe ik wel altijd E98. Maar ik denk niet dat ik met E95 minder plezier zou hebben, of langzamer zou rondrijden. :)

Pingelen heb ik nog nooit last van gehad, voor zo ver ik weet.



Dat is zeer goed om te weten , daarom dank ik je voor je eigen bevindingen , en je reactie
op mijn vraag , nu weet ik toch al "iets" hee...
Groeten , en dank ------- :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan